Lithium accu's ontwikkeling

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
sardonis
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 18:34
Locatie: N51 02.572 E5 34.944

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door sardonis »

...
Laatst gewijzigd door sardonis op wo 05 sep 2018, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door seth_space »

De hoeveelheid waarschuwingen is inderdaad wat fiks.
Maar zoals ik aangaf is veel niet van toepassing. Je moet echter wel weten waar je aan begint. 1000 euro verpesten blijft zonde.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door JoopBrekken »

Inmiddels lijkt het erop dat we de 75Ah LiFePo accu van Xtrem willen gaan aanschaffen.
Kost €835 bij div webshops. Ingebouwde BMS.
5 jr garantie van de fabriek.
Iemand ervaring met deze accu?
De kleinere modellen van 20, 30 en 40 Ah worden voor caravan movers gebruikt.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door seth_space »

Let dan wel je lader als je die vaak gebruikt. Een normale lader heeft een onderhouds laadstand die funset is voor een LFP accu.
Of je moet de float waarde lager dan 13,4V kunnen zetten waarna de "schade" beperkt is.
Maar een speciale Lifepo4 acculader is beter.
ps is het een lifepo wat wel als marketingterm voor een traditionele lithium accu gebruikt wordt, of een lifepo4 ( waarbij die laatste 4 slaat op de toevoeging van ferro in het chemisch mengsel wat veel degelijker en veiliger is)


De xtreme accus die ik zie hebben wel een vrij lage maxiale en continu ontlaadstrrom. Geen probleem als je weinig vraagt, maar mogelijk wel als je een zware inverter hebt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door fransien »

seth_space schreef:
vr 07 sep 2018, 18:51

ps is het een lifepo wat wel als marketingterm voor een traditionele lithium accu gebruikt wordt, of een lifepo4 ( waarbij die laatste 4 slaat op de toevoeging van ferro in het chemisch mengsel wat veel degelijker en veiliger is)
Sorry Seth, maar volgens mij is de FE voor ijzer en de po4 voor fosfaat.
Bij de mijne zit er ook nog een "Y" voor yttrium in.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door JoopBrekken »

Continu ontlaadstroom is 100A dat lijkt mij niet weinig?
Laden via 220V doe ik nooit, en de zonnepaneel regelaar Victron 75 15 kan ik naar wens instellen.
Is het niet zo dat het BMS de lading stopt als de LFP accu vol is?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door seth_space »

fransien schreef:
vr 07 sep 2018, 19:12
Sorry Seth, maar volgens mij is de FE voor ijzer en de po4 voor fosfaat.
Bij de mijne zit er ook nog een "Y" voor yttrium in.
Je hebt gelijk.. we missen dus de fosfaat ;)
Is het niet zo dat het BMS de lading stopt als de LFP accu vol is?
Nee, de BMS ( mits goed ontworpen en toegepast) voorkomt wel overlading in maximum voltage maar geen continu doorladen daarna.
Boven de 4,2V per cel (x4 dus) is te hoog. Dan hoort de bMS de lading te onderbreken. Als een lader echter float zal de BMS dat gewoon doorlaten en daarmee de Accu volgens de literatuur beschadingen.
lipo accus liever geen float is de algemene regel.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door Kroppie »

over al die aspecten van lipo, e.d. is veel te vinden op www.wohnmobilforum.de

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toedeledoki

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door Toedeledoki »

Zolang ze bij onze dienstauto's nog steeds af en toe in de fik vliegen /ontploffen, vooral na wat langer stilstaan begin ik er nog niet aan. Die paar kilo extra gewicht van een AGM accu neem ik wel voor lief dan.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door seth_space »

Je hebt dit bericht als eens eerder geplaatst. Ik begreep daarui dat jullie een accu hebben zonder BMS en dat de ontlading onder de 2,5V per cel komt.

Los of je dan wel lifepo4 accus hebt is dit in beide gevallen een slechte keuze in de installatie.
Lijkt me dat je /je werkgever daar beter werk van kan maken dan kennelijk accepteren dat er nu en dan een in de fik vliegt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Toedeledoki

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door Toedeledoki »

Er zit inmiddels een BMS systeem op en nog steeds vliegen ze in de brand. Theorie is dat de spanning soms nog net hoog genoeg is om niet af te schakelen, komt er op dat moment een zware belasting dan zakt de celspanning snel genoeg om instabiel te worden.
Dan volgt er een knal, een hele hoop witte rook en de auto kan naar een professioneel poetsbedrijf omdat de stank naar een week nog niet te harden is. Ik vind het te spannend allemaal nog. De prestaties van de accu's zijn ook slechter dan van de oude Optima AGM accu's.
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door fransien »

Seth,
Je hebt toch wel een balanceersysteem op die 4 batterijen ?
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door fransien »

paul snip schreef:
ma 10 sep 2018, 19:37
Er zit inmiddels een BMS systeem op en nog steeds vliegen ze in de brand. Theorie is dat de spanning soms nog net hoog genoeg is om niet af te schakelen, komt er op dat moment een zware belasting dan zakt de celspanning snel genoeg om instabiel te worden.
Dan volgt er een knal, een hele hoop witte rook en de auto kan naar een professioneel poetsbedrijf omdat de stank naar een week nog niet te harden is. Ik vind het te spannend allemaal nog. De prestaties van de accu's zijn ook slechter dan van de oude Optima AGM accu's.
En toch slaap ik heerlijk in mijn camper met liyfepo4, waaruit je kunt afleiden wat ik van je verhaal vind.
De UVP zorgt ervoor dat als één van de cellen een te laag voltage heeft, alle gebruikers worden afgesloten.
Heb je geen balanceersysteem en geen UVP/OVP bescherming dan heb je dus een waardeloos systeem.
En dat de prestatie van die accu's slechter zijn dan van Optima's is hele grote onzin.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door seth_space »

fransien schreef:
ma 10 sep 2018, 19:40
Seth,
Je hebt toch wel een balanceersysteem op die 4 batterijen ?
Ja hoor een prima BMS en Balanceersysteem. De BMS kan 160A loads aan.

Er worden ( oa op de hier vaak geciteerde duitse site) ook batterijen aangeboden die weliswaar een BMS hebben (van slechts 10/20A) en een balanceersysteem. Voor grotere stromen omzeilt men dan de BMS door direct op de batterij aan te sluiten. Daarmee maak je natuurlijk effectief de beveiliging ongedaan.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie