Opletten met LPG tanken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door Kaatjeka »

En wéér wat geleerd. Nu al zo blij met dit forum! :-B
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door isoplus »

Bij het tanken van brandstoffen (dus ook gas) is roken en open vuur verboden.
De koelkast op gas gaat automatisch uit (BIJ de nieuwere dus even controleren!!) zodra het contact afgezet wordt en D+ afschakelt er is dan meestal 15 minuten wachttijd voordat de koelkast weer inschakelt, dat doet een automatische dan wel op GAS!!. Sta je dan nog LPG te tanken dan kan een ontsnappend wolkje uit de vulslang je noodlottig worden, zie bakje in Warnsveld.
Dus crashsensor of niet, gewoon ZORGEN dat de koelkast NIET brandt OP GAS of kan gaan branden op gas voordat je het tankstation oprijdt :thumbup:

Sommige van die automatische voorzieningen in campers maken ons wat onzorgvuldig, allemaal prima dingen maar af en toe moet er wel gecontroleerd worden of het werkt.
Een ander dingetje is natuurlijk dat er knutselaars zijn die om een of andere reden de koelkast altijd op gas hebben staan,
Koop jij later zo'n camper en weet je dat niet dan rij je dus met een brandende koelkastbrander een tankstation binnen.
Iedereen moet dat zelf weten natuurlijk maar handig en veilig is het niet en veroorzaak je zo'n bakkie zoals in Warnsveld dan wil iedereen opeens met je praten over geld :(
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door Cee Pee »

Een ander dingetje is natuurlijk dat er knutselaars zijn die om een of andere reden de koelkast altijd op gas hebben staan,
Daar hoef je geen knutselaar voor te zijn, die mogelijkheid heeft een koelkast nu eenmaal.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door Kroppie »

dan ben je dus een sukkel als je met tanken de koelkast op gas laat branden, dat de mogelijkheid er is wil niet zeggen dat het juist is.

een koelkast op gas is OPEN VUUR!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Opletten met LPG tanken



Bericht door Marco Polo »

Murphy Jos.
Als het fout kan gaan zal het ook fout gaan
Dus de enige optie om het niet fout te laten gaan is het er niet opzetten
(Of zaken verbieden zoals nu gebeurd)
En anders maar een beetje aansukkelen
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door willemzon »

Ik lees dit allemaal zo, mijn camper heeft inderdaad een systeem dat de koellkast na 15 min op gas gaat
Ik ben van plan om een dergelijke lpgfles (lichtgewicht kunsstof) aan te schaffen. Ik neem toch aan als je lpg gaat tanken eerst de fles dicht draait. Dan is er toch helemaal niets aan de hand te meer omdat mijn gaskast aan de buitenkant zit en de koelkast aan de andere kant.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door Kroppie »

open vuur is open vuur of het nu aan de andere kant van de auto zit maakt niet uit, stel aan die andere kant staat net een auto met benzine te morsen op een warme dag, dat verdampt snel en die damp komt ergens wat vuur tegen.
kun je bedenken wat er KAN gebeuren, dus voorkomen is beter dan genezen van brandwonden of erger. .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door Cee Pee »

Kroppie schreef:
vr 14 sep 2018, 16:10
dan ben je dus een sukkel als je met tanken de koelkast op gas laat branden, dat de mogelijkheid er is wil niet zeggen dat het juist is.

een koelkast op gas is OPEN VUUR!!

jos
Dat heb ik ook niet geschreven Jos,
Als ik gas ga tanken gaat de koelkast uit, ik heb zelfs een waarschuwingssticker op het gasnippeldoosje zodat ik er nog extra aan herinnerd wordt als ik een vulnippel pak.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Opletten met LPG tanken



Bericht door Marco Polo »

In de industrie laat men dit soort veiligheidszaken over het algemeen niet meer aan mensen over.
Die hebben nogal de neiging te falen Afbeelding
Ondanks goede intenties ;-)
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door thole »

Voordat we LPG tanken draaien we eerst de kraan van de gasfles dicht.
Wat dan ook de man, die in Warnsveld dat probleem veroorzaakte kon niet OMGAAN met zijn gastank of het gas tanken.
Helemaal mee eens, maar bij dat station vlakbij ons kunnen we niet meer tanken.
Maar ook niet meer bij het tankstation op de Den Elterweg ( Isoplus, zal jou wel bekend zijn, volgens mij wonen niet zo ver van elkaar af :P )
Een maand geleden, voordat we naar Griekenland vertrokken, nog even LPG getankt daar.
Meneer, dat is de laatste keer, volgende keer moet u een RDW keuringsrapport overleggen????????? :crazy: :crazy:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Opletten met LPG tanken



Bericht door Marco Polo »

Gaskraan dichtdraaien heeft niks met correct omgaan met je gassysteem en tanken te maken.
Uitzetten van verbruikers met open vuur wel.
Dus geen AES koelkast nemen.
Boiler/ combi volledig uit
Etc.
Zitten overal ontstekingsbronnen in.

Feitelijk is het enige wat enigzins veilig is de 12V uitzetten voor je gaat tanken Afbeelding

Met de massasleutel :-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door Kroppie »

niets is absoluut veilig, maar met wat nadenken word het wel iets veiliger.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door thole »

Gaskraan dichtdraaien heeft niks met correct omgaan met je gassysteem en tanken te maken.
Uitzetten van verbruikers met open vuur wel.
Dus geen AES koelkast nemen.
Boiler/ combi volledig uit
Als er geen gas toevoer is hebben we geen 'verbruikers met open vuur'.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door Marco Polo »

Wat dacht je van de ontstekers Thole.
Vonken zijn ook open vuur
En een koelkast blijft wel even vonken als hij geen gas krijgt.
Combi’s hebben wel vaak een lage gasdruk beveiliging.
Maar dan moet je mazzel hebben dat de druk in je leiding te laag wordt voor hij gaat ontsteken.
Plaats reactie