Lithium accu's ontwikkeling

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door mama »

Wat voor de één als betaalbaar aanzien wordt , kan voor iemand anders een fortuin lijken .
De huidige prijzen van litium zijn nog altijd zo hoog , dat een lood/zuur batterij nog altijd 5 maal goedkoper is als een lithium .
Ik heb de berekening gemaakt , en voor de prijs van een lithium die 10 jaar meegaat , kan ik elke 2 jaar nieuwe loodzuur batterijen kopen .
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door seth_space »

Mijn 200Ah lifepo4 accu kost incl alles 800 euro. Vergelijkbaar met ca 350/400Ah traditioneel. Als ik die van een merk neem zit ik aan de ca 500 euro.
Nog los van het gigantische gewichtsvoordeel en het te verwachten gebruiksduurvoordeel.
Overdrijven is kennlijk ook een hobby ;)

Dat het heel wenselijk is dat ze goedkoper worden hoor je mij niet ontkennen. Maar voor mij was het een investering die ik de moeite waard vond.
Het kan trouwens veel goedkoper, maar daar ben ik niet voor gegaan.

Als je echt voor de top gaat is het prijsverschil zelf nihil.
https://www.ebbm.nl/zenith-agm-12v-160a ... cycle-accu
Die heb je dus eigenlijk minimaal 2 nodig vergeleken met mijn Lifepo4.
Laatst gewijzigd door seth_space op ma 03 sep 2018, 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door Ruud Adam »

4 x meer geld uitgeven.... dat is natuurlijk relatief.
Als een huis 25 M² groot is en het kost € 50.000 dan is een huis van 100 M² voor € 200.000 weliswaar 4 x zo duur, maar per M² evenduur.
Daarnaast kun je in een huis van 100 M² je k*nt keren en in een huis van 25 M² nauwelijks.
En dat is ook geld waard, ook al druk je dat niet meteen in € per M² uit.

Zo is het misschien ook met accu's.
Minder gewicht meeslepen (spaar je ook weer geld mee in brandstofverbruik al zal het niet heel erg direct zichtbaar zijn aan de pomp), langere levensduur en diepere ontlading... dat zijn ook zaken die je mee kunt tellen.
Iedereen moet zijn geld uitgeven hoe hij of zij denkt dat hem goeddunkt.

Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar de prijsontwikkelingen en de technische ontwikkelingen.
Groet, Ruud
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door Ruud Adam »

seth_space schreef:
ma 03 sep 2018, 20:13
Mijn 200Ah lifepo4 accu kost incl alles 800 euro.
Dat is niet veel.
Waar heb je die dan gekocht voor deze prijs?
Aliexpress?
Groet, Ruud
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door mama »

Die langere levensduur zal nog moeten blijken in de toekomst , ik ken er nog niet één die een lithium al 10 jaar in gebruik heeft .
Maar wat al wél vaststaat is dat ze ook ontwaarden , en in het begin nogal snel terugvallen naar 80 % , pas daarna zou het verval trager gaan .
Over de voordelen ervan die kennen we allemaal reeds langere tijd , kleiner , minder gewicht , enz .
Mijn vader zei altijd : nieuwe borstels vegen goed
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door Vertrokken2 »

seth_space schreef:
ma 03 sep 2018, 20:13
Mijn 200Ah lifepo4 accu kost incl alles 800 euro. Vergelijkbaar met ca 350/400Ah traditioneel. Als ik die van een merk neem zit ik aan de ca 500 euro.
Nog los van het gigantische gewichtsvoordeel en het te verwachten gebruiksduurvoordeel.
Overdrijven is kennlijk ook een hobby ;)

Dat het heel wenselijk is dat ze goedkoper worden hoor je mij niet ontkennen. Maar voor mij was het een investering die ik de moeite waard vond.
Het kan trouwens veel goedkoper, maar daar ben ik niet voor gegaan.

Als je echt voor de top gaat is het prijsverschil zelf nihil.
https://www.ebbm.nl/zenith-agm-12v-160a ... cycle-accu
Die heb je dus eigenlijk minimaal 2 nodig vergeleken met mijn Lifepo4.
Moest je ook niet investeren in een andere lader?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door seth_space »

Ja andere lader ( 30A) en inverter (1000/600) ik heb het gehele deel daar vervangen.
Alleen die lader doe ik eigenlijk niets mee. Met rijden en zonnepanelen ben ik 9 weken door gekomen in Scandinavie.

Inderdaad via aliexpress.
Shenzen Herculesi Technology, verzenden incl alle invoer etc..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door Metor »

Het prijsverschil in LifePo4 is groot.
Vermoed dat seth_space een accu uit China zelf ge-importeerd heeft. Het andere uiterste is bv een Super-B merk accu. Een Victron zit er tussen in.
De prijzen voor LifePo4 zijn de laatste 5 jaar vrijwel stabiel gebleven. De hoop dat de prijzen in de toekomst lager worden is mijns inziens een ijdele hoop.
Er zijn de laatste 15 jaar allerlei veelbelovende laboratoria ontwikkelingen gepubliceerd die de accu revolutionair beter en goedkoper zouden moeten maken. Weinig tot niets uitgekomen.
Dat een nieuw Nederlands bedrijf de ontwikkelingen op accu gebied echt op zijn kop zouden zetten is ongeloofwaardig. De research investeringen wereldwijd hierin zijn oneindig veel groter en zelfs dan lukt het niet of nauwelijks. De stapjes vooruitgang zijn klein.
De belangen voor energie opslag en elektrische traktie zijn vele malen groter dan voor een 12V camper accu. In de verdere toekomst kunnen mogelijk elektrisch aangedreven campers realiteit worden met bijbehorende energie opslag of opwekking, maar of prijzen in de buurt komen van de huidige diesel campers? Ga dit niet meer mee maken.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door Ruud Adam »

seth_space schreef:
ma 03 sep 2018, 21:43
Ja andere lader ( 30A) en inverter (1000/600) ik heb het gehele deel daar vervangen.
Alleen die lader doe ik eigenlijk niets mee. Met rijden en zonnepanelen ben ik 9 weken door gekomen in Scandinavie.

Inderdaad via aliexpress.
Shenzen Herculesi Technology, verzenden incl alle invoer etc..
Ik ben - als Aliexpress-verslaafde - zeer benieuwd naar je bevindingen.
Want ik weet uit ervaring dat veel mensen schamper doen over Chinese producten.
Nu zijn sommige producten uit dat land ook rotzooi, maar bij andere producten is het gewoon topkwaliteit.
Daarnaast zie ik soms artikelen die ik ook met een sticker van een gerenommeerd merk in de schappen zie liggen. Alleen dan voor een hogere prijs.

Ik heb overigens gezocht naar een 200ah accu van Shenzen Herculesi Technology voor deze prijs, maar ik vind hem niet.
Heb je een direct linkje?
Metor schreef:
ma 03 sep 2018, 22:14
Dat een nieuw Nederlands bedrijf de ontwikkelingen op accu gebied echt op zijn kop zouden zetten is ongeloofwaardig. De research investeringen wereldwijd hierin zijn oneindig veel groter en zelfs dan lukt het niet of nauwelijks. De stapjes vooruitgang zijn klein.
Een van de investeerders was de eigenaar van Booking.com. Wereldwijd een van de meeste toonaangevende en meest succesvolle brokers op hotelgebied. Geen pannenkoek dus.
Ik denk dat hij vooral inzet op de uitwisseling met de TU Twente. Hij zegt ook niet dat ze boel revolutionair zullen veranderen, maar verwacht met zijn bedrijf over niet al te lange tijd een omzet te halen van € 300 miljoen. Een hoop geld, maar niet wereldschokkend. Ze hebben aardig wat patenten en ik denk dat ze in de marge overal zo wat graantjes meepikken. Mooi bedrijf voor Oostelijk Nederland.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door Atoz »

https://nl.aliexpress.com/store/group/L ... 336belAy2N

Eigenlijk zoiets dan : https://nl.aliexpress.com/store/product ... 169cMkpEsk

Geen enkele ervaring mee, maar mijn stecca3030 zal dan ook nog vervangen moeten worden.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door seth_space »

Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door JoopBrekken »

Vanwege gewichtproblemen ben ik ben voornemens om 1 Victron LFP 12 90 BMS aan te schaffen. Het scheelt 50 kg met m,n huidige AGM accu,s. Iemand ervaring met die lithium accu,s van Victron?
De laadspanning is tussen 14 en 14,4V dus geen ander laadsysteem nodig.
Prijs tussen 1100 en 1200€.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door Kroppie »

die accu,s uit de link van Seth hebben een maximale kort durende ontlaadstroom van 60 ampere, houd daar rekening mee als je die accu met een omvormer en een senseo wilt gaan gebruiken, gaat niet goed komen.
er is meer nodig voor een juiste accukeuze dan een prijsindicatie.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's ontwikkeling



Bericht door JoopBrekken »

De Victron LFP 90 mag een continu ontlaatstroom hebben van 180A! Aanbevolen 90A.
Onze omvormer is 350W dus 35A is voor ons wel genoeg.
https://www.marinediscounter.nl/lithium ... ctron.html
Plaats reactie