Nederlandse gasfles en Portugese gasfles

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
johan1952
Berichten: 247
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 11:31
Locatie: Noordwijk aan Zee

Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door johan1952 »

Goedendag mijn naam is johan en ik heb een vraag over propaan gasflessen .Ik heb in mijn camper 2 gasfles aan sluitingen gemaakt 1 Nederlandse en 1 Portugese .ik gebruik nu de Portugese propaangles en alles werkt veel beter dan de Nederlandse propaanfles.De ijskast en vriesvak de boiler is sneller heet.Heeft dat misschien met de drukregelaar te maken?
Mvg Johan
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door isoplus »

Die vraag is alleen te beantwoorden met JA als je op beide flessen verschillende drukregelaars hebt, dus op de Portugese een Portugese regelaar en op de Nederlandse een Nederlandse regelaar.
Er kan ook wel wat verschil in de gassamenstelling zitten, in Portugal worden de flessen nog wel eens gevuld bij een LPG station, of je dat verschil merkt weet ik zo niet.
Wellicht moet je eens een nieuwe drukregelaar op de Nederlandse fles monteren?
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door jurgenc »

Butaan bevat net iets meer energie dan propaan. Lpg dat een deel propaan en een deel butaan bevat dus ook.
Is misschien de Nederlandse regelaar al wat ouder of intensiever gebruikt. Kan zijn dat die dan niet meer zo goed werkt.

Laatste mogelijkheid is dat het Nederlandse gas gewoon minder goed werkt dan het buitenlandse, Zuiderse gas :cheers: :lol3:
H20
Houwe468
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 9:52
Locatie: Montfoort

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door Houwe468 »

Zijn de uitlaatdrukken van de regelaars gelijk?

Ton
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door Becosemsaida »

2 verschillende gasflessen daar heb je twee drukregelaars voor nodig.... Moet je allen even uitkijken naar de druk, hier zijn de meeste 50mBar en kan de Nederlandse 37mBar zijn en dat merk je ook.

Ik heb nu nog twee Nl flessen in de camper met 50mBar regelaar (zijn bijna leeg) en ga daarna weer en PT fles inzetten, moet wel de regelaar wisselen.
Aangezien die twee flessen niet kunnen worden gevuld hier (geneens omgeruild tegen PT flessen) wil ik die wel kwijt!!! Stuur ze niet op en ga ze nergens naar toe brengen maar als iemando die wil komen ophalen hier in PT stuur dan maar even een berichtje....

Beco

P.S: voor mij het beste gas (fles) is van Repsol, hier kosten (nu) rond de 27.50€ maar in Spanje zijn ze veel goedkoper..... (koop je gas dus in Spanje)
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door Cee Pee »

hier zijn de meeste 50mBar
Met hier bedoel je in dit geval Portugal neem ik aan?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
johan1952
Berichten: 247
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 11:31
Locatie: Noordwijk aan Zee

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door johan1952 »

Dedankt voor de reacties.becosemsaida zijn de gasfles aansluitingen in Spanje het zelfde als in Portugal ?Pp de Nederlandse zit een 29 Bar ,op de Portugese zit een 37 bar.Mvg johan
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door Cee Pee »

Milibar denk ik.
Maar dat is een verschil van ruim 25%, en dat is best wel merkbaar.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
johan1952
Berichten: 247
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 11:31
Locatie: Noordwijk aan Zee

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door johan1952 »

Dedankt voor de reacties.becosemsaida zijn de gasfles aansluitingen in Spanje het zelfde als in Portugal ?Op de Nederlandse zit een 29 Bar ,op de Portugese zit een 37 bar.Zijn er in Nederland ook 37 of 50 bar tekoop?Met hier bedoeld hij denk ik dat je in Nederland geen Portugese fles kan om ruilen voor een Ned.In Portugal kon gewoon mijn Nederlandse fles omruilen voor een Portugese.Voor het maken van de Portugese aansluiting moest inclusief regelaar en voorrijden naar de camperplaats €15 betalen.👍😂Mvg johan
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door Becosemsaida »

Repsol en Galp zijn hetzelfde in Portugal of Spanje. Ik heb toch even mijn regelaar nagekeken en heb 50mBar...... Zal toch even andere merken moeten zien of die de flessen ruilen.... Aangezien ik meer tijd in Portugal doorbreng is het makelijker om Portugese flessen te hebben, twee flessen van 11kg duren wel lang hoor :lol: . Ik had twee flessen zitten in mijn andere camper met 50Mbar regelaar en met de ijkast aan, kachel en wat eten maken heb ik die niet opgemaakt in een jaar.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Houwe468
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 9:52
Locatie: Montfoort

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door Houwe468 »

Je moet natuurlijk eerst even controleren wat voor gasdruk jouw camper moet hebben. Als je camper is uitgerust voor een gasdruk van 30 mbar, moet je 30 mbar gebruiken. De gaslucht verhouding bij je koelkast/kachel/ kooktoestel klopt dan niet en kan problemen veroorzaken voor de branders van je gastoestellen doordat deze te heet worden
Verder moeten alle gasdrukregelaar in je camper voorzien zijn van een afblaasbeveiliging die verplicht zijn voor je eigen veiligheid.

Ton
Laatst gewijzigd door Houwe468 op vr 21 sep 2018, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10099
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door Peter LMC »

Houwe468 schreef:
zo 16 sep 2018, 11:58
Als je camper is uitgerust voor een gasdruk van 30 mbar, moet je 50 mbar gebruiken.

Ton

Weet je dat zeker. :?: :?:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door Cee Pee »

Ik dacht, hij zal wel het woordje "geen" vergeten zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10099
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nederlandse gasfles en Portugese gasfles



Bericht door Peter LMC »

Denk het ook Cor. :-B
Plaats reactie