Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
derkstevens
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 7:41

Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door derkstevens »

Beste campervrienden.
Al 3 maand sjouwt onze Truus ons door Polen Oekraïne en Moldavië. Nu in Roemenië geeft ie het op. Al enige tijd duurt het een paar tienden van een seconde om te starten als ik de contactsleutel omdraai.. Nu blijft ie seconden hangen voordat ie start. Soms helemaal niet..
Accu 3 jaar oud en het reconditiebehandeling programma van de 10A CTEK laten doorlopen.. Maar net pas de 3e x istartte de motor...
Wie kan me een tip geven?
Groet Derk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: J5 2.5 td start niet meer. Accu goed



Bericht door Kroppie »

accupolen vrij van oxidatie?.ook massa kabel van bak naar chassis?

vaak, (dus niet altijd) is bij deze types het contactslot de boosdoener(is al een paar jaartjes oud), probeer eens bij niet starten een draadje van KLEINE stekker op de startmotor ,naar de plus van de accu, start ie dan wel dan grote kans op het startslot.

!!eerst controle of auto in VRIJ staat!!

helpt dat niet dan heeft de startmotor een probleem.(borstels of startsolenoid)
van onderaf kan je er goed bij, voor dit klusje EERST de accu loskoppelen!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: J5 2.5 td start niet meer. Accu goed



Bericht door Gabriel »

Controleer ook even het stekkertje op de startmotor, deze wil ook wel eens na verloop van tijd slecht contact maken. Heb dit zelf mogen ervaren in Mogeltønder in Denemarken en toevallig schoot het mij te binnen dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: J5 2.5 td start niet meer. Accu goed



Bericht door travelscout »

Wat is de spanning van je startaccu;
- voordat je start?
- en direct na het starten?
Paul.
Gebruikersavatar
john240955
Berichten: 122
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 9:02
Locatie: geleen

Re: J5 2.5 td start niet meer. Accu goed



Bericht door john240955 »

Mijn Peugeot j5 2.5td start ook niet na een lange rit daarom een draad van de startmotor getrokken deze hou ik dan tegen de +pool van de accu start dan gelijk ik ga hier een(verborgen) drukknop voor maken op het dashboard maar zoals Jos zegt waak er voor dat hij vrij staat.
Eigenwijs is ook wijs
JAN60
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 22:22

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door JAN60 »

Kan zijn dat het brandstoffilter lekt,hierdoor ontstaat er lucht in het filter en dit kan de oorzaak hebben dat het starten steeds langer duurt,dit had ik begin van het jaar ook,de onderkant filter bij rubberring watersensor lekte iets, van starten gelijk>een keer>en steeds moeilijker,heb toen een nieuw dieselfilter geplaatst en start nu weer gelijk zoals hij altijd deed,namelijk gelijk :thumbup: dit kan bij u ook het geval zijn.
Gr Jan
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door Huub56 »

Denk dat brandstoffilter niets met de startmotor te maken heeft, begreep dat de startmotor niet meer draait na een rit!
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: J5 2.5 td start niet meer. Accu goed



Bericht door jielus »

john240955 schreef:
vr 03 aug 2018, 8:47
Mijn Peugeot j5 2.5td start ook niet na een lange rit daarom een draad van de startmotor getrokken deze hou ik dan tegen de +pool van de accu start dan gelijk ik ga hier een(verborgen) drukknop voor maken op het dashboard maar zoals Jos zegt waak er voor dat hij vrij staat.
Jos zal mij ongetwijfeld verbeteren wanneer ik het niet goed zeg!

Van het contactslot wordt de startmotor toch geschakeld d.m.v. een relais? De stroom is toch te sterk om door het contactslot te lopen?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door helex »

Startrelais - zit op de startmotor.

Lex

Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door Kroppie »

ook wel startsolenoid genoemd, is dat ronde ding bovenop de startmotor waar een dikke draad en een dun draadje aanzit.

als door vervuiling of verhard vet het trekanker in dat relais te zwaar gaat dan kan het wat duren voor die inkomt .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
derkstevens
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 7:41

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door derkstevens »

Gelukt..ALLEN HARTELIJK DANK!

Vanmorgen de accupolen en klemmen schoongemaakt met schuurpapier. Was toch bezig dus ook het kastje op het re voorspatbord (onder motorkap natuurlijk ).alles losgemaakt en blank.
Accu gisteren al een " CTEK beurt" gegeven.
Pietsie wd40 op sleutel en toen omdraaien. Probleem weg!!!
Paar x getest nu geen vertraging meer.
Superblij!
Heb in de 3 jr J5(50.000km camperen) al verschillende keren hulp mogen krijgen van het camperforum!
We zijn nu 3 maand onderweg 6 week in Oekraïne en Moldavië en nu een maand Roemenië. Dan richting Georgië.. Best spannend met onze 30jr ouwe Truus. Maar met camperforum als backup moet het lukken! Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door Kroppie »

mooi, rijden en genieten maar weer, zo zie je maar een ogenschijnlijk kleine oorzaak groot gevolg.

door oxidatie tussen pool en klem, slecht contact, bij starten is er dan te veel spannings verlies en veel warmte ontwikkeling daar dat moet ahw eerst de oxide laag ff wegbranden voordat de amperes er door willen, daarom vet ik de polen altijd met vaseline in VOOR het monteren, waar de klem goed aanligt drukt ie de vaseline wel weg, op de plekken waar het contact niet zo goed is zit er vaseline dus komt daar ook geen oxidatie die langzaam verder kruipt.
als je het er naderhand opsmeert zit het daar waar de oxidatie problemen geeft niet.
maar ieder zijn manier

oh ja vaseline is van nature zuurvrij, dus zure vaseline bestaat m.i. niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door myway »

Kroppie schreef:daarom vet ik de polen altijd met vaseline in VOOR het monteren, waar de klem goed aanligt drukt ie de vaseline wel weg, op de plekken waar het contact niet zo goed is zit er vaseline dus komt daar ook geen oxidatie die langzaam verder kruipt.
als je het er naderhand opsmeert zit het daar waar de oxidatie problemen geeft niet.
maar ieder zijn manier

jos
Ik wist wel dat je er een keer op terug zou komenAfbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 2.5 TD start niet meer, ondanks goede accu



Bericht door Kroppie »

vooruitziende blik. :-B

ik wacht altijd rustig op de goede gelegenheid, ben geen discussie mens.
ook ben ik al 70 jaar stront eigenwijs, komt er ook nog eens bij

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie