Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
derkstevens
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 7:41

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door derkstevens »

Haha.. In Groningen zeggen ze dan: t'kon minder!

Speelde gister nog even een gedachte..

Ik heben 2 jr terug de kapotte lood HH accu vervangen door 140Ah AGM accu met bijpassende moderne regel unit.
Maar als die zonne panelen ook de motor accu laden .... krijgt die af en toe die 14.9V laadstroom voor de kiezen.
En is dat misschien funest voor de een van de accu's?
Of is het laden via zonnepanelen naar autoaccu geblokkeerd.
Dynamo laadt wel de AGM accu met te lage spaning denk ik. Maar dat maken zonnepanelen wel goed denk ik

Net gemeten.
De agm geeft aan 14.55v
De motor accu 12.8v
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door Kroppie »

volgens die meting gaat het perfekt, agm+ 14,5 volt
startaccu 12,8 , start accu word zo te zien niet door de panelen geladen want dan had die een spanning gelijk aan die van de hh accu, gehad en dat is niet het geval.

veel paneelregelaars laden de start accu niet mee, ja sommige wel.
prima

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
derkstevens
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 7:41

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door derkstevens »

Ok Jos. Dat weet ik niet. Uit het logboek bij deze camper zie ik dat er in de beginjaren een x 800 en een x 1000 guldens is betaald voor electische systeemverbetering.?? Steekt ook een bundel met steekzekeringen in het kastje naast het electropaneelkastje. Maar hoe het nu zit ??zal eens doorgemeten moeten worden.
Nu na 2 uur avond dus schaduw is de HH accu nu 13.1V en de startaccu 12.9V
Dus je zou zeggen dat "ie naar voren lekt".
Dat is eigenlijk altijd zo na het maximale laden van HH. De HH gaat terug naar 13.0V
Maar goed.. twerkt nog goed.. Ik hou het in de gaten.
Bedankt. Fijn weekend.
Derk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door Kroppie »

als j een accu van het laden afkoppelt zakt de spanning de eerste paar uur redelijk snel totdat de rustspanning bereikt is +-12,8-13 volt bij agm en +- 12,6 -12,8 bij gewone loodzuur accu, en daar blijft ie een tijdje dan op als er geen belasting op de accu staat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door Kroppie »

als j een accu van het laden afkoppelt zakt de spanning de eerste paar uur redelijk snel totdat de rustspanning bereikt is +-12,8-13 volt bij agm en +- 12,6 -12,8 bij gewone loodzuur accu, en daar blijft ie een tijdje dan op als er geen belasting op de accu staat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
john240955
Berichten: 122
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 9:02
Locatie: geleen

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door john240955 »

Van de week een nieuw contactslot bestelt voor een peugeot j5 2.5td 12 euro en 9 euro verzendkosten.
Ik dacht de cilinder in het nieuwe slot te zetten helaas paste het niet slot was niet origineel.
Slot er in gezet en ja hoor na 170 km stil gezet startte daarna gelijk probleem opgelost.
Eigenwijs is ook wijs
Plaats reactie