vorstbeveiliger

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

vorstbeveiliger



Bericht door a.b. »

Hallo

We hebben een Bürstner Travel Van 620, bj 2008.
Na een reis wil ik de boiler leeg laten lopen door de vorstbeveiliger te ontgrendelen.

Zie Afbeelding

Ik draai dan aan de bovenste blauwe knop maar helaas wil het onderste blauwe knopje niet "eruit" springen.

Wat doe ik fout?
Is het apparaat kapot? Na gepruts met een kleine schroevendraaier op het onderste knopje sprint dat ding er wel uit, maar dat lijkt me geen goede situatie. Is deze vorstbeveiliger te vervangen? Een kwestie van bevestigingschroeven (op de bodem) losdraaien, de 2 slangenklemmen losdraaien (nadat de boiler toch leeg is) en dan het ding eruit wurmen? Nieuw apparaat weer terug? Hoe is de afvoer gemonteerd?

Andere vraag. links op de foto zit een andere schakelaar. Waar dient dit voor?

Fijn als je zou reageren.

groeten

Adri
Het camperleven is een goed leven.
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: vorstbeveiliger



Bericht door Aardy »

Hoe,
Bedoel je de gele schakelaar?
Die is om de boiler leeg te laten lopen.
Ergens zit er ook nog zo'n ding op de blauwe slang om alle leidingen leeg te laten lopen.
Het kan ook andersom zijn; ik doe het niet zo vaak, omdat we de watertank lang niet altijd vullen.

De vorstbeveiliger gebruik ik daar niet voor. Die verspringt als de buitentemperatuur onder de 4° komt meen ik.
Als je het systeem vult merk je vanzelf of de vorstbeveiliging open of dicht staat. Het staat hij open dan de blauwe kraan bovenop dicht klikken. De blauwe dop springt dan hopelijk vanzelf weer in de goede stand.

Onze camper is met de kinderen mee, dus de handleiding ook.
Als wij er weer de beschikking over hebben zal ik e.e.a. opzoeken.
Laatst gewijzigd door Aardy op zo 12 aug 2018, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: vorstbeveiliger



Bericht door EasyBee »

In principe doe je niets fout. Die bovenste knop een kwart slagen draaien en de ronde knop zou iets naar buiten moeten springen.
Afbeelding
Op jouw foto zou de ronde knop er uit moeten komen en het water moeten weglopen.
Als dat niet het geval is, gaat het blijkbaar om een of andere reden moeizaam, Ik kan hiervandaan niet in dat ding kijken en zien waarom hij het niet doet. Uiteraard is hij te vervangen door een nieuwe. De afvoer zit naar onderen. Wat je ziet zijn de in- en uitgang, maar de afvoer zit naar onderen.
Afbeelding

Die met blauwe knop is de vorstbeveiliging en zit aangesloten op de blauwe koudwaterleiding. Die gele zit op de rode leiding en laat de boiler leeglopen. Waarom twee systemen? Weet ik niet.
Bij ons zit er maar 1 en dan loopt het hele systeem leeg. Dan moet ik alleen nog de watertank leeg laten lopen.
Dan moet ik alleen nog de kranen een voor een doorblazen om alle lucht uit de waterleiding te krijgen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: vorstbeveiliger



Bericht door dethleffsi6810 »

als je de vorstbeveiliger demonteert, kan je de ijzeren borgpen omhoog halen, en dan kun het gedeelte met de aansluitingen verwijderen.
hier zit zit rubber afdichting in die waarschijnlijk blijft plakken. Deze afdichting hoort op de stang te zitten die beweegt als je de knop induwt.
rubber schoonmaken en terug plaatsen op het stangetje zou het weer moeten werken.
gr
theo
Theo
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: vorstbeveiliger



Bericht door javanes »

EasyBee schreef:
zo 12 aug 2018, 20:53
Die met blauwe knop is de vorstbeveiliging en zit aangesloten op de blauwe koudwaterleiding. Die gele zit op de rode leiding en laat de boiler leeglopen. Waarom twee systemen? Weet ik niet.
Met die gele in de rode leiding kun je de boiler niet leeg laten lopen. In ieder geval geen combikete. lDie rode leding zit namelijk aan de bovenkant van de ketel.
Met die gele laat je in dit geval de de warmwaterleiding leeglopen. En die gele is tevens een overdrukventiel (2.8bar).
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: vorstbeveiliger



Bericht door willemzon »

Helemaal eens met javannes


Het klopt precies wat hij zegt. Ik heb precies hetzelfde. Alleen andere kleur knop. Laat ik in de winter open staan.

Waarschijnlijk klemt die blauwe ronde knop iets.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

Re: vorstbeveiliger



Bericht door a.b. »

hallo
op de eerste plaats iedereen bedankt voor de reacties.

voor Aardy:
ik kan geen schakelaar op een blauwe slang vinden.
Hoe laat jij de boiler leeglopen?

voor EasyBee:
dank voor de uitgebreide uitleg (incl. illustraties)
ik zou niet weten waarom 2 systemen. Wellicht dat javanes gelijk heeft (overdrukventiel)

voor dethleffs6810:
als ik de boiler middels de vorstbeveiliger heb leeg laten lopen, kan ik meerdere malen de schakelaar op en neer bewegen en steeds sluit de zaak netjes. Je verhaal over die rubber ring die plakt, zou dus best wel eens waar kunnen zijn. Als noodoplossing zou ik dus -als ik op reis ben- iedere dag de vorstbeveiliger even kunnen activeren. Niet echt ideaal, vind ik.

voor javannes:
als ik met die gele schakelaar de warmwaterleiding leegkrijg, hoe krijg ik dan de boiler leeg?

voor willemzon:
als de blauwe knop klemt, dan moet ik de ruimte van de behuizing daaromheen iets groter maken?
hoe laat jij je boiler leeg lopen?

Mijn conclusie:
ik ga de vorstbeveiliger iedere dag even aan-uit zetten. Eens kijken wat er gebeurt.
De ruimte rondom de ronde blauwe knop ga ik voorzichtig iets groter maken.


Aangezien we meestal in het voor- en najaar op stap zijn (in de wintermaanden is ons een keertje niet goed bevallen), zal de temperatuur wellicht niet zo ver zakken. Dat apparaatje zal als vorstbeveiliger waarschijnlijk niet in werking treden. Toch zal de boiler en de koud- en warmwaterleidingen regelmatig leeg moeten.

Mijn vraag blijft dus nog:
hoe krijg ik mijn gehele watersysteem leeg.

Als iemand hierop wil reageren...…...dan weer een prachtige dag.

veel groeten

Adri
Het camperleven is een goed leven.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: vorstbeveiliger



Bericht door javanes »

a.b. schreef:
ma 13 aug 2018, 19:19
[voor javannes:
als ik met die gele schakelaar de warmwaterleiding leegkrijg, hoe krijg ik dan de boiler leeg?Mijn vraag blijft dus nog:

hoe krijg ik mijn gehele watersysteem leeg.
Als iemand hierop wil reageren...…...dan weer een prachtige dag.
Koud water leidingen en de boiler laat je leeglopen met de vorstbeveiliging.
De warmwater leidingen laat je leeglopen door die gele hendel naar boven te trekken.

En met de spanning uit de mengkranen afwisselend open zetten in de koudwater en warmwater stand. Of in het midden.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: vorstbeveiliger



Bericht door Aardy »

@Adri, zodra de camper terug is ga ik de zaak bekijken en kom erop terug.
Zal midden volgende week zijn verwacht ik.
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

Re: vorstbeveiliger



Bericht door a.b. »

Tot nu toe heb ik iedere dag de vorstbeveiliger uit gezet. Het blauwe ronde knopje sprong er steeds uit.

Nu wil ik het om de dag gaan doen. Eens kijken wat er gebeurt.

Tot slot wil ik proberen om een voorziening te creëren zodat ik het uitspringen van het blauwe knopje handmatig kan bevorderen. Klein gaatje boren en dan een oogje erin draaien? Zou dit werken?

groeten

Adri
Het camperleven is een goed leven.
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: vorstbeveiliger



Bericht door Aardy »

De camper is inmiddels terug.
Uitgaande van de eerste foto staat het veiligheids/aftapventiel op weg laten lopen van het water in de boiler.
De blauwe knop moet dan naar buiten zijn gesprongen, tegelijk met het omdraaien van de blauwe draaiknop.
Om de boiler weer af te sluiten moet de draaiknop dwars op het ventiel gezet worden en de blauwe knop handmatig ingedrukt.

Om het koudwatersysteem leeg te laten lopen de gele handel naar boven zetten en de kranen in de camper openen. Bij mijn camper blijft er nog een behoorlijke plas water in de schoonwatertank zitten, dus daar haal ik de stop uit, zodat het water in een emmer kan lopen.
De waterpomp is uitgeschakeld.

Wat ik eerder schreef over nog een kraantje klopt niet.
Iets nieuws brengt mij verhaal niet.
Spijtig dat ik je niet kan helpen.
Plaats reactie