Dikke pech

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikke pech



Bericht door Kroppie »

als de oliepomp stopt/slecht werkt bij deze blokken is de turbo het eerst aan de beurt, deze zit als eerste op de leiding en is de dikste leiding dus daar gaat de meeste olie door.
te hopen is dat het wat simpels is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Dikke pech



Bericht door Peter LMC »

Versprongen distributie riem.
Een tand of zoiets.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Dikke pech



Bericht door 309T16 »

Mogelijkheden genoeg zonder het geluid te horen.
Ben benieuwd wat de oorzaak is.
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dikke pech



Bericht door metatoon »

Even een update :
Vanmiddag even de camper leeggehaald , en even met de monteur wat doorgesproken.
Er word nu eerst onder de verstuivers gekeken eerst de grote verdachte .
Even een camera inspectie erbij ,dus afwachten en duimen weer.
Gr.Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dikke pech



Bericht door metatoon »

Heb ik nog even nog een vraagje over de klepspeling.
De wegenwacht had voor mij de gegevens van klepspeling onder de kap op geschreven .
De monteur van garage dacht dat de inlaat gegevens verwisseld waren met de uitlaat gegevens.
Graag zou ik de gegevens hier nogmaals ontvangen,voor de zekerheid.
Het gaat om de gegevens bij een koude motor.
Alvast bedankt .
Gr.Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Dikke pech



Bericht door @3 »

De speling van de uitlaatkleppen is meestal groter dan die van de inlaatkleppen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikke pech



Bericht door Kroppie »

bij het blok wat jij hebt de: u25/673 2,5 TD van citroen gemonteerd in de j5 van peugeot (daar heet het crd93ls)en de c25 van citroen , is het inderdaad vreemd maar staat in alle werkplaatshandboeken die ik gelezen , ook in de officiele werkplaatshandboeken van de citroen cx 2,5td waar dit blok vanaf stamt staat het zo:

inlaatklepspeling 0,3mm +-0,05
uitlaatklepspeling 0,2mm +-0,05

ik heb ze ooit bij mij wel eens andersom afgesteld en geen enkel verschil met rijden gemerkt, en als je de tolerantie in ogenschouw neemt is 0,25mm voor beide kleppen ook goed.
succes Toon

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dikke pech



Bericht door metatoon »

Jos

Ik dank je weer hartelijk, :hug: :hug: :hug: getallen kloppen
Zo gauw als ik bij de camper kom zal ik eens checken op eventueel een verwisseling van uit met inlaat
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dikke pech



Bericht door isoplus »

Is toch wat vreemd, uitlaatkleppen worden heter dan inlaatkleppen omdat het hete uitlaatgas er langs stroomt. Dat kan iedereen wel begrijpen verwacht ik.
Bij turbomotoren is de inlaatlucht ook vaak wat heter als bij motoren zonder turbo ook dat is te begrijpen.
Het advies van Jos is dus zo gek nog niet, de inlaatkleppen wat ruimer afstellen.
Overigens geloof ik niet dat de motor van Toon afgenokt is door een kleppenprobleem.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikke pech



Bericht door Kroppie »

is geen advies van mij, zijn de officiele afstel gegevens van zowel citroen als van peugeot, en dat al sinds de jaren 1970, als dat een fout zou zijn dan zou die allang recht gezet zijn.

het verschil in speling kan er ook mee te maken hebben hoe de koelwater kanalen in de kop lopen.

maar als je bij beide kleppen de afsteltolerantie gebruikt kun je ze allebei met dezelfde speling afstellen, en vooral bij de motoren met wat meer km,s op de teller moet je met afstellen effe rekening houden met slijtage.

op de tuimelaars slijt op de plek waar de tuimelaar de klep raakt een kuiltje met de breedte van de klepsteeldiameter inlaat 8mm uitlaat 9 mm , ga je nu afstellen met een voelermaat die breder is dan dat kuiltje dan word de speling te groot, dus meten met een smaller geslepen voelermaat (+-6mm), of zonder voelermaat, stelboutje indraaien totdat je aan de stootstang voelt dat hij aanzit, en daar de spoed van de stelbout 1mm is, de stelbout dan een kwart omwenteling los ,en dan is de speling1/4 x1mm = 0,25mm, zo doe ik het, en gaat al 233.000 km goed.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toedeledoki

Re: Dikke pech



Bericht door Toedeledoki »

Al zet je de kleppen allemaal op 0,5 mm, dan nog loopt ie wel hoor. Waarschijnlijk zal hij wat meer tikken. Pas als de kleppen geen speling meer hebben en niet meer sluiten heb je een probleem.

Waarschijnlijk hebben ze de kleppen gecontroleerd omdat de motor geen of onvoldoende compressie meer heeft. Dat hoor je vaak wel bij het starten. Misschien de distributieriem een tandje versprongen? Dan kan hij ook gaan brommen.
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dikke pech



Bericht door metatoon »

Even een update aan Jos
De wegenwacht had het precies zoals jij zegt, Jos opgeschreven .
Dus geen verwisseling ,zoals monteur dacht.
Gr.Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikke pech



Bericht door Kroppie »

en nog steeds geen uitsluitsel wat het probleem nu is.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Dikke pech



Bericht door Raimon »

Hij kan toch sowieso een compressietest doen.
Is zo gebeurd en kan een indicatie geven van het probleem.
Plaats reactie