Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door Cee Pee »

Met die lage toeren van de motor en zeker bij flinke belasting krijgen de hogere versnellingen te veel voor hun kiezen en komt de bak vroegtijdig te overlijden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door isoplus »

Voordat het nieuwe rijden uitgevonden werd reden mensen ook al motoren in elkaar, gelukkig maar voor de revisiebedrijven :wink:
Als je met lage toeren in een hoge versnelling rijdt en je moet klimmen of versnellen voor inhalen gewoon terugschakelen, dan gaat het prima.
Overigens zijn er net zoveel rijmanieren als chauffeurs dus daar komen we nooit uit.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door iceskater »

isoplus schreef:
vr 13 jul 2018, 22:41
Ik vind 34000 km wel erg weinig voor een 10 jaar oude camper, weet je wel zeker dat dat correct is?
Let eens op als er keggen bestegen moeten worden, sommigen doen dat in de achteruit versnelling met slippende koppeling en veel brandstof, je ruikt de koppelingsplaten dan al heel snel.
Ja die 34.000 klopt echt. De tuner kon dat ook op meerdere manieren uitlezen en bevestigen. Onderhoudsboekje is ook sluitend hierin.
Heb met de vorige eigenaar een stukje gereden en die reed echt met belachelijk veel gas weg.
De te lichte drukgroep zal ook niet meegeholpen hebben.

Heb gisteren ook de oude onderdelen bij de garage bekeken. De plaat was eigenlijk niet heel dun en niet verbrand. De drukgroep zag er wel duidelijk slecht uit.

Keggen zijn inderdaad een drama voor de platen. Ik gebruikte ze met mijn vorige camper maar weinig. Snap niet dat het allemaal zo kaarsrecht moet staan. Bij deze camper overweeg ik hydraulisch level systeem te plaatsen. De prijs heb ik er wel voor over, alleen het extra gewicht vind ik minder.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door Kroppie »

als je niet snap dat het allemaal zo kaarsrecht moet staan, en de keggen bij de vorige al weinig gebruikte ,dan snap ik niet dat je er zoveel geld voor over hebt, ook daar je problemen met het extra gewicht hebt, niet lullig bedoeld hoor, maar vaak zie je dat dat soort dingen inderdaad heel weinig nodig zijn/gebruikt gaan worden. .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door macfocus »

iSonic schreef:
za 14 jul 2018, 8:47
macfocus schreef:
vr 13 jul 2018, 19:17
Het nieuwe rijden is leuk voor het milieu kwa directe uitstoot, maar helemaal ruk voor je auto an sich.
Motoren (en versnellingsbakken) zijn er helemaal niet voor gemaakt om op die manier belast te worden.

Gewoon normaal toeren maken, niet te bang zijn om bij een warme motor een keer echt toeren te draaien en niet bij 1000toeren in zijn 5 gaan rijden en dan gas gaan geven.

Dan blijft de boel gewoon heel, en kom je normaal vooruit en ben je echt niet aan het racen.
Waar komt het vandaan dat het nieuwe rijden zo slecht is voor je auto? Of is het gewoon dat het anders is en daarom niet goed?
Ceepee en isoplus geven het al aan. Verkeerde belasting op lagers e.d. En laten we vooral ook de vermaledijde EGR installatie niet vergeten evenals de katalysator.
Die dingen gaan helemaal niet goed samen met het nieuwe rijden.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Toedeledoki

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door Toedeledoki »

Ik heb ook een getunede 3 liter. En ook daar hangt regelmatig een zware vracht achter.

De motor is op zich geen probleem. Die kan veel aan. Wel heb ik de EGR laten uitschrijven en het roetfilter verwijderd om de motor intern mooi schoon te houden. Ik heb ook de gaspedaal respons aan laten passen.

De versnellingsbak lagers zijn het zwakste punt. Die ga je hoe dan ook ergens tussen de 200.000 en 300.000 moeten vervangen.

Om de versnellingsbak te sparen moet je eigenlijk bij zware belasting niet onder de 2000 toeren rijden. Liever in de 5 omhoog achter Luik dan in de 6.
"Probleem" met de 3 liters is dat ze alles zo makkelijk trekken. Zelfs met 2 ton aan de haak kan hij de hellingen achter Luik nog in de 6 doen. Hij houdt gewoon de 100km per uur vast dan. Het toerental ligt (uit mijn hoofd) dan op ca 1750. Ik heb er een beter gevoel bij om hem een tandje terug te doen en met ca 2100-2200 toeren omhoog te gaan.

Wat het oprijden op blokken betreft en het wegrijden op een steile helling, dat kan allemaal stationair. Ik hoor vaak genoeg van die "kneuzen" die met de klompvoet op 3000 toeren aan het manoeuvreren zijn. Nergens voor nodig. Zeker niet met een 3 liter.
Mijn bus had ca 240.000 gelopen toen de lagers van de versnellingsbak zijn vervangen. De koppeling is preventief mee vervangen maar zag er nog prima uit. De vorige eigenaar was een veevoerhandelaar die er in een paar jaar tijd veel kilometers op gereden heeft. Iemand met de nodige rijervaring dus. Een koppeling van een 3 liter kan wel degelijk lang mee dus.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door @3 »

Cee Pee schreef:Met die lage toeren van de motor en zeker bij flinke belasting krijgen de hogere versnellingen te veel voor hun kiezen en komt de bak vroegtijdig te overlijden.
Heb je ook een onderbouwing bij die bewering? En welk toerental duidt je aan met "die lage toeren"?
 
macfocus schreef:Verkeerde belasting op lagers e.d. En laten we vooral ook de vermaledijde EGR installatie niet vergeten evenals de katalysator. Die dingen gaan helemaal niet goed samen met het nieuwe rijden.
Wat is verkeerde belasting? Wat is er met die EGR en katalysator? Ik zie wel een boel opmerkingen maar geen onderbouwing waarom dat dan zo zou zijn.
Ik zie wel een slechts mening. Maar waarop die gestoeld is niet.

Je kunt er vanuit gaan dat het voertuig doordacht is geconstrueert.
Het zal niet zo zijn dat het ideale toerental van een motor juist het zwaktepunt van de versnellingsbak is.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door myway »

Ik neem aan dat er een brandstofverbruiksmeter op deze wagen zit.
Kijk dan eens wat er gebeurd als je het gas loslaat bij uitrollen in de versnelling.
Die meter zal op nul staan, afhankelijk van de versnelling waar in dat gebeurd zal er bij een bepaald toerental weer brandstof gebruikt worden zonder dat je aan het gaspedaal komt, dus bokken gaat hij niet.
Is de versnelling lager gaat dat bij een lager toerental gebeuren.
Tenzij je de airco hebt aanstaan dan gaat het veel eerder gebeuren.
Als je zo het nieuwe rijden toepast is dat al een brandstof besparing.
Goed voor het milieu en de portemonnee.
Hoe je het nieuwe rijden nog meer kunt toepassen is afhankelijk van de wagen ik heb daar les in gegeven met personenwagens en vrachtwagen en daar zit weldegelijk verschil in.
Met mijn personenauto sla ik in sommige gevallen de 4e versnelling over.
Met de camper nooit.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door Gino608D »

Wat Paul ook zegt. Die blokken kun je gewoon met stationair toerental oprijden. Ik snap die heisa niet van andere camperaars, want als je het zo doet dan stelt het weinig voor.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door Metor »

Zou mijn blokken (ook wel keggen genoemd) niet kunnen missen.
De mooiste plekjes zijn vaak schuin, die plekken vermijden diegenen die de kunst niet machtig zijn
of de keggen niet willen gebruiken.
En inderdaad gewoon stationair erop, geen probleem en nog nooit koppelingsplaten hoeven vernieuwen in ca. 200.000km camperervaring.
Wat het nieuwe rijden betreft, dit praktiseerde ik al voordat het uitgevonden was.
Helemaal eens met @3 zijn adviezen, precies zo doe ik het ook.
Verder een tip: goed luisteren naar je motor, dan weet je wel als de toeren te laag zijn.
En de ene motor is de andere niet.
B.v. de niet-getunede 2.3 multijet 130pk Ducato is een voorbeeldige motor die je met lage toeren kunt rijden.
Iveco engineering heeft erg goed werk afgeleverd. Zou er niet aan moeten denken om hem te laten tunen.
Ik verwacht dat de 3.0 niet anders is.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door isoplus »

Laag toerental en krukaslagers. Zolang de smeeroliefilm in orde blijft hoef je niet in te zitten over de lagers, ook niet bij lage toerentallen.
Heb je een sleetse motor waarbij het oliedruklampje gaat flikkeren bij stationair toerental dan heb je een toekomstig probleem en moet je het nieuwe rijden niet praktiseren. Immers je oliedruk gaat kennelijk naar beneden bij minder toeren en lagers houden niet van slechte smering en hoge belasting.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door doov »

blizard schreef:
vr 13 jul 2018, 19:46
Waar kan ik haar laten tunen? :-B
Stuur ff een foto, dan kijk ik wat ik voorr je kan doen :bow:
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door iceskater »

Krijg het voor mezelf aardig inzichtelijk zo welke factoren meespelen. Top!

Even off topic in m'n eigen topic ;;-) ... Gisteren een flink eind gereden, vlakke weg, vol beladen en aanhanger van ca 750 kg. Liep als een zonnetje. Enige dat me opviel is dat de motor vrij koel blijft (via OBD2 tool uit te lezen op m'n android radio). Het koelwater is constant 75-77graden. Ik dacht altijd dat 85-90 optimaal was voor een diesel. Zou thermostaat misschien beetje gaar zijn? Of beter ander type erin doen?
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door iceskater »

Kroppie schreef:
za 14 jul 2018, 9:22
als je niet snap dat het allemaal zo kaarsrecht moet staan, en de keggen bij de vorige al weinig gebruikte ,dan snap ik niet dat je er zoveel geld voor over hebt, ook daar je problemen met het extra gewicht hebt, niet lullig bedoeld hoor, maar vaak zie je dat dat soort dingen inderdaad heel weinig nodig zijn/gebruikt gaan worden. .

jos
Nou Jos, beetje schuin vind ik niet zo erg. Storender vind ik geschommel op de vering. Wij windsurfen en gaan vaak naar plekken waar het stevig waait. Dan staat de camper soms flink te schudden. Ook als het eens heel gezellig wordt met m'n vrouwtje hoeft niet iedereen mee te genieten :-B
Met zo'n hydraulisch systeem ben je daar lekker van af. Is het me misschien wel waard.
Plaats reactie