Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
MarcenLoes
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 19:44

Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door MarcenLoes »

Beste forumleden,
Wij zijn lid geworden van dit forum om naar deskundige ervaringen van jullie te vragen.
Wij hebben nu nog een caravan maar willen overstappen naar een camper. We denken aan een buscamper onder de 6 meter.
Nu ben ikzelf 1.93 meter lang. Wie heeft dezelfde lengte en rijdt dan in welke buscamper?
We hebben een aantal buscampers gezien, bij de ene pas ik net wel in het bed, bij de ander ligt mijn hoofd tegen de uitsparing van het raam (of de verduisteringscassette).
Graag hoor ik ervaringen van lange mensen en welke buscamper het meest geschikt kan zijn.
We gaan ook eerst nog huren om te ervaren.

Alvast bedankt voor jullie reacties. :thumbup:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8655
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: 1.93 lang, welke buscamper geschikt



Bericht door seth_space »

Alle buscampers met bed in lengte richting voldoen. (tenminste het bed kan dan lang genoeg gemaakt worden)

In principe kan een Ducato breed slapen faciliteren maar dan stopt het wel bij ca 1.90M.
Afhankelijk van je slaapgedrag is dat (fiks) onvoldoende of net acceptabel.
Ikzelf heb ruim 2.meter nodig om fatsoenlijk te kunnen slapen. Daar spelen natuurlijk ook zaken zoals dekbed wel/niet instoppen etc een rol. Je slaaphedrag is dus een belangrijke factor.
Laatst gewijzigd door seth_space op za 11 aug 2018, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: 1.93 lang, welke buscamper geschikt



Bericht door DiffRental »

Een lengte slaper zou moeten voldoen.
Hoewel de heren fabrikanten wel wat smokkelen in hun maten.

Ik kan je alleen de ervaring van mijzelf vertellen. Wij hebben een Knaus Boxstar met lengte bedden, 1 bed is 2 mtr volgens fabriek. In werkelijkheid is dat 195 + 5 cm van de uitsparing in de achterdeur. Iets boven het matras zit in de achterdeur een raampje met de rolcassette, dus die + 5 cm kun je weer wegstrepen.

Maar in de praktijk is dit bed lang genoeg voor 1.90+ mensen. (volgens diverse gebruikers van 1.90+ lang)
Onze Knaus Freeway is standaard 6.30 lang en 2.82 hoog (2.18cm binnenhoogte). Die hoogte van 28cm extra is erg prettig voor mensen van 1.90+, bv bij een ruimte douche gaat er weer een paar cm (meer dan 5cm waarschijnlijk) van de hoogte af dus geen vrije doorloop meer voor mensen langer dan 1.90. Nog een voordeel van een H3 hoge bus is dat ik met mijn 1.82 gewoon onder een openstaand bovenkast deurje kan wandelen zonder mijn hoofd te stoten.
Nu dacht ik te weten dat enkel de Freeway 6.30 (bij Knaus dan) de H3 hoogte heeft icm met lengte bedden, de diverse andere lengteslapers met wel de lengte van 6.00 hebben de H2 hoogte.

Maar wat is de reden om geen 6.30 te willen en zeker naar een 6.00 te kijken?

<Edit> de L aangepast naar H :bang:
Laatst gewijzigd door DiffRental op za 11 aug 2018, 20:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 1.93 lang, welke buscamper geschikt



Bericht door PaulBng »

Even voor de duidelijkheid, de lengte van de camper gaat in L. L1, L2 L3 en L4.
De hoogte in H. H1, H2 en H3
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: 1.93 lang, welke buscamper geschikt



Bericht door de Jonckheer »

Ik ben 1.94 m en vind een buscamper van 12 meter het meest geschikt. Dan kun je gewoon in de lengte slapen en heb je nog voldoende ruimte voor een ruime badkamer, keuken en woonkamer.
Niet van dat benauwde, daar hou ik niet van! :lol: :lol:
Toedeledoki

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door Toedeledoki »

De breedste bussen, de huidige Ducato en aanverwanten, hebben een maximale bedmaat in de breedte van 1,95. Dus ik denk dat het altijd een langsslaper moet worden. En dan maakt het ineens niet meer uit of je een Ducato of een behoorlijk smallere Sprinter neemt.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door annoh »

Mijn VW T5 LWB heb ik geregeld uitgeleend aan mensen langer dan 194 cm en ik heb er nooit klachten over gekregen.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1930
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt



Bericht door Zadowolony »

Onze hymerbus yellowstone heeft een lengte bed van 2 mtr (maar in praktijk iets korter) en het tweede bed is nog iets korter. Maar voldoende voor ons.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door Atoz »

In de praktijk uit te testen.
Met mijn 1,80 heb ik een bed van 2 meter nodig. Anders lig ik wakker.

Desnoods maak je thuis een test opstelling.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Toedeledoki

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door Toedeledoki »

Het is vaak ook een kwestie van gewenning. In de vorige Ducato lag ik ook min of meer klem tussen beide wanden. Bed was 1,85, ikzelf 1,82. Eerste nachtje na lange tijd was vaak iets minder. Daarna als een roosje.
In de huidige Ducato heb ik een bed van iets meer dan 1,95. Dat slaapt als thuis.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door PaulBng »

Buscamper Ducato L4.
Twee lengtebedden, 1m95 en 1m87.
Er kan een tussenstuk in, dan heb je 1m90 x 1m187.

Riant.

Ik ben zelf 1m80, wederhelft 1m70.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door kampo »

Alles kan en werd al gedaan maar er is een verschil tussen comfort en behelpen.
Wees dus uiterst kritisch als iemand van 1,93 je gaat vertellen dat die kan slapen in een bed van minder dan 2,0.m !!!
Volgens mij is een buscamper dan altijd slecht in combinatie met dwarsslapen. Ook de breedste Ducatoreeks is te smal.
Bovendien is een H2 niet hoog genoeg. Pas vanaf een H3 heb je wat comfort als je 1,93 bent.
Ik ben 1,84 en wil echt niet in een bed slapen dat korter is als de standaard 2,00m.
Met 1,93 heb je eigenlijk een bed nodig vanaf 2,10m…
Je zal op zoek moeten naar een hoge buscamper met een langsbed, die bestaan maar zijn zeldzaam.
Een camper met langs slaper heeft veel voordelen maar is zelden compact. Normaal neem je dan een compacte half-integraal.
Die zijn met 2,10 m 2,20 m of 2,30m een stuk breder en dan kan je dwars slapen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door PaulBng »

En dan moet je weer over elkaar heen kruipen.
Elk voordeel heb zijn nadeel....

De samenvatting: erg persoonlijk. Als je 2m10 bent en je slaapt altijd in foetus houding....
luc verlinde
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 08 feb 2004, 20:49
Locatie: Gent België

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door luc verlinde »

Ook bij Pössl heb je de H3 hoogte.
Om mijn rolluikjes niet te beschadigen tijdens de nacht heb ik twee dunne triplexplaatjes gemaakt die ik tussen de geleiders schuif.
Deze zijn maar 30 cm hoog zodat ik nog door het raam kan kijken.
Aan de zijkant hebben wij geopteerd om geen ramen te kiezen.
Onze laatste camper is een Pössl Roadcruiser B en bevalt ons enorm.
Mobilvetta P4 Ivecochassis 15C4.2
BMW R1100S
Plaats reactie