Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hsrscheper
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 16:33
Locatie: Scherpenzeel (gld)

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door hsrscheper »

Ga hier volgende week mee aan de slag. Sta nu nog op een camping -aan de stroom uiteraard- en ga thuis wat metingen doen..houd me sterk aanbevolen voor meer aanwijzingen en het adres van een goede vakman op dit -Mercedes- gebied.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door hathi »

Het is voor iedere monteur moeilijk,om deze sporadische storing, op te sporen,zeker als normaal alles gewoon werkt,en de accu goed is,......als het probleem zich voor doet,is het makkelijker,maar dan staat hij natuurlijk niet in de garage,mij lijkt ook niet dat deze storing opgeslagen word? Dus zoveel mogelijk zelf proberen te onderzoeken,als het probleem zich weer voor doet ,enkele tips,zijn hier al voorbij gekomen ?
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Peter LMC »

Onder de bestuurders stoel zitten diverse relais etc.
Een relais in samenhang met een soort van diode kunnen dit probleem veroorzaken.
Een goede benz dealer heeft hier een schrijven van.
Deze relais etc dienen bij bijna iedere beurt vervangen te worden door een nieuwe stel.
En niet door een imitatie maar door originele stukken.
Ik kan zo niet zeggen welke het zijn omdat deze niet altijd op dezelfde plaats gemonteerd zijn.
Vraag hierna bij een goede Benz dealer. :shh:
Kosten zijn ongeveer € 25.00.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door hathi »

Klopt Peter die tip had ik ook al gegeven,maar ook de vermelde tip,(Jervig) van de vrijstand schakelaar op de schakelrobot. Zou zo maar kunnen,en ook niet zo moeilijk zelf uit te zoeken ?
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Peter LMC »

Ja Hans.
Ik heb de posting van Jeroen ook gelezen en ook dat kan inderdaad deze storing veroorzaken.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op za 21 jul 2018, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kiebitzvlieger
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 9:32
Locatie: Fryslan

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Kiebitzvlieger »

Zie hier mijn ervaring en oplossing van startprobleem MB 316cdi : viewtopic.php?f=3&t=8463623&p=1718910&h ... m#p1718910
Dethleffs Trend 7057DBM
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Peter LMC »

Dank voor het delen van je ervaring.
Men heeft bij jou camper het relais vernieuwd wat wel eens voor storing zorgt.
Dit relais bedoel ik dus.
Helaas had dit niet het gewenst resultaat bij jou camper.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Arie55 »

Heb de verwijzing van Kiebitzvlieger eens goed gelezen:

[voortschrijdend inzicht] Dus eigenlijk kan men beter even aan de dikke kabels een ruk geven om te zien of er beweging inzit, na een visuele inspectie. (stel) Als er geen beweging in zit, zou je mogen stellen dat dit uitgesloten kan worden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Kroppie »

al zit ie vast dan kan er door corrosie toch een slecht contact zijn, effe losschroeven en bekijken dan weet je het zeker.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door hathi »

Je moet ook zo eerlijk zijn,dat het heel onwaarschijnlijk is ,dat TS hetzelfde probleem zou hebben,dan kiebitzvlieger,dat had men in de garage dan al lang ontdekt,( accu kabel is een zeldzaamheid bij MB,)...
Hans
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door Vertrokken2 »

Beginnen waar je al lang had moeten beginnen: uit laten lezen door Star, de analysekast van de officiele MB dealer. Die lezen veel meer dan die verre oosten dingen. En vandaar uit verder zoeken.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door hathi »

Klopt,Gobert ,maar of zo,n probleem opgeslagen,zal worden betwijfel ik, en in de garage is TS al meermaals geweest,?als Star,geen storingen aan geeft,(wat ook voorkomt) ,zul je toch weer ouderwets,moeten zoeken
Hans
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door cor heku »

Als ik het probleem lees, lijkt het me de beveiliging om te starten. Bij afnemen van de accuklem(eigenlijk een reset van controleapparaten) werkt alles weer .(klevend of traag relais) Zoek dus in die richting. Misschien een kniksleutel die verkeerd om (geknikt) in het slot gaat?(waardoor transpondersignaal slecht gelezen wordt) Een deurschakelaar? (Start de camper met de deuren open). Is dan starten niet mogelijk dan daar zoeken.Je bent namelijk uitgestapt om de accupool los te maken en zo kan de deurschakelaar(mits opgenomen in de beveiliging) zich opnieuw zetten. Zijn maar enkele suggesties en kost niks.
cor
Gebruikersavatar
hsrscheper
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 16:33
Locatie: Scherpenzeel (gld)

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)



Bericht door hsrscheper »

Ben heel blij met alle reacties. Ben komende week weer thuis en zal als eerste dan een nwe accu bestellen. Ga met jullie reacties aan de slag en zal tzt dan verslag uitbrengen. De wegrijdbeveiliging =WSP kan het niet zijn. Die heb ik een jaar geleden al laten deactiveren. Camper is voorzien van een Bearlock=mechanische wegrijdbeveiliging. :wave:
Plaats reactie