Inmiddels al een tijdje aan het Googlen, filmpjes kijken, inspiratie opdoen voor het zelf bouwen van een camper. De voordelen van een camper hoef ik hier niet veel woorden aan vuil te maken denk ik. Tijd om ook hier eens mijn idee neer te leggen en even wat vragen te stellen.
Eisen aan de bus:
Het zou minimaal een H2 en L2 moeten zijn.
Maximaal 6 meter lang, in verband met duurdere tarieven op veerboten, parkeren en plaatselijke verordeingen die los van een camper ook langere voertuigen wel eens willen weren.
Het moet een automaat zijn, ik mag niet met handgeschakeld rijden
Achteruitrijcamera en/of parkeersensoren
Het idee is verder om qua inrichting redelijk standaard te blijven. Dus:
Bed en bank etc.
Keuken
Koelkast
Verlichting
Oplaadpunten voor apparatuur
Zonnepanelen op het dak
Nu mijn vragen:
Begrijp ik goed dat als ik een grijs kenteken bestelauto op geel kenteken zet, deze na 5 jaar BPM vrij is. Maar als ik dan vervolgens de bestelauto om laat keuren naar een camper (personenauto), ik alsnog volgens de BPM tabel van een personenauto aangeslagen wordt, en het dus verstandig is een bus te kopen van minimaal 9 jaar en 7 maanden oud?
Wordt de bus opnieuw gewogen bij het omkeuren? De reden dat ik dit vraag is dat ik veel taxibussen zie die vanwege de inrichting op kenteken redelijk weinig over hebben om te beladen. Waarschijnlijk vanwege de relatief zware inrichting en rolstoellift. Aan een bus die ik maar met 590kg mag vullen lijk ik niet veel te hebben of red ik dat wel? Taxibusjes hebben ook veel ramen, maar vaak geen zijdeuren waardoor je veel ruimte goed kan benutten.
Ik zal verdere vragen steeds in dit topic proberen te stellen of de daartoe behorende forumdelen
Groet,
Tiemen
Laatst gewijzigd door Spades op di 23 feb 2021, 22:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Dag Tiemen
Ik had dezelfde vragen en vond de volgende antwoorden.
Heb net een maart 2012 bus gekocht wel BPM betalen maar tot vorige week 1 van de laatste om met een zijbank extra zitplaatsen op kenteken te krijgen. ( Is nu 31 dec 2014 geworden)
Als je geen bpm wilt betalen inderdaad oude bus kopen.
Ja je wordt opnieuw gewogen want je krijgt een nieuw kenteken.
ik ben wel benieuwd waarom je niet voor een 220 volt koelkast kiest
deze zijn vaak goedkoper in de aanschaf en je hebt meer keuze
tevens zou ik je aanraden om een compressor koelkast te nemen en niet een absorptie
gezien de absorptie bij hogere buiten temperaturen geen constante koeling kan waarborgen
en ook een lagere koel capaciteit heeft en een hoger stroom verbruik
ik heb op mijn vito een zonnepaneel liggen die een gel accu laad en als de motor draait laad ook de dynamo hem mee op
en hier heb ik een omvormer naar 220 op aangesloten die de koelkast van stroom voorziet
tot dus ver heb ik geen enkel bij lading nodig gehad
en ben ik wat dat betreft van niks en niemand afhankelijk kwa stroom
en het scheelt je dan weer mooi op de camping want je hebt niet een plek met stroom nodig.
een probleem is pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
Dank voor de reacties. Als ik dat zo lees dus toch maar wel een omvormer voor de koelkast. Wilde de electra eigenlijk basic en simpel houden daar ik niet zo heel veel verstand heb van dat gedeelte van de ombouw
Inmiddels ben ik de Sprinter markt een beetje in de gaten aan het houden. Ze vragen nog wel redelijk bizarre bedragen voor afgetrapte Sprinters. Crafters zijn redelijk hetzelfde (Op de motorsiering na) dus wellicht dat dit nog een alternatief wordt.
Dat weet jij heel goed Anno, dat komt uit dit topic viewtopic.php?f=7&t=8464094
Het heeft te makken met de aanpassing van de datum in de regeling voertuigen. Als er al verwarring is dan komt het dus niet door het forum.
Als je geen bpm wilt betalen inderdaad oude bus kopen.
LET OP: Bovenstaande qoute is FOUT!
Je betaalt altijd BPM, ongeacht hoe oud de bedrijfs bus is.
VB: Volkswagen T4 bj 2001, in 2017 omgebouwd en gekeurd, BPM bedrag 136,00euro.
Is bijna niets maar je betaalt het wel.
Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER) VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Ik heb tot nu toe steeds gehoord van gebruikers van de BPM service van Autotelex, dat het te betalen bedrag wat uit die berekening komt, overgenomen wordt door de belastingdienst. Tot zover mijn eigen constatering.
Om je nou te laten zien war dat staat bij de belastingdienst; dat staat daar natuurlijk niet.