Iveco Daily L4H2
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: do 13 sep 2018, 14:22
- Locatie: Gelderland
Iveco Daily L4H2
Goedemiddag,
Wij, (mijn vrouw en ik) zijn op zoek naar een bus die we zelf kunnen gaan verbouwen naar camper. Onze eerste voorkeur ligt nu bij een Iveco Daily L4H2. Ik denk zelf dat dit mogelijk moet zijn, maar hoor graag van anderen die dit al geprobeerd hebben, dan wel met succes hebben uitgevoerd. De grootste uitdaging wordt m.i. het gewicht. Al met al is er (volgens kenteken) een 1000 kilo aan de auto toe te voegen tot de grens van 3500 kilo.
Aangezien we met ons tweeen reizen, met twee grote honden en we niet al te veel eisen stellen aan luxe, komen we op de volgende zaken die in/aan de bus moeten komen:
bedconstructie (lengtebed 200X160)
keukentje (klein / functioneel, op vakantie zal het merendeel buiten gekookt worden, maar voor de eisen van belastingdienst/RDW wel noodzakelijk)
Watervoorziening: 2x jerrycan van 15 liter
Koken op gas met simpele campinggaz flessen (Volgens mij dezelfde methode als Aloys gebruikt?)
bankje (niet in rijrichting en dus ook niet meetellend voor op kenteken)
Tafel
bovenkastjes
huishoudaccu
zonnepanelen
maxxfan
De dragende contructie van bed en bank zal met aluminium profielen gemaakt worden.
Verder wel een porta pottie, maar geen douche
Concrete vraag: Lijkt dit haalbaar (binnen die 1000 kilo?) Wellicht dat @leftlanebandit hier iets over kan/durft te zeggen...
Alvast bedankt voor het meedenken,
Peter
Wij, (mijn vrouw en ik) zijn op zoek naar een bus die we zelf kunnen gaan verbouwen naar camper. Onze eerste voorkeur ligt nu bij een Iveco Daily L4H2. Ik denk zelf dat dit mogelijk moet zijn, maar hoor graag van anderen die dit al geprobeerd hebben, dan wel met succes hebben uitgevoerd. De grootste uitdaging wordt m.i. het gewicht. Al met al is er (volgens kenteken) een 1000 kilo aan de auto toe te voegen tot de grens van 3500 kilo.
Aangezien we met ons tweeen reizen, met twee grote honden en we niet al te veel eisen stellen aan luxe, komen we op de volgende zaken die in/aan de bus moeten komen:
bedconstructie (lengtebed 200X160)
keukentje (klein / functioneel, op vakantie zal het merendeel buiten gekookt worden, maar voor de eisen van belastingdienst/RDW wel noodzakelijk)
Watervoorziening: 2x jerrycan van 15 liter
Koken op gas met simpele campinggaz flessen (Volgens mij dezelfde methode als Aloys gebruikt?)
bankje (niet in rijrichting en dus ook niet meetellend voor op kenteken)
Tafel
bovenkastjes
huishoudaccu
zonnepanelen
maxxfan
De dragende contructie van bed en bank zal met aluminium profielen gemaakt worden.
Verder wel een porta pottie, maar geen douche
Concrete vraag: Lijkt dit haalbaar (binnen die 1000 kilo?) Wellicht dat @leftlanebandit hier iets over kan/durft te zeggen...
Alvast bedankt voor het meedenken,
Peter
Laatst gewijzigd door VanvanPHAN op za 15 sep 2018, 18:06, 2 keer totaal gewijzigd.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Iveco Daily L4H2
Vergeet je isolatiemateriaal, wandbekleding, elektrische bekabeling, stoelen en tafeltje buiten, de fietsen, wat gereedschap, wat reserveonderdelen, wat boeken, wat hobbymateriaal , de huishoudbatterij, de zonnepanelen, je verlengkabel en ..... Niet.
1000 kg lijkt heel veel, maar wees je er van bewust dat zelfs een Porta potti gevuld meer dan 20kg kan wegen.
1000 kg lijkt heel veel, maar wees je er van bewust dat zelfs een Porta potti gevuld meer dan 20kg kan wegen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Iveco Daily L4H2
Ja dat is zeker mogelijk. De broeksriem aanspannen en het zal je lukken.
Misschien is het goed van het ook achterste voren te benaderen. Zo een zelf uitgebouwde Daily L4H2 kan rijklaar en in volle kampeer ornaat uitgerust ongeveer 3700 tot 4000 kg wegen. Je weet dus dat je een paar 100kg zal moeten sparen ten opzichte van een “normale maar volledige standaard kampeeruitrusting”. Op je wenslijst lees ik nog niet hoe je dat gaat doen. Dat je er bewust mee bezig bent is natuurlijk een goede zaak.
Geen douche is winst, 2x15 liter water is erg weinig, standaard bodemplaat en wanden eruit, armaflex isolatie, kastjes in Okoume of Alucobond erin. Dure Lithium accu erin, flexibele solar panelen, geen TV en geen luifel. Alles samen niet goedkoper maar wel een gewichtsbesparing van (slechts ?) 100 tot 200kg.
Wat weegt je volledige honden outfit ? ?
Misschien is het goed van het ook achterste voren te benaderen. Zo een zelf uitgebouwde Daily L4H2 kan rijklaar en in volle kampeer ornaat uitgerust ongeveer 3700 tot 4000 kg wegen. Je weet dus dat je een paar 100kg zal moeten sparen ten opzichte van een “normale maar volledige standaard kampeeruitrusting”. Op je wenslijst lees ik nog niet hoe je dat gaat doen. Dat je er bewust mee bezig bent is natuurlijk een goede zaak.
Geen douche is winst, 2x15 liter water is erg weinig, standaard bodemplaat en wanden eruit, armaflex isolatie, kastjes in Okoume of Alucobond erin. Dure Lithium accu erin, flexibele solar panelen, geen TV en geen luifel. Alles samen niet goedkoper maar wel een gewichtsbesparing van (slechts ?) 100 tot 200kg.
Wat weegt je volledige honden outfit ? ?
Groeten Kampo
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: do 13 sep 2018, 14:22
- Locatie: Gelderland
Re: Iveco Daily L4H2
Dag Kampo,
Dank voor je reactie!
2X 15 liter water zal voor ons, in eerste aanleg, voldoende zijn, aangezien we hoofdzakelijk op campings zullen overnachten en sporadisch een nachtje "buiten" zullen blijven. Warmwatervoorziening nemen we niet, als we daar behoefte aan hebben, zetten we wel een keteltje op.
De dure maar lichte lithium accu is al ingecalculeerd. Voor isolatie hadden we Xtrem / schapenwol in gedachte afgetimmerd met lichte multiplexplaten met daarover behang of (liever nog) Vilon. We willen de bed- en bankcontructie optrekken uit aluminium, ook om gewicht te besparen. TV komt er sowieso niet in, daar waar nodig kijken we wel een keertje op het tablet. Uitrusting voor de honden: Voer (kan ook onderweg gekocht worden) en de honden (22 en 28 kilo) + 2 riemen + 2 kussens.
Ik verwacht dat we tegen de grens aan zullen komen, maar dat het wel haalbaar zou moeten kunnen zijn. Wijzelf zijn van oorsprong gewend licht te pakken. (Een jaar lang gebackpacked / wereldreis gemaakt)
Ik vind het vrij lastig in te schatten wat electrische bedrading aan de gewichtstabel toevoegd. Voor electrische componenten (accu, zonnepanelen, laadregelaar, omvormer, acculader, koelkast, etc) heb ik al de gewichten opgezocht en dus meegecalculeerd. Hiervoor kom ik op een globaal gewicht uit van 150 kilo, waarbij ik in die calculatie nog uit ben gegaan van een normale loodaccu van 80 kilo. Inmiddels gaan we er al vanuit dat dit dus een lithium accu zal worden, en daar zit dus alweer de eerste winst
Oh, en even vergeten… wij zijn wandelaars, er gaan dus geen fietsen mee, scheelt ook weer
Dank voor je reactie!
2X 15 liter water zal voor ons, in eerste aanleg, voldoende zijn, aangezien we hoofdzakelijk op campings zullen overnachten en sporadisch een nachtje "buiten" zullen blijven. Warmwatervoorziening nemen we niet, als we daar behoefte aan hebben, zetten we wel een keteltje op.
De dure maar lichte lithium accu is al ingecalculeerd. Voor isolatie hadden we Xtrem / schapenwol in gedachte afgetimmerd met lichte multiplexplaten met daarover behang of (liever nog) Vilon. We willen de bed- en bankcontructie optrekken uit aluminium, ook om gewicht te besparen. TV komt er sowieso niet in, daar waar nodig kijken we wel een keertje op het tablet. Uitrusting voor de honden: Voer (kan ook onderweg gekocht worden) en de honden (22 en 28 kilo) + 2 riemen + 2 kussens.
Ik verwacht dat we tegen de grens aan zullen komen, maar dat het wel haalbaar zou moeten kunnen zijn. Wijzelf zijn van oorsprong gewend licht te pakken. (Een jaar lang gebackpacked / wereldreis gemaakt)
Ik vind het vrij lastig in te schatten wat electrische bedrading aan de gewichtstabel toevoegd. Voor electrische componenten (accu, zonnepanelen, laadregelaar, omvormer, acculader, koelkast, etc) heb ik al de gewichten opgezocht en dus meegecalculeerd. Hiervoor kom ik op een globaal gewicht uit van 150 kilo, waarbij ik in die calculatie nog uit ben gegaan van een normale loodaccu van 80 kilo. Inmiddels gaan we er al vanuit dat dit dus een lithium accu zal worden, en daar zit dus alweer de eerste winst
Oh, en even vergeten… wij zijn wandelaars, er gaan dus geen fietsen mee, scheelt ook weer
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Iveco Daily L4H2
Zo ziet onze Iveco Daily L4H2 er van binnen uit
Die van ons weegt 2780kg
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Die van ons weegt 2780kg
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Re: Iveco Daily L4H2
Een Daily heeft een chassis en achterwielaandrijving en daardoor ligt de laadvoer erg hoog.
Dit heeft gevolgen voor de binnenruimte en het gewicht van de bus.
Zou voor een ducato gaan.
Dit heeft gevolgen voor de binnenruimte en het gewicht van de bus.
Zou voor een ducato gaan.
Re: Iveco Daily L4H2
Binnenruiimte scheelt niet zoveel (lbh 4560x1800x1900 tegenover 4070x1870x1932 Iveco/Fiat L4H2).
Leeggewicht is 2277 tegenover 2040. Dat is in het voordeel van de Ducato.
Maar ik ben ouderwets en rij graag met achterwielaandrijving. Ik zou voor de Iveco gaan.
Leeggewicht is 2277 tegenover 2040. Dat is in het voordeel van de Ducato.
Maar ik ben ouderwets en rij graag met achterwielaandrijving. Ik zou voor de Iveco gaan.
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Iveco Daily L4H2
@leftlanebandit
Prachtig, mooie materiaal keuzes ook.
Tja ouderwets of niet...als je toch (nog) kan kiezen, dan achterwielaandrijving
En bijna een halve meter extra leefruimte.
Prachtig, mooie materiaal keuzes ook.
Tja ouderwets of niet...als je toch (nog) kan kiezen, dan achterwielaandrijving
En bijna een halve meter extra leefruimte.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: Iveco Daily L4H2
Mooi voertuigleftlanebandit schreef: ↑za 15 sep 2018, 19:09Zo ziet onze Iveco Daily L4H2 er van binnen uit
Die van ons weegt 2780kg
... maar wanneer heb je voor het laatst gewogen ?
Mij lijkt het namelijk weinig voor zo een interieur
@ VanvanPan
Komen er ook kooien voor de 2 honden.
Dan is het hondengewicht alles samen minstens 80kg ?
Groeten Kampo
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Iveco Daily L4H2
Het gewicht van 2780 kg is met volle diesel tank maar verder helemaal leeg, vakantie klaar zitten we tegen het maximale gewicht.
De vloer is inderdaad hoger dan de Ducato en de aandrijving geeft ook wel wat meer lawaai door omdat het tussen lager van de cardanas aan het chassis zit.
Waarom Iveco? Via het werk goede ervaring met het merk en het is eens wat anders.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
De vloer is inderdaad hoger dan de Ducato en de aandrijving geeft ook wel wat meer lawaai door omdat het tussen lager van de cardanas aan het chassis zit.
Waarom Iveco? Via het werk goede ervaring met het merk en het is eens wat anders.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: do 13 sep 2018, 14:22
- Locatie: Gelderland
Re: Iveco Daily L4H2
Goedemorgen,
Dank weer voor alle reacties! Erg prettig om jullie input te lezen.
@ Kampo: Voor de honden hebben we in gedachten om twee van de originele bagage sjorogen in de vloer in takt te laten. Daar kunnen de honden dan met tuig en gordel aan geklikt worden. Voor de honden prettiger, dan hebben ze nog iets meer bewegingsruimte tijdens de ritten.
@ Leftlanebandit: Dank voor de foto's, een deel had ik op het forum al gezien. Ik stuur je zo nog even een PM.
Als er nog andere feedback is, we horen/lezen het graag. Het houdt ons scherp om te zien of we overal aan gedacht hebben en we kunnen er alleen maar van leren of op betere ideeen gebracht worden!
Hartelijke groet,
Peter
Dank weer voor alle reacties! Erg prettig om jullie input te lezen.
@ Kampo: Voor de honden hebben we in gedachten om twee van de originele bagage sjorogen in de vloer in takt te laten. Daar kunnen de honden dan met tuig en gordel aan geklikt worden. Voor de honden prettiger, dan hebben ze nog iets meer bewegingsruimte tijdens de ritten.
@ Leftlanebandit: Dank voor de foto's, een deel had ik op het forum al gezien. Ik stuur je zo nog even een PM.
Als er nog andere feedback is, we horen/lezen het graag. Het houdt ons scherp om te zien of we overal aan gedacht hebben en we kunnen er alleen maar van leren of op betere ideeen gebracht worden!
Hartelijke groet,
Peter
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: do 13 sep 2018, 14:22
- Locatie: Gelderland
Re: Iveco Daily L4H2
Goedemiddag allemaal,
Inmiddels zijn we een tijdje verder en zijn we in onze zoektocht geslaagd. We hebben een Iveco Daily L4H2 Hi-matic uit 2016 aangeschaft.
De afgelopen weken zijn we bezig geweest met het leeghalen van de bus. De vloer (die er normaalgesproken los in ligt) bleek gepopnageld en verlijmd te zijn en de bulkhead gaf ook een leuke uitdaging met nog een keer ca 30 stalen popnagels. Maar het is gelukt en de bulkhead is er netjes uitgekomen.
Vandaag hebben we de bus grondig gereinigd en binnenkort kunnen we dan beginnen met de isolatie van de vloer. Hiervoor hebben we X-trem aangeschaft. Het idee is om stroken Xtrem te leggen in de lage delen van de vloer om er daarna nog een complete laag overheen te leggen. Daarop mag dan de nieuwe houten vloer komen. In het kader van de gewichtsbesparing kiezen we er voor om afscheid te nemen van de oude betonplex vloer.
Nu in aansluiting daarop meteen een vraag naar jullie mening(en):
We hebben de volgende mogelijkheden:
A) Op de plaatsen waar het meest gelopen wordt, verlijmen we eerst houten blokjes ter ondersteuning van de houten vloer.
B) We leggen hele stroken hout op een paar lagere delen ter ondersteuning van de vloer.
In beide gevallen kan de nieuwe vloer verlijmd of geschroefd worden op de ondersteuningsblokjes of latten.
C) het gebruik van ondersteuningslatten of blokjes is helemaal niet nodig: Aangezien er een laag X-trem over de hoogste delen van de vloer komt kan de vloer nooit verder inzakken dan (een deel van) de dikte van de Extrem, voordat de hogergelegen delen van de oorspronkelijke bodemplaat de druk verder opvangen en verdelen. De vloer kan daarom verlijmd worden op strategische punten aan de bovenste laag X-trem, die weer verlijmd zit aan de onderste laag X-trem, die op zijn beurt weer verlijmd zit aan de bodemplaat. De nieuwe vloer zit daarmee voldoende vast.
Wij zijn weer erg benieuwd naar jullie meningen / adviezen,
Gr. Anne en Peter
Inmiddels zijn we een tijdje verder en zijn we in onze zoektocht geslaagd. We hebben een Iveco Daily L4H2 Hi-matic uit 2016 aangeschaft.
De afgelopen weken zijn we bezig geweest met het leeghalen van de bus. De vloer (die er normaalgesproken los in ligt) bleek gepopnageld en verlijmd te zijn en de bulkhead gaf ook een leuke uitdaging met nog een keer ca 30 stalen popnagels. Maar het is gelukt en de bulkhead is er netjes uitgekomen.
Vandaag hebben we de bus grondig gereinigd en binnenkort kunnen we dan beginnen met de isolatie van de vloer. Hiervoor hebben we X-trem aangeschaft. Het idee is om stroken Xtrem te leggen in de lage delen van de vloer om er daarna nog een complete laag overheen te leggen. Daarop mag dan de nieuwe houten vloer komen. In het kader van de gewichtsbesparing kiezen we er voor om afscheid te nemen van de oude betonplex vloer.
Nu in aansluiting daarop meteen een vraag naar jullie mening(en):
We hebben de volgende mogelijkheden:
A) Op de plaatsen waar het meest gelopen wordt, verlijmen we eerst houten blokjes ter ondersteuning van de houten vloer.
B) We leggen hele stroken hout op een paar lagere delen ter ondersteuning van de vloer.
In beide gevallen kan de nieuwe vloer verlijmd of geschroefd worden op de ondersteuningsblokjes of latten.
C) het gebruik van ondersteuningslatten of blokjes is helemaal niet nodig: Aangezien er een laag X-trem over de hoogste delen van de vloer komt kan de vloer nooit verder inzakken dan (een deel van) de dikte van de Extrem, voordat de hogergelegen delen van de oorspronkelijke bodemplaat de druk verder opvangen en verdelen. De vloer kan daarom verlijmd worden op strategische punten aan de bovenste laag X-trem, die weer verlijmd zit aan de onderste laag X-trem, die op zijn beurt weer verlijmd zit aan de bodemplaat. De nieuwe vloer zit daarmee voldoende vast.
Wij zijn weer erg benieuwd naar jullie meningen / adviezen,
Gr. Anne en Peter
Re: Iveco Daily L4H2
Mooie ruime bus. Dat biedt wel mogelijkheden.
Gevoelsmatig zou ik voor optie C gaan, met als (ook weer gevoelsmatig) voordeel dat de bus dan stiller is tijdens het rijden (trillingen zijn geïsoleerd).
Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk
Gevoelsmatig zou ik voor optie C gaan, met als (ook weer gevoelsmatig) voordeel dat de bus dan stiller is tijdens het rijden (trillingen zijn geïsoleerd).
Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk
Re: Iveco Daily L4H2
Aan de rand bij de schuifdeur en aan de achterportieren zou ik toch een massieve lat voorzien tussen vloer en vloer(multiplex)plaat. Als je de vloerplaat rondom goed vastkit, blijft die wel op zijn plaats. Wel hoogwaardige multiplex gebruiken. Berk is wat zwaarder maar erg sterk, 12 mm is voldoende.
Okoumé of meranti WPB kunnen ook.
Moet je nog op zoek naar een enkele passagierstoel? Dat is bij een Ducato een moeilijke zaak om die betaalbaar en in goede staat te vinden.
Okoumé of meranti WPB kunnen ook.
Moet je nog op zoek naar een enkele passagierstoel? Dat is bij een Ducato een moeilijke zaak om die betaalbaar en in goede staat te vinden.