Het gewicht van een aanhanger is van een andere orde dan overbelading van het voertuig.hathi schreef:...laat eventueel 100 liter water af,en rijd gewoon verder. Iemand die uit moet laden,heeft echt wel een andere (lichtere) camper of extreem veel overgewicht,op zo,n dun Fiat asje,of een die bijna op de grond hangt ,maar dat verschil word hier nooit gemaakt,Nee een Camper van technisch toegestane maximum van 3100 /3500 kg,op B rijbewijs ,met een aanhanger van 750 kg er ook nog achter, tezamen dus 4250 kg,dat mag op B rijbewijs,en ook nog volgens de wet!
Btw, wie verplaatst nu 100kg water als overbelading?
Jouw hoop is een beetje futiel. De realiteit is echt anders en juist door die verandering van rijeigenschappen ligt daar het gevaar. Verder een nuteloze discussie.seth_space schreef:En ja, ieder chauffeur weet hoop ik toch dat een zwaarder voertuig ook een langere remweg zal krijgen. Zelfs de rijeigenschappen zullen veranderen bij gladheid e.d. daar hoor je gewoon rekening mee te houden.
Dat behoort niet het criterium te zijn en dat is het ook niet.seth_space schreef:Dat een geringe overbelasting boven de 3500KG gevaarlijk zou zijn mag gerust naar het rijk der fabelen verwezen worden. Campers kunnen daar bij verantwoord onderhoud probleemloos mee omgaan.
Was het maar zo eenvoudig. Een samenleving valt of staat bij spelregels die voor iedereen gelden anders wordt het een anarchie.seth_space schreef:Blijft staan die "B" grens en hoe je daar mee om gaat. Dat kan net zoals de snelheidslimiet iedereen voor zichzelf bepalen. De mogelijke gevolgen zijn al eerder aangegeven.
Er zijn duidelijke regels die voorschrijven hoe je met die 'B' om moet gaan. Dat hoeft voor niemand een probleem of vraag te zijn.
Nee dat is niet de vraag, dat is zonneklaar: 3500kg en daar bestaat geen tolerantie in. 3501kg is strafbaar. Of dat dan ook gebeurd is een andere zaak. Dat het feitenboekje voor die ene kg geen tarief kent is geen probleem. Er is altijd artikel 5 nog.seth_space schreef:De vraag is waar de grens daadwerkelijk in de praktijk ligt.