Hoe ouder hoe gekker

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3248
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Hoe ouder hoe gekker



Bericht door Going »

In de laatste maand of zo werd er over leeftijd gepraat in een paar topics.
Vooral het positieve er uit kwam vond ik leuk.
Nu zijn hier veel ouderen op het forum.
Misschien is het leuk om te vertellen wat jezelf doet op een leeftijd dat je omgeving eigenlijk niet van je verwacht.
Ik weet zeker dat de jongere leden het bijzonder zullen vinden en weten dat ze nog heel lang door kunnen gaan wetend dat later zij ook kunnen zeggen
Hoe Ouder hoe Gekker
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3248
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door Going »

Hoe ouder, hoe gekker
Ja dat heb ik de laatste maanden nogal eens gehoord. Maar gelukkig zijn er nog mensen die geloven dat op wat latere leeftijd je best nog veel kan doen.
Twee jaar terug dacht ik goed te doen om een 50cc scooter te kopen. Ik had over 55 jaar niet meer op een gemotoriseerde tweewieler gereden. Ging aardig goed, alleen tegen heuvels op met de vrouw moest ik nog wel eens bijsteppen. Dan zei ik tegen mijn liefde, afvallen (letterlijk of figuurlijk). Ik nam me zelf toen voor om naar motor scooter te gaan kijken. Helaas heb je daar een ander rijbewijs voor nodig. En dat heb ik niet. Door drukte heb Ik vorige zomer er niets aangedaan. Deze winter ergerde ik me veel keren weer om die 50cc minimale trekkracht. Dus deze zomer moet er wat gebeuren.
Na informatie op CBR opgezocht dacht ik alleen A1 rijbewijs nodig te hebben. Immers een 125cc in de campergarage is bijna de limiet. Ook had ik het laatste jaar een paar mensen gesproken welke de bijzondere verrichtingen voor het rijbewijs het moeilijkst vonden. Een zware motor van over 180kg was volgens hun moeilijker dan 125kg motor beheersing. En aangezien ik alleen de zomer hebt voor het behalen, ga ik op Safe spelen. Dus alleen A1
Informatie bij de rijschool waar ik C1 heb gehaald hoorde ik dat A1 alleen is voor 18 tot 20 jaar jeugd. Och, dit is anders dan CBR informatie. Dus die rijschool valt af.
Informatie bij een landelijke Rijschool gaf: Helaas mijnheer, zegt de ongeveer vijftig jarige instructeur, ik vind het risico uw leeftijd wat groot. Als u valt dan is de kans op breuken zoveel groter dan bij 18 tot 45 jarigen. Deze school valt ook af.
Kom ik bij nummer 3 school. Nee, geen probleem, u zal wel wat meer lessen nodig hebben dan standaard. Voor A1 heb ik nog een oud 125cc motortje in de schuur staan. Positief, maar oud motortje klinkt dat passend voor mij?
Op de sportschool verwijst iemand mij naar een andere school in de buurt. Rijschool Gerard Post, Beverwijk en IJmuiden. Kom ik daar, laat de rijschool houder 3 16 jarigen uit de deur, klaar van scooter 50cc les. Oops, ik wil zwaarder 125cc. Vraag ik, kan ik motor les krijgen. Natuurlijk mijnheer. Maar mijn leeftijd? Och mijnheer, mijn schoonvader is 71 en rijd nog motor. Dank u voor mijn leeftijd compliment, maar iemand die al jaren rijd en 71 jaar is, is anders dan iemand bijna 74 jaar en het nog wilt leren. Mijnheer laten we een proefrit doen en dan praten we het over. 125cc voor A1? Opslag deur gaat open, kijk, 125 cc van nog geen jaar oud. Nu dit is allemaal positief. Die rijschool ga ik proberen.
Een week later mag ik achterop de 125cc naar een grote parkeerplaats. Help, klein zitje en de man rijdt gewoon alsof ie alleen op dat ding zit. Ik doe me uiterste best om mijn ontlasting niet te laten lopen. Op de parkeerplaats krijg ik de bediening van het motortje uitgelegd. Mag ik er zelf op, eerste en dan tweede versnelling, grote bocht en het zelfde keer op keer. Dat onder de knie mag ik een groter stuk, zelfs naar de derde versnelling. Gaat goed, en dan word ik naar de weg gestuurd. Gaat die kerel bij mij achterop zitten en zegt, verderop is een benzine station, we gaan tanken.
Ok, dat red ik. En dan met volle tank, gaat ie weer achter op. Stukje rijden maar. De polder in voor een km of 10 en weer terug tot de stad. Alles ging goed, behalve hij me wees op 5 km over de maximum toegelaten snelheid die ik reed. Bij de stad weer omgeruild, ik achterop naar de rijschool. Zelf sturen op het grotere bestuurder zadel was toch prettiger voor mijn maag.
In de rijschool een afspraak voor de volgende week gemaakt. Alhoewel de school pakketten heeft, durfde ik niet aan een pakket te nemen. Beter per les betalen, voel ik, gaat het niet, kan ik er mee stoppen zonder annulering kosten. Oudjes weten hoe de contracten in elkaar zitten.
Volgende les dacht ik de oefeningen te moeten doen, maar nee, 1,5 uur gereden door allerlei weggetjes waar ik niet eens weet van heb dat ze bij mij in de buurt bestaan. Maar wat vind ik het leuk. Ik geniet.
De les een week later was om te leren remmen. Na 50km/u moet je precies bij een pion stilstaan en ook weer in de eerste versnelling klaar voor wegrijden zijn. Die precisie valt nog niet mee. Ook de noodstop geoefend.
De les w eer een paar dagen later zegt Gerard, Ik rij achter je aan in de personenauto ik terug moet brengen naar IJmuiden. Maar ik moet dan wel door de Velsertunnel. Eh,eh, daar is de gewone snelheid voor iedereen behalve angsthazen 100 km/u. Daar gaan we, ik krijg aanwijzingen door de walkietalkie in mijn oor. 100 km/u is toch wel wat anders dan ik de vorige week had gedaan. Omhoog in de tunnel loopt mijn snelheid iets terug, gas er bij hoor ik direct en ja, het gaat gesmeerd. Vanaf de rijschool in IJmuiden mocht ik weer oefeningen doen, nu een slalom om pionnen. Leuk om ze omver te rijden, oh, is dat niet de bedoeling?
Omdat ik binnen 4 maanden wil klaar zijn, wegens ook verlenging van C1 en onze overwintering dit jaar buiten Europa is gaf Gerard aan, dat hij zowat dagelijks in IJmuiden les kan geven, in Beverwijk hijzelf alleen eens in de week. Dus dat gaan we doen. Oh wacht effe. In IJmuiden is alleen de 390cc versie motor van waar ik nu op reed. Gaan we daar op oefenen voor de volgende lessen en je kan later dan wel terug op de 125cc. Rijinstructeurs maken makkelijke beslissingen.
Ondertussen heb ik de theorie op de computer in een tweetal middagen doorgenomen, waarna het theorie examen gedaan. Een vraag fout, hoe stom van me, en geslaagd.
Het is natuurlijk een prachtige zomer. De motor jasjes en broeken welke de rijschool verstrekt zijn eigenlijk voor winter gebruik. Natuurlijk doe je die aan, ja ik ben een paar keer (langzaam) gevallen. Veiligheid voor alles. Maar goh, wat is het heet die oefeningen doen, grote slalom, kleine slalom, een achtje draaien, uitwijken, stop oefeningen en meer. Bij al volgende lessen gutst het zweet van me af. Dacht ik nou echt dat motor rijden altijd een koude affaire was.
Toen Gerard zei dat het tijd was om de bijzondere verrichtingen examen te doen besloten we dat ik op de 390cc zou blijven, dus we gaan voor het A2 examen.
21 juni is de dag. Eerst nog even door alle oefeningen gegaan en toen naar het Amsterdamse examen terrein. Eh, eh, over de A9, man ik ben daar toch niet aan gewend. Je bent toch door de tunnel een paar keer geweest, dit is niet anders. OK niet zeuren, gewoon gaan dan maar, met goed weer en wind in de rug gaat het best lekker.
Kom ik bij een vrouwelijke examinator. Vraagt/zegt ze, u komt zeker voor een scooter? Ja, ik krijg wel eens meer oudere mannen net voor hun pensioen voor dit examen. (dank u mevrouw, ik voel me weer een stuk jonger)
Mag ik het formulier ondertekenen en ze geeft aan dat het vandaag 21-6 is. Ja mevrouw, dat is mijn bijzonder dag. Kijkt ze op mijn rijbewijs en zegt, Het is uw verjaardag,.... ..... ... 74 jaar? Dat heb ik nog niet gehad. Maar goed, we gaan er gewoon tegen aan.
Eerste oefening parkeren, geen probleem. Tweede oefening kleine slalom. Direct ga ik verkeerd. Komt die lieverd naar me toe en zegt, Hank zet je zenuwen opzij. Je kan het, opnieuw. Ok het lukt. Volgende de acht, tweede keer lijkt me dat ik een beetje buiten de lijn ben. Dan het precies stoppen. Te vroeg sta ik stil, nog een keer, mooi, maar nu sta ik niet in één maar vrij. Foute boel. Dan de noodstop, deze is geen probleem. Uitwijken ging goed, dan met de grote slalom rij ik gelukkig geen pion omver. Maar ik word terug geroepen. Gaat de dame haar hand uit naar me ze zegt, gefeliciteerd, u bent geslaagd. Wouw, echt waar, ik kijk naar Gerard mijn instructeur, wat een trotse man stond me aan te kijken. De examinator feliciteert hem ook en dan krijg ik een grote schouderklop van Gerard en hij zegt, zie je wel 74 is geen probleem. Nadat de andere jongen ook was geslaagd gaan we terug, Gerard is wat laat voor zijn volgende lessen, dus geen getreuzel, maximum snelheden, gaat prachtig, alleen nu de wind pal tegen, een behoorlijke windkracht 6. Ik voel de koude over mijn rug komen, maakt me vandaag niet uit, ik ben toch geslaagd, blijdschap boven wat ik weet is ziek worden.
Op de rijschool wordt voorgesteld om 1 augustus het wegexamen te doen. Voor mij goed, dan naar huis om met champagne geslaagd te vieren en dan ook de 74ste verjaardag er over heen. Volgende dag voelde ik de verkoudheid ik had opgelopen en welk drie dagen koste om uit te zieken.
3 weken later was Gerard terug van zijn vakantie en mocht ik weer lessen. Lekker gewoon op de weg, niet meer die .... oefeningen. 2 uur lang, hartstikke lekker. Tot terug in de rijschool, krijg je te horen wat je allemaal fout gedaan hebt. Zeg ik, Gerard ik doe zo me best en nu foeter je op me. Krijg ik als antwoord, Ik weet het en ik krijg hiervoor door jou ook nog betaald. Ja, ja wat een leven heeft zo’n instructeur.
1 augustus was het zover. Nadat een andere kandidaat en ik van een andere instructeur nog een heleboel aanwijzingen voor en tijdens het rijden naar CBR Alkmaar kreeg, was het wachten voor de oproep van de examinator. Na een beetje uitleg en een papiertje tekenen gaan we naar de motor. Daar nog even een oog test en een technisch vraagje over de motor en gaan we de weg op, examinator en Gerard in de auto achter me aan. Gerard gaf via de walkietalkie de aanwijzingen welke wegen in te slaan. In de morgen met mijn morgengebed had ik gebeden niet naar Bergen te hoeven. Ik werd niet verhoord. Deze tijd van het jaar heb je niets in Bergen te zoeken, tenzij als toerist welke zich lopend, fietsend of motorisch niet aan de verkeersregels schijnen te hoeven houden. Langs werkzaamheden, een straatje dicht en nog wat andere obstakels kwam ik door het dorp heen. Nog een stukje Alkmaar in en waar ik van Gerard weer hoorde de richting aanwijzer uit te schakelen. Dat rot ding gaat niet automatisch uit op de motor en je hoort ook niet het klikkerdieklik. Terug binnen in de CBR gaat de examinator naar zijn tafel en hij gaat zitten, als ook Gerard doet en ik ook met het gevoel van een klodder in mijn broek. De examinator kijkt eerst 5 seconden op zijn tablet, kijkt me dan aan en zegt, Gefeliciteerd u kunt motor rijden. Eh,eh, geen opmerkingen, nee ik hoor ze niet. Het enige ik kon stamelen was, Feliciteer Gerard, want die heeft het voor me waargemaakt, hij geloofde dag een dat een 74 jarige het kan doen.
Wat een opluchting, wat een blijdschap komt dan over je wanneer je wegloopt van die fijne examinator. Hierna bij de andere instructeur van hem en van de andere kandidaat de felicitaties krijgend, zinkt het in. Hey oudje je heb het gedaan. Alles in één keer, niet slecht voor je tweede of derde jeugd.
Terug naar Beverwijk ga ik los, gooi ik het gas helemaal open tot de 130 km/u je mag op de A9. Wat een zalig gevoel geeft dat bij iemand die is “hoe ouder hoe gekker”.
Laatst gewijzigd door Going op do 09 aug 2018, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door Marco Polo »

:clap: :thumbup: :clap: :thumbup: :clap:
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door Zwerfsteen »

Leuk en natuurlijk nog gefeliciteerd Hank! :D
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door de Jonckheer »

Wat een leuk verhaal. Gefeliciteerd en geniet nog lang van het motorrijden! :clap: :clap: :thumbup:
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 777
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

JRe: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door linus »

Gefeliciteerd !!! :D
Heb je al een scooter of gaat het een motor worden ? De lesmotoren waren Ktm's nietwaar ? :mrgreen:
Veel plezier maar "take it easy " ;;-)

Anton
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door DiffRental »

Gefeliciteerd!!,

Ben benieuwd wat het gaat worden, ik vermoed een motor?
Persoonlijk kan ik niet wennen aan een motorscooter. (als je een motor gewend bent)
Groeten Peter
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door Andor »

Super om te lezen en ik heb dus nog effe de tijd :-B
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door EasyBee »

Waarom uitstellen tot later?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door Vertrokken2 »

Tijd voor een Ducati zou ik zeggen....
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
cgb

Re: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door cgb »

Leuk stukje, knap geschreven.
Zou er bijna over gaan denken zelf ook een motorrijbewijs te gaan halen.
Maar dat krijg ik er intern hoogst waarschijnlijk niet door...

Carel
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door iSonic »

Mooi verhaal! Top ook dat er toch iemand is die zegt we gaan het gewoon proberen.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door KTManiac »

Gobert schreef:
wo 08 aug 2018, 22:42
Tijd voor een Ducati zou ik zeggen....
Hoho, hij heeft z'n rijbewijs gehaald he! Geen monteursopleiding gevolgd. :wink: :-B

Maar, @TS: Mooi verhaal! :thumbup:
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hoe ouder hoe gekker



Bericht door the kapitein »

Ik zeg, gefeliciteerd. Heel leuk verhaal. Maar nu op zoek naar een mooie Truimph Bonneviel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

Plaats reactie