Omvormer of toch wat anders niet goed?
- seth_space
- Berichten: 8593
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
Kwestie van 1 zwart kabeltje vervangen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
Nou............... wat ik mij afvraag, door welk draadje zou er geladen worden.
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
Even voor de goede orde, de foto heeft niets met TS te maken.
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
Door rood?
Blijft dat je op 2 + polen verbruikers hebt en dito voor de 5 massa draden via de 2 - polen.
En de dikste kabels op dezelfde accu.
@Mymay
Klopt...dus dwalen eigenlijk te ver af.
Eerst maar reactie afwachten van TS dan, hopelijk met zijn foto van de situatie.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
- Becosemsaida
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
- Locatie: Portugal
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
Goede sinus omvormers zijn danks China veel goedkoper maar het probleem is altijd de zelfde: accu(s)!!!
Omdat ik een koffie freak ben moet ik s'ochtends eerst koffie hebben, mijn startmotor. Het probleem is dat een koffiemachine 100-150A trekt van de accu bij het opwarmen (2-5min) dat is veel maar het is niet constant. Ik kan het met een 240A accu best doen. Om dan de accu weer bijgeladen te krijgen weet ik dat er minstens 2-3 uur goeie zon op de panelen moeten komen (Airco is een ander verhaal) maar dat ligt aan je panelen, bij mij komt er 20A binnen. Nu heb ik hier al gelezen dat het met meerdere accus word opgelost maar die moeten ook bijladen en hoe hoger de A van de accus zijn hoe hoger je moet binnenkrijgen om dat allemaal te kunnen balanceren. Hier word alleen maar gedacht aan vrijstaan zonder "paalstroom".
Zijn hier een hoop mensen die meerdere accus hebben met meerdere panelen, als dat allemaal goed word uitgerekent komen ze bijna op hetzelfde neer: meer A voor meer accus.
Test je accus even, check alle connecties (zekeringen) en dat je panelen helpen met het laden. Als er nieuwe accus in moeten koop dan twee dezelfde (meer A als dat past) en sluit ze goed aan. Koffie is veel te lekker om dat te moeilijk te maken....
Beco
Omdat ik een koffie freak ben moet ik s'ochtends eerst koffie hebben, mijn startmotor. Het probleem is dat een koffiemachine 100-150A trekt van de accu bij het opwarmen (2-5min) dat is veel maar het is niet constant. Ik kan het met een 240A accu best doen. Om dan de accu weer bijgeladen te krijgen weet ik dat er minstens 2-3 uur goeie zon op de panelen moeten komen (Airco is een ander verhaal) maar dat ligt aan je panelen, bij mij komt er 20A binnen. Nu heb ik hier al gelezen dat het met meerdere accus word opgelost maar die moeten ook bijladen en hoe hoger de A van de accus zijn hoe hoger je moet binnenkrijgen om dat allemaal te kunnen balanceren. Hier word alleen maar gedacht aan vrijstaan zonder "paalstroom".
Zijn hier een hoop mensen die meerdere accus hebben met meerdere panelen, als dat allemaal goed word uitgerekent komen ze bijna op hetzelfde neer: meer A voor meer accus.
Test je accus even, check alle connecties (zekeringen) en dat je panelen helpen met het laden. Als er nieuwe accus in moeten koop dan twee dezelfde (meer A als dat past) en sluit ze goed aan. Koffie is veel te lekker om dat te moeilijk te maken....
Beco
Becosemsaida
Hymer B644, 1994
Hymer B644, 1994
Omvormer of toch wat anders niet goed?
Even voor een andere orde, ik herken dat plaatje en had hetzelfde probleem als TD.myway schreef:Even voor de goede orde, de foto heeft niets met TS te maken.
Bij mij werd de originele GEL (90Amp) 4 jaar oude accu vervangen door 2 nieuwe AGM’s (95Amp) en gelijktijdig een zonnepaneel geplaatst. De GEL accu zat onder de bestuurdersstoel en daar was geen plaats voor de 2 AGM’s. Men heeft toen 1 AGM onder de stoel-, en 1 AGM in de dichtstbijzijnde bank geplaatst; ongeveer 70 cm uit elkaar. Ik kwam er na 3 jaar achter bij te weinig vermogen voor mijn koffiezetter, dat men op een wakki wakki manier de boel had aangesloten; dus vergelijkbaar met de foto, waar i.p.v. de aansluiting van de omvormer, bij mij op deze manier de kabels van de EBL waren aangesloten op de AGM onder de stoel. Men was dus te beroerd geweest om de oude kabels van de GEL, die dus nu te kort waren voor de 2 AGM’s, te vervangen door nieuwe kabels en met de juiste lengte op beide AGM’s aan te sluiten. De 2 AGM’s waren wel op de juiste manier paralel met elkaar verbonden. Bovendien hadden die sukkels ook nog het zonnepaneel aangesloten op de andere AGM onder de bank.
Een jaar later heeft datzelfde bedrijf een omvormer geplaatst en wat denk je; hoera deze bleek achteraf dus wel op beide AGM’s te zijn aangesloten, maar verder geen opmerkingen over de verkeerde aansluitingen gemaakt. Waarschijnlijk dezelfde monteur geweest???
Ik had toen, dus net als TD, dat mijn koffiezetter niet meer werkte en dat mijn omvormer begon te protesteerde omdat mijn AGM’s waren overleden.
Ik heb toen zelf de complete boel vervangen met 2 AGM’s die ik van een collega kon overnemen. De boel toen wel op de juiste manier aangesloten en heb daar nog ruim 6 jaar plezier van gehad.
P.S. Ik heb toen nog wel dat bedrijf bedankt, maar zij hebben mij dus nooit meer gezien.
Knibbel
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
Niks mis met het aantal kabels.
Ligt er maar net aan welke aansluitmethode er gebruikt wordt.
Vanaf elke min-pool een identieke kabel (lengte en diameter) naar een aansluitpunt (bij mij de M10 bout van een shunt)
en vanaf de plus-pool ook twee identieke kabels naar een verdeelpunt
Hierop zitten dan bijv de solartegelaar en de verbruiker hoofdkabel op.
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
Je kunt de boel op vele manieren aansluiten. Er is er echter maar eentje de juiste als je optimaal gebruik van je accu(s) wilt maken
- The Scorpios
- Berichten: 460
- Lid geworden op: za 25 mei 2013, 16:20
- Locatie: Apeldoorn
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
Inderdaad, 4 kabels want omvormer heeft ook 4 aansluitpunten. De accu s staan in serie. En vanmorgen twee verschillende specialist geraadpleegd. Dealer van Kraus en Autospeciaalzaak. En beiden lieten zien op metertjes dat opladen goed gaat aan de paal en met lopende motor. En dat de ene accu nog maar een capaciteit heeft van 40 procent en de ander van, 98. Beiden raden twee nieuwe accu's aan en beiden stelden voor dat pas in voorjaar te doen mits we ons kunnen redden met oploskoffie of ander alternatief. Want wat zijn die asg accu's duur
Dus ik begrijp jullie zorgen om goede aansluiting maar dat zit wel goed.
Dus terug thuis gaan we inlezen.
Dus ik begrijp jullie zorgen om goede aansluiting maar dat zit wel goed.
Dus terug thuis gaan we inlezen.
Nelleke
De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken.
En dat doen we o.a. met onze Pilote P650D Essentiel uit 2019.
De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken.
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
als beide huidige accu,s gelijk zijn en gelijk geplaatst en de ene is nu 40 %, en de andere nog 98 % denk ik toch dat de manier van aansluiten, niet juist is, al geeft het opladen aan dat alles goed gaat, juist bij het ONTladen met grote stromen gaat het bij niet juist aansluiten mis.
aansluiten: de minnen aan elkaar en de plussen aan elkaar verbinden met kabels van gelijke lengte en diameter, en dan de plus van de ene accu gebruiken voor ALLE plus aansluitingen , en de min van de andere accu voor ALLE min aansluitingen
succes
jos
aansluiten: de minnen aan elkaar en de plussen aan elkaar verbinden met kabels van gelijke lengte en diameter, en dan de plus van de ene accu gebruiken voor ALLE plus aansluitingen , en de min van de andere accu voor ALLE min aansluitingen
succes
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
Hij schrijft de accu’s staan in serie; dus plus-min en plus-min = 24V
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Knibbel
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
Dat zal wel een foutje zijn want als er vanmorgen verschillende mensen gekeken hebben was dat zeker opgevallen en konden de metingen niet deze resultaten geven.
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
Ik twijfelde achteraf en was het net nog een keer aan het nalezen. In het begin zou inderdaad van paralel kunnen worden uitgegaan.
Een vergissing van TD waarschijnlijk dan.
Sorry Kroppi dan had jij gelijk.
Een vergissing van TD waarschijnlijk dan.
Sorry Kroppi dan had jij gelijk.
Knibbel
Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?
in het 1e bericht van TS had ie het over 12,98 volt op de bmv, dan hebben we het over 12 volt dus 2 parallel denk ik dan .
even verder meld ie dat de spanning bij het aanzetten van de senseo gelijk naar minder dan 10 volt zakt, dus nam ik aan dat ie het over 12 volt en dus parallel had.
TS zal nog wel weer reageren denk ik
jos
even verder meld ie dat de spanning bij het aanzetten van de senseo gelijk naar minder dan 10 volt zakt, dus nam ik aan dat ie het over 12 volt en dus parallel had.
TS zal nog wel weer reageren denk ik
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything