Omvormer of toch wat anders niet goed?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
The Scorpios
Berichten: 460
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 16:20
Locatie: Apeldoorn

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?



Bericht door The Scorpios »

Inderdaad, parallel. En voor mij onbegrijpelijk maar waar. De accu waar de meeste draden aanzitten, is kapot en hebben we nu verwijderd. Dus maar 1 goede accu aan de omvormer. De zon schijnt uitbundig en we konden koffie zetten.

Heerlijk bakkie.
En de deskundigheid van jullie is uitstekend. Jos ik weet de volgorde, ooit geprint en netjes in hoesje bij accu bewaard Plus schema

Bedankt allen maar mijn probleem is opgelost. De nieuwe accu komt later. Draadje mag dicht.☕☕
Nelleke

De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken.
En dat doen we o.a. met onze Pilote P650D Essentiel uit 2019.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?



Bericht door Kroppie »

het probleem bij parallel is ongelijkheid bij accu,s, en als je de accu,s niet goed aansluit worden de accu,s niet gelijk belast/geladen, want een kabel hoe dik ook heeft een weerstand.

als 1 accu direkt belast/geladen word en de andere via de kabels , is er verschil, en door verschil in accu,s gaat de een de andere opladen, en het verschil word steeds groter want de minste accu word steeds zwaarder belast en dus steeds minder en het verschil steeds groter.

door het z.g. kruiselings aansluiten dwing je de stromen door beide accu,s, en heb je het minste verschil.

ik had 2 accu,s van 230Ah parallel met kabels 35mm2 en kruiselings aangesloten, deze hebben het 11 jaar volgehouden.
nu wegens niet meer nodig van die grote capaciteit nog maar 1 van 230Ah
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?



Bericht door javanes »

The Scorpios schreef:
vr 14 sep 2018, 17:17
Inderdaad, parallel. En voor mij onbegrijpelijk maar waar. De accu waar de meeste draden aanzitten, is kapot en hebben we nu verwijderd.
Dus is/was de boel waarschijnlijk volledig verkeerd aangesloten.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Omvormer of toch wat anders niet goed?



Bericht door FredV »

Kroppi,
Mij accu’s staan als voorbeeld geschakeld. Wat bedoel jij dan met kruiselings?
https://static.webshopapp.com/shops/138 ... hakeld.jpg
Knibbel
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?



Bericht door 309T16 »

javanes schreef:
vr 14 sep 2018, 15:46
Je kunt de boel op vele manieren aansluiten. Er is er echter maar eentje de juiste als je optimaal gebruik van je accu(s) wilt maken :wink:
In de professionele Telecom wereld worden de accu's op de door mij beschreven manier aangesloten. Of het er nou maar twee of 100 zijn. Verder dan 48 accu's ben ik nooit gekomen :)
Het vereist wat kennis en precisie dat wel.
Voordeel is ook dat de bekabeling van een accu naar het verdeelpunt een lagere stroom heeft.

Jouw "doorlus" methode om het maar zo te noemen is niks mis mee, maar het is zeker niet de enige juiste manier.
Bedenk ook dat zelfs nieuwe accu's van dezelfde productieserie al verschillend zijn. Alles binnen een tolerantie. Er zijn vanaf de productie al meetbare verschillen, zowel qua spanningsniveau, capaciteit en inwendige weerstand.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?



Bericht door 309T16 »

Jos bedoelt, dat zowel het laden als het energie verbruik bij de ene accu van de plus komt en bij de andere van de min. Dus zoals op jouw foto.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?



Bericht door FredV »

Ok. Thx. Even ging hier het licht uit.
Knibbel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?



Bericht door Kroppie »

idd met kruiselings is volgens jouw foto bedoeld, tja hoe noem je zuks, ik b.v. noem het kruiselings, dus het licht kan weer aan :D

ook de manier van 309T16 is een goede en word bij meestal meer dan 2 accu,s toegepast , met 2 accu,s vind ik kruiselings eenvoudiger te realiseren en te isoleren.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 14 sep 2018, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?



Bericht door FredV »

Blij
Knibbel
Plaats reactie