Startproblemen Fiat Ducato 280
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 11:24
- Locatie: Joure
Startproblemen Fiat Ducato 280
Ik heb start problemen met de camper 9 van 10 keer als je sleutel omdraait gebeurt niks.
Als we de camper proberen wat heen en weer schudden of aandrukken start die wel.
Dit gebeurt ook als een nachtje heeft gestaan dus ook bij koude motor.
Het betreft een fiat ducato 2.5td van 1990 type 280.
Als we de camper proberen wat heen en weer schudden of aandrukken start die wel.
Dit gebeurt ook als een nachtje heeft gestaan dus ook bij koude motor.
Het betreft een fiat ducato 2.5td van 1990 type 280.
Wij rijden met een LMC Liberty 6400D (Alkoof) op Fiat onderstel met een 2.5TD van 1990 en met 2.5 ton op de teller.
Re: Startproblemen Fiat Ducato 280
veel voorkomende oorzaak is een defect startslot, is eenvoudig zelf te vervangen (breekboutjes met scherp beiteltje los tikken ) en kost op ebay.de +-35 euro.
ook te koop bij www.axel-augustin.de (zundschloss)
jos
ook te koop bij www.axel-augustin.de (zundschloss)
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Startproblemen Fiat Ducato 280
Ik zou zo eerder denken aan de bendix die blijft hangen.
Is de grote knobbel op een startmotor met dikke draden er aan.
Laat iemand de startmotor elektrisch bedienen (startsleutel maximaal omgedraaid houden) en geeft zelf een tik met een hamer ofzo op die bendix.
Is de grote knobbel op een startmotor met dikke draden er aan.
Laat iemand de startmotor elektrisch bedienen (startsleutel maximaal omgedraaid houden) en geeft zelf een tik met een hamer ofzo op die bendix.
Paul.
Re: Startproblemen Fiat Ducato 280
Dat is het startrelais. Een bendix is volgens mij het asje dat uitschuift om het tandwiel te laten ingrijpen op de starterkrans.
Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
Re: Startproblemen Fiat Ducato 280
bijna, de bendix is het samenstel van tandwieltje en vrijloopkoppeling, het startrelais schuift het geheel met een hefboom over de as naar voren en laat gelijk de startmotor iets draaien zodat het goed in de vertanding van het vliegwiel zit en het relais schakelt dan de hoofdstroom in, waardoor de startmotor de volledige kracht krijgt .
maar bij de 280 types die toch + 25 jaar oud zijn is het meestal (niet altijd) het contactslot wat problemen geeft, even meten als je start en er gebeurt niets even meten of er op het dunne draadje op het start relais stroom komt(startsleutel dus in startstand vast houden!)
jos
maar bij de 280 types die toch + 25 jaar oud zijn is het meestal (niet altijd) het contactslot wat problemen geeft, even meten als je start en er gebeurt niets even meten of er op het dunne draadje op het start relais stroom komt(startsleutel dus in startstand vast houden!)
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Startproblemen Fiat Ducato 280
Beste heb hetzelfde probleem gehad,
Er zijn een paar dingen die de oorzaak kunnen .
Zoals heT startslot wat Jos al aangaf .
Startmotor beetje te warm, bij turbo bevind zich op startmotor een hitteschild daarvoor.
Wat geen garantie geeft ,maar goed het kan net het verschil maken.
Een net iets te zwakke accu.
Slechte massa.
Een niet al te best relais op startmotor.
Mocht er wat ontbreken aan het lijstje ,heb ik het volste vertrouwen op een aanvulling hierop van enkele andere hier.
Wat ik heb gedaan is op de startmotor vanaf het vernieuwde relais het dunne aanstuur draadje vanaf contactslot dubbel uitgevoerd met dubbeleklem .
Het tweede draadje heb ik naar de accu geleid .
Niet aangesloten maar los op de accu ,met een isolatie sokje
Mocht Je ergens onderweg onderweg ongelukkig staan tijdens startweigering ,houd je met contact aan dit draadje even op plus, de startmotER zou het dan moeten doen .
Camper wel in vrij natuurlijk .
Succes verder.
Gr.Toon
Er zijn een paar dingen die de oorzaak kunnen .
Zoals heT startslot wat Jos al aangaf .
Startmotor beetje te warm, bij turbo bevind zich op startmotor een hitteschild daarvoor.
Wat geen garantie geeft ,maar goed het kan net het verschil maken.
Een net iets te zwakke accu.
Slechte massa.
Een niet al te best relais op startmotor.
Mocht er wat ontbreken aan het lijstje ,heb ik het volste vertrouwen op een aanvulling hierop van enkele andere hier.
Wat ik heb gedaan is op de startmotor vanaf het vernieuwde relais het dunne aanstuur draadje vanaf contactslot dubbel uitgevoerd met dubbeleklem .
Het tweede draadje heb ik naar de accu geleid .
Niet aangesloten maar los op de accu ,met een isolatie sokje
Mocht Je ergens onderweg onderweg ongelukkig staan tijdens startweigering ,houd je met contact aan dit draadje even op plus, de startmotER zou het dan moeten doen .
Camper wel in vrij natuurlijk .
Succes verder.
Gr.Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de
Re: Startproblemen Fiat Ducato 280
Ook bij mijn 290 een dergelijk euvel gehad in een file voor de Gothardtunnel (vond Poolse chauffeur achter mij niet leuk, maar Zwitserse politie heeft ons vrolijk naar de vluchtstrook gesleept): het kleine stekkertje op de startmotor (relais?) bleek verpieterd, dikke schroevendraaier tussen de continu plus (dikke kabel) en contactpuntje gaf meteen een startende motor. Op de camping eerst stekkertje schoongemaakt, maar dit hielp niet dus later het stekkertje vervangen en geen problemen weer gehad.
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 11:24
- Locatie: Joure
Re: Startproblemen Fiat Ducato 280
Ben niet bijgelovig maar sinds dat berichtje van met klap van de hamer start die nog steeds braaf.
Is zeker bang geworden.
Is zeker bang geworden.
Wij rijden met een LMC Liberty 6400D (Alkoof) op Fiat onderstel met een 2.5TD van 1990 en met 2.5 ton op de teller.
Re: Startproblemen Fiat Ducato 280
dubbel
jos
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 19 jul 2018, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Startproblemen Fiat Ducato 280
zou de startmotor toch maar eens nakijken op een moment dat het jou goed uitkomt, want het is toch een teken dat er iets niet in orde is, en er komt dan een moment dat die klap niet meer helpt, wanneer?, ??????, en startmotoren zijn over het algemeen niet zo bang uitgevallen
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Startproblemen Fiat Ducato 280
Het probleem wat jij schrijft heb ik precies het zelfde gehad, in de startmotor zit van dat oude dikke vet, dit word zeer hard, vandaar als de motor warm is dat deze wel start maar na een nachtje staan niet meer, dus haal de startmotor er maar onder uit en maak deze maar eens open, dan zie je meteen het euvel, schoonmaken nieuw vetje erin en start weer als nieuw, SUCCES Ermee.
Groet. Linfiel.
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Startproblemen Fiat Ducato 280
Ligt aan de afmeting van je hamer.Karel Offeringa schreef: ↑do 19 jul 2018, 16:20Ben niet bijgelovig maar sinds dat berichtje van met klap van de hamer start die nog steeds braaf.
Is zeker bang geworden.