De tweede link betreft een set van 4 cellen. Vooraf gebalanceerd. voor 805 euro incl invoer/verzending.
Je hebt nog wel een BMS nodig. Die komt er bovenop. Wel verstandig dat bij dezelfde leverancier te bestellen.
Het in elkaar zetten is simpel al moet je wel even nadenken hoe je ze aan elkaar gaat bevestigen. Dat kan overigens al met Ducttape maar mooier is het met draadeinden oid.
Lifepo4 in prismatic cells heeft tenminste 2000 cycli, dus minstens 5 x zo lang als een topmerk loodbatterij. Daarnaast hoef je hem niet geheel op te laden wat bij een loodbatterij wenselijk is. Die 5000 cycli kon je vaker tegen bij prismatic cells maar daar reken ik verder niet op. Zou ook wijzen op een ongelooflijk lange levensduur en dat maak ik mogelijk niet meer mee
Ik heb nu een viertal maanden ervaring met deze batterij. Heb hem eenmaal leeggetrokken tot 10% toen het gas op was en de KK een avond.nacht een deel van de dag op de inverter draaide. Los van alle andere verbruikers die gewoon doorgingen. Daarmee heb je dan 1 van de 2000 cycli opgebruikt
Het algemen advies is trouwens liever max 80% te ontladen. 200A is dus ook echt bruikbaar. Het gewichtsvoordeel is enorm trouwens.. ca 32 KG vergeleken met pakweg >100KG bij een soortgelijke loodaccu.
Wil je een goed en uitgebreid stuk lezen over lifepo4 pak dan dit erg voorzichting geschreven stuk:
https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_ ... achten.pdf
Niet alle onderdelen die daar bij de doe het zelf bouw genoemd worden heb je nodig.(voor zeilboten) Het pakket dat geleverd wordt vanuit de link ( incl de BMS) is relatief simpel samen te stellen. Al ging het de eerste keer ook bij mij niet feilloos. Nu werkt het fantastisch.
Wat betreft de verwachte aantallen cycli is dit een aardige bron:
- lifepo4lifespan.jpg (22.78 KiB) 535 keer bekeken
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”