Koelkast ventilatoren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door seth_space »

Het is trouwens niet nodig dat de fans de volledige afzuiging gebruiken. Ze brengen de lucht in beweging en dat werkt prima. De tientallen tunnels waar ik in Noorwegen doorheen rijd zijn daar ook een mooie illustratie van. Alleen bovenin zitten een tweetal gespaarde fans die de vieze lucht een richting op sturen. Als ze aanstaan werkt dat perfect.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door johan1950 »

@arie55

Deze fan regeling is een onderdeel van één van mijn Arduino projecten waar ook dingen instaan die ik hier niet bekend wil maken.
Johan en Ina Gols
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Arie55 »

Ik wil niet zeurend overkomen, maar ik ben zo ongekend nieuwsgierig naar het regelsysteem. Doelend op hoe en waarmee je meet (welke sensor). En hoe deze gemeten waarde omgezet wordt naar een PWM signaal. Als je daar iets over kan schrijven, met stukjes code, zou ik het al heel fijn vinden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Frank1954 »

Na problemen met de koeling van onze Dometic 8505 liet een technieker van Dometic me weten achteraan een absorptie-koelkast niet veel te koelen
Ik heb sinds we onze Pilote hebben een duo ventilator set ingebouwd achter de bovenste rooster
Deze.. https://www.camping-kaufhaus.com/kuehle ... --140-mm--
Deze is voorzien om automatisch en manueel te gebruiken
De temp.meting is dmv aan sensor draad
De summiere inbouwhandleiding vermeld...plaats de sensor +/- 5cm van de condensor....wat ik ook deed
Door de automatische functie liet ik deze altijd de klok rond draaien...dus ook bij de iets koelere nachten
Maar ik kwam er achter dat de ventilatorsnelheid ging niet echt naar beneden ging
Dus heb ik de sensordraad tussen de ventilatoren en het rooster geplaatst en nu "meet" de sensor de omgevingstemperatuur
Tegen de avond draaien beide nog wel maar zéér langzaam en vallen ook soms echt stil...
Na het gesprek met Dometic ga ik deze set aanschaffen : https://www.obelink.nl/dometic-ventilat ... gIIi_D_BwE
De ventilator word onderaan links geplaatst tegen de serpentine-buis.
De gaatjes voor de bevestigingsbeugel zijn reeds voorzien in de achterwand van de koelkast
De meegeleverde clixon "sluit" bij 70° en opent bij 60° en word gemonteerd tussen de schouw en de condens-opvangbakje
De duo-vent's zullen er nu enkel voor zorgen dat er een luchtcirculatie blijft bestaan maar "te" veel afkoelen word dan vermeden
De clixon onderaan zal dan accurater op de juiste temp. de ventilator gaan aansturen...
Ik ben benieuwd wat dit zal geven bij hoge buitentemperaturen :roll:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Camperic »

Camperic schreef:
di 10 jul 2018, 15:30
Wat zijn eigenlijk de temperatuurrange waarbinnen de koelkast optimaal werkt en maximale temperatuur waarbij de koelkast nog goed werkt (= bovengrens die ik in zou kunnen stellen)?
Frank1954 schreef:
zo 15 jul 2018, 0:38
De ventilator word onderaan links geplaatst tegen de serpentine-buis.
De gaatjes voor de bevestigingsbeugel zijn reeds voorzien in de achterwand van de koelkast
De meegeleverde clixon "sluit" bij 70° en opent bij 60° en word gemonteerd tussen de schouw en de condens-opvangbakje
De duo-vent's zullen er nu enkel voor zorgen dat er een luchtcirculatie blijft bestaan maar "te" veel afkoelen word dan vermeden
De clixon onderaan zal dan accurater op de juiste temp. de ventilator gaan aansturen...
Ik ben benieuwd wat dit zal geven bij hoge buitentemperaturen :roll:
De clixon wordt onderin gemonteerd en aangezien warme lucht stijgt zal het bovenin (veel) warmer zijn dan 70°C op het moment dat wordt ingeschakeld en daar nog altijd (veel) warmer dan 60°C wanneer het wordt uitgeschakeld. Schakeling obv meting achter het bovenste rooster zou dus bij nóg hogere temperaturen moeten gebeuren of begrijp ik dat verkeerd?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Frank1954 »

Hi Camperic

De weetjes over een absorptie koelkast.... http://server.idemdito.org/techtalk/wit ... elkast.htm
Stond er ook van te kijken hoe heet de mengeling in een absorptie koelkast wel moet zijn om koel en vriesvak naar behoren te koelen
De 100x100 ventilator-setje mét clixon van Dometic zal dan zijn werk wel doen...hoop ik
En bovenaan achter het rooster zullen de duo's van Titan-Tech zij het dan op een lage snelheid de warmte/hitte wel afvoeren
Heb de sensor van de TT deze morgen al verplaats naar "buiten" (tussen beide vent's die ook tegen het rooster aanliggen) zodat deze enkel nog zal draaien als de "buiten" temperatuur te hoog zou worden
Het is dus afwachten en bijven zoeken al zou ik ze nog liever vervangen door één grote HDC van Dometic maar dat is dan weer een ander verhaal
Alleen omdat wij allemaal een koelkast willen die op 12V, 230 en gas werkt kost ze bijna het dubbele van een HDC van Dometic
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Camperic »

Dank je voor de info :thumbup: , hoewel de verschillende bronnen elkaar wel tegen lijken te spreken :eh:
Hier http://server.idemdito.org/techtalk/wit ... elkast.htm lees ik "Zo'n frigo werkt enkel goed binnen een beperkt temperatuurbereik. Boven de 35° is er nog nauwelijks koeling en boven de 40° is er geen koeling meer (je legt dan best de installatie stil).", wat toch echt een andere range (b)lijkt te zijn dan de 60°C-70°C range onderin gemeten (bron: Dometic) :think:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door johan1950 »

@Arie55

Beetje laat, maar hierbij een beetje extra info.
Ik heb twee temp. sensors: Een boven op de condensor en één achter het onderste rooster
Johan en Ina Gols
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door johan1950 »

@Arie55

Beetje laat, maar hierbij een beetje extra info.

Ik gebruik twee temp sensors: één boven op de condensor, één achter het onderste rooster.

Van de metingen maak ik een voortschrijdend gemiddelde m.b.v volgend script:
//SMOOTHING T1
// subtract the last reading:
total = total - readings[readIndex];
// read from the sensor:
readings[readIndex] = analogRead(tempPin);
// add the reading to the total:
total = total + readings[readIndex];
// advance to the next position in the array:
readIndex = readIndex + 1;

// if we're at the end of the array...
if (readIndex >= numReadings) {
// ...wrap around to the beginning:
readIndex = 0;}
{average = total / numReadings;}
int readVal=analogRead(1);
double temp = Thermistor(average);


Deze gemiddelde temperatuur levert tempMin en tempMax ( tempMax = tempMin + 10)

Hiermee stuur ik de PWM waarde :

if(temp < tempMin)
{
fanSpeed = 0;
digitalWrite(fan, LOW);
digitalWrite(LEDGR,LOW);
digitalWrite(LEDRO,LOW);
}
if(temp > tempMax)
{
fanSpeed = 255;
digitalWrite(fan, HIGH);
digitalWrite(LEDGR,HIGH);
digitalWrite(LEDRO,HIGH);
}

if((temp >= tempMin) && (temp <= tempMax))
{digitalWrite(LEDGR,HIGH);
digitalWrite(LEDRO,LOW);
digitalWrite(fan, HIGH);
//delay(150);}
fanSpeed = map(temp,tempMin,tempMax,25,230);
analogWrite(fan, fanSpeed);
}


Tot slot heb ik de PWM frequentie omhoog gebracht met de volgende regel

TCCR0B = TCCR0B & B11111000 | B00000010;


Hiermee breng ik de PWM frequentie voor de pinnen D5 en D6 van 976.56 Hz naar 7812,50 Hz. Hierdoor wordt de schakelsnelheid zo hoog dat dit boven de gehoorgrens komt te liggen waardoor je geen last meer hebt van hinderlijke geluiden bij het aansturen van DC motoren.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Hoofdnoorman »

Frank1954 schreef:
zo 15 jul 2018, 15:02
Hi Camperic

De weetjes over een absorptie koelkast.... http://server.idemdito.org/techtalk/wit ... elkast.htm
Stond er ook van te kijken hoe heet de mengeling in een absorptie koelkast wel moet zijn om koel en vriesvak naar behoren te koelen
De 100x100 ventilator-setje mét clixon van Dometic zal dan zijn werk wel doen...hoop ik
En bovenaan achter het rooster zullen de duo's van Titan-Tech zij het dan op een lage snelheid de warmte/hitte wel afvoeren
Heb de sensor van de TT deze morgen al verplaats naar "buiten" (tussen beide vent's die ook tegen het rooster aanliggen) zodat deze enkel nog zal draaien als de "buiten" temperatuur te hoog zou worden
Het is dus afwachten en bijven zoeken al zou ik ze nog liever vervangen door één grote HDC van Dometic maar dat is dan weer een ander verhaal
Alleen omdat wij allemaal een koelkast willen die op 12V, 230 en gas werkt kost ze bijna het dubbele van een HDC van Dometic
Dat is ook fout zoals ik het geleerd heb. Dat moet ongeveer 80° zijn. Verderop in het stuk verwijst hij naar een andere link en daar staat het wel goed.
Het is heel lang geleden dat ik over dit geleerd heb, dus ik ga er beslist niet over strijden.

Feit is wel:

Het beste rendement haal je als je zorgt dat de bovenste buis welke uit de schoorsteen komt niet boven de 85° komt en de temperatuur achter de kast 50° lager. Ga je teveel bovenin koelen zodat de temperatuur (direct op de stijgbuis!) onder de 80° blijft, moet je de temperatuur van de omgeving terugbrengen naar 30°. Dat kan moeilijk worden dus kun je eenvoudiger de gasvlam ietsje lager zetten.
En met dat ietsje lager!!!!
Mijn ervaring leert dat je nauwelijks kunt voelen dat je hem lager of hoger zet.
Ik houd het volgende aan.
Op een koelere zomernacht met ongeveer 18 graden, wil ik de ventilatoren ongeveer 5 à 6 keer per uur horen aanslaan, voorwaar erg moeilijk omdat ik hele stille ventilatoren heb. Van hieruit heb ik de 0-optie. Ik heb de schoorsteen ook nog eens extra geïsoleerd van de rest en dus is mijn koeler vaak te koud. voor drank vind ik dat niet erg, maar de komkommers en zelfs de cola bevriest in de koelkast. Dus moet hij ietsje lager. Maar dat ietsje? Je kunt bijna niet voelen dat ik de kno lager draai en helemaal niet zien.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Hoofdnoorman »

johan1950 schreef:
di 17 jul 2018, 21:39
@Arie55

Beetje laat, maar hierbij een beetje extra info.

Ik gebruik twee temp sensors: één boven op de condensor, één achter het onderste rooster.

Van de metingen maak ik een voortschrijdend gemiddelde m.b.v volgend script:
//SMOOTHING T1
// subtract the last reading:
total = total - readings[readIndex];
// read from the sensor:
readings[readIndex] = analogRead(tempPin);
// add the reading to the total:
total = total + readings[readIndex];
// advance to the next position in the array:
readIndex = readIndex + 1;

// if we're at the end of the array...
if (readIndex >= numReadings) {
// ...wrap around to the beginning:
readIndex = 0;}
{average = total / numReadings;}
int readVal=analogRead(1);
double temp = Thermistor(average);


Deze gemiddelde temperatuur levert tempMin en tempMax ( tempMax = tempMin + 10)

Hiermee stuur ik de PWM waarde :

if(temp < tempMin)
{
fanSpeed = 0;
digitalWrite(fan, LOW);
digitalWrite(LEDGR,LOW);
digitalWrite(LEDRO,LOW);
}
if(temp > tempMax)
{
fanSpeed = 255;
digitalWrite(fan, HIGH);
digitalWrite(LEDGR,HIGH);
digitalWrite(LEDRO,HIGH);
}

if((temp >= tempMin) && (temp <= tempMax))
{digitalWrite(LEDGR,HIGH);
digitalWrite(LEDRO,LOW);
digitalWrite(fan, HIGH);
//delay(150);}
fanSpeed = map(temp,tempMin,tempMax,25,230);
analogWrite(fan, fanSpeed);
}


Tot slot heb ik de PWM frequentie omhoog gebracht met de volgende regel

TCCR0B = TCCR0B & B11111000 | B00000010;


Hiermee breng ik de PWM frequentie voor de pinnen D5 en D6 van 976.56 Hz naar 7812,50 Hz. Hierdoor wordt de schakelsnelheid zo hoog dat dit boven de gehoorgrens komt te liggen waardoor je geen last meer hebt van hinderlijke geluiden bij het aansturen van DC motoren.
Goed idee. Dit vind ik nu leuk. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door kampo »

@Frank1954
Als ik even een samenvatting mag maken van al de vaststellingen.
De absorptie koelkasten hebben een temperatuurbereik waarin ze het beste werken.
Zowel bij te hoge als bij te lage temperaturen stort de koelcapaciteit in elkaar.

Bij alle absorptie koelkasten kan je de koeling op warme dagen verbeteren door extra ventilatoren aan te brengen.
Dat is vooral nodig omdat de toe en afvoer openingen in de campers niet ideaal geplaatst werden ten opzichte van de natuurlijke convectie stroming. Warmte stijgt en botst tegen de bovenkant in plaats van door het rooster afgevoerd te worden naar buiten.
Dat de overtollige warmte bovenaan moet afgevoerd worden is duidelijk.
De fabrikant Dometic adviseert om een kleine ventilator onder de condensor te monteren.
Dus de ventilator koelt de verdamper daarbij niet af. Met een clixon sturing op de condensor +70°C/+60°C.

Daarbij houdt deze fabrikant dan geen rekening met de eventuele slechte lucht afvoeropening bovenaan en de mogelijkheid tot recirculatie van een deel van de warmte achter de koelkast.
Kiest men voor afvoer met een ventilator(s) boven de condensor dan bestaat het risico op snelle slijtage van de ventilatoren. De levensduur verkort behoorlijk door de hoge temperaturen.

Volgens mij is maatwerk aangewezen. Een combinatie van de juiste (en stille) ventilatoren gemonteerd op de goede positie en eventueel aangevuld met lucht deflectoren. In iedere situatie wat anders in te bouwen. Temperatuur of debietsturing zijn volgens mij minder noodzakelijk. Ik laat zoiets manueel op een schakelaar. Eventueel met 2 ventilatie standen waarbij je proefondervindelijk kan bepalen hoeveel debiet best is.
Je weet gewoon dat de ventilatie moet aanstaan boven de 25°C en moet uitstaan onder de 15°C. Je kan dus ook met een ruimtethermostaat werken. De juiste clixon op de juiste plaats monteren is zonder kennis en vele metingen niet mogelijk. Daar zal je dan dagenlang mee bezig zijn.
Het doet me plezier vast te stellen dat velen hiermee bezig zijn (geweest). Jammer genoeg lees je NOOIT … na het aanbrengen van deze optie ... verdubbelde de koelcapaciteit.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door joske501 »

kampo schreef:
wo 18 jul 2018, 9:04
Jammer genoeg lees je NOOIT … na het aanbrengen van deze optie ... verdubbelde de koelcapaciteit.
Beste,

Toch nog onlangs gelezen op het B campersite.

Hey,

Twee weken geleden in de streek Cantal 32 gr, s morgens frigo ok maar tegen de avond 11 gr, frigo stand 3 .
Bij Patrickcampingcar te Cayrols de Brunner Vento 120 laten plaatsen, raad gekregen om deze automatisch te laten staan en frigo op stand 4 .... sindsdien 5 gr in frigo .....

Gr JP


http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/view ... 892bdb7dd9

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast ventilatoren



Bericht door Kroppie »

dan heb ik het met mijn gewone huishoudkoelkast op 230volt via een omvormer toch maar heel makkelijk, hoeft er alleen maar dingen in te zetten en er bij nodig hebben weer uit te halen, en dat voor gemiddeld 45-50 AH per 24 uur (gemeten over de afgelopen 6 weken, gemiddelde kk temperatuur 5 graden bij een gemiddelde buiten temperatuur van 27 graden).

300Wp panelen 230Ah accu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie