Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door iceskater »

Beste camperaars,

Mijn camper is net voorzien van nieuwe koppeling, drukgroep en lager. Het betreft een Ducato X250 uit 2008 met 3.0 motor en 160 pk.

Heb deze vorige week laten tunen, met name voor de gaspedaal respons. Het gas reageerde erg heftig in de eerste versnelling, nu veel beter doseerbaar. Helaas trok ik hem daarna door z'n koppeling heen in de 5e en 6e versnelling. Vandaag dus maar nieuwe koppeling laten plaatsen met zwaardere 260 mm drukgroep (ipv 258 mm die erop zat).

Merk dat ik nu heel laag in de toeren kan rijden (1500-2000) en de motor gewoon blijft oppakken zonder problemen. Mijn vraag is, is dit verstandig.. ik wil de boel heel houden en bijvoorbeeld de lagers niet te veel belasten. Het gaat mij vooral om soepel rijden. Het hoeft niet hard en ik trek vaak een aanhanger.

Hoe pas je het 'nieuwe rijden' toe in een camper die getuned is en dus zeer laag in de toeren gereden kan worden. Ik kom uit een Ducato '92 met 70 pk die niks over had en waarbij je redelijk hoog in de toeren moest rijden.

Wat is het beste in bijvoorbeeld een situatie op een 80-weg en er komt een rood stoplicht aan.

Nu doe ik meestal:
- uitrollen en terugschakelen van vijf naar vier, naar drie. Waarbij ik de koppeling altijd zo snel mogelijk laat opkomen.
- in z'n drie uitlaten rollen tot bijna stilstand en op laatste moment in een keer ontkoppelen.

Optrekken vanuit stilstand kan makkelijk door alleen koppeling op te laten komen zonder gas en eenmaal gekoppeld pas gas geven. Of is het beter meteen met wat gas weg te rijden?

Benieuwd of er soort van consensus hierover te bereiken is uiteindelijk, waar alle camperaars wat aan hebben.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door Kroppie »

als je dezelfde toerentallen aanhoud als voor het tuinen dan kan er weinig misgaan, als het lager kan betekent dat niet dat het ook moet, en als bij het wegrijden de motor met koppeling los en dan gas geven soepel en zonder sputteren/schokken accelereert dan gaat alles prima volgens mij, spaart de koppeling

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 13 jul 2018, 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door dieseltje+ »

Heb mijn bus T5 vorig jaar laten tunen.
Van 225PK naar 200PK (ja je leest het goed) maar het koppel van 350Nm naar 430Nm
Het is nou niet dat ik heel anders ben gaan rijden, is nou niet opeens een vrachtwagen ofzo.

Onbeladen kan je wat luier schakelen, ook mee oppassen. Geen automaat van maken :-B
Beladen draai ik meer toeren voor het schakelen.

Gaat het om zuiniger (zuinig mogelijk) rijden?
Anders luisteren naar motor (reactie) Maar vergeet niet te schakelen, dat ligt soms een beetje op de loer na tunen.
Ik kan in principe met 1ste 3de 5de en 6de versnelling af :D Maar gebruik ze wel allemaal.
Er zal sowieso een wereld voor je open zijn gegaan, van 70pk naar 160pk. De 70pk draaide het dubbele aantal toeren.

Juist...gelijktijdig met Kroppie (jos)
Jos lukt het weer met minder woorden :-B
Rode draad is hetzelfde
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door macfocus »

Het nieuwe rijden is leuk voor het milieu kwa directe uitstoot, maar helemaal ruk voor je auto an sich.
Motoren (en versnellingsbakken) zijn er helemaal niet voor gemaakt om op die manier belast te worden.

Gewoon normaal toeren maken, niet te bang zijn om bij een warme motor een keer echt toeren te draaien en niet bij 1000toeren in zijn 5 gaan rijden en dan gas gaan geven.

Dan blijft de boel gewoon heel, en kom je normaal vooruit en ben je echt niet aan het racen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31861
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door Bob Diesel »

Heeft die toerenteller geen groen vlak :idea:
Dus het ideale bereik , als je dat weet :!:
RTFM :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door Kroppie »

ach , het is net als met vrouwen, je moet ze aanvoelen om er goed mee om te gaan . :idea:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door blizard »

Waar kan ik haar laten tunen? :-B
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door @3 »

iceskater schreef:Merk dat ik nu heel laag in de toeren kan rijden (1500-2000) en de motor gewoon blijft oppakken zonder problemen. Mijn vraag is, is dit verstandig..
Yep, niets mis mee. Omstreeks dit toerental heeft de motor de meeste kracht en kun je prima benutten om de motor te belasten.
De motor heeft glijlagers en dat wil zoveel zeggen dat de draaiende delen in een oliebad(je) draaien zonder mechanisch contact. Je kunt de lagers daarmee dus niet slijten. Lagerslijtage komt alleen voor bij mechanisch contact doordat de oliefilm wordt doorbroken agv slechte smering, b.v. extreem hoge of lage toeren of koude motor of veel (koude) start/stop.
iceskater schreef:Nu doe ik meestal:
- uitrollen en terugschakelen van vijf naar vier, naar drie. Waarbij ik de koppeling altijd zo snel mogelijk laat opkomen.
- in z'n drie uitlaten rollen tot bijna stilstand en op laatste moment in een keer ontkoppelen.
Prima behalve dat terugschakelen en koppeling laten opkomen, niet doen.  Uitrollen in vrij of corresponderende versnelling.
Er bestaat een verschil van mening of dat uitrollen in de versnelling niet zuiniger zou zijn. Daarover het volgende; een (oudere) motor die geen brandstofafsluiting heeft bij afremmen op de motor is zuiniger met ontkoppeld uitrollen. Er wordt dan minder vaak een (stationaire) hoeveelheid brandstof ingespoten tijdens uitrollen.
Bij moderne motoren wordt die brandstof wel afgesloten maar geeft de remmende werking van de motor minder uitrolmeters wat weer brandstof kost. (Remmen is nu eenmaal verlies).
Uiteindelijk is een rijwijze waarbij niet of nauwelijks geremd wordt de zuinigste maar daarmee kan je niet voorkomen dat het overige verkeer hinder ondervindt. Het blijft daardoor een kwestie van aanpassen.
iceskater schreef:Optrekken vanuit stilstand kan makkelijk door alleen koppeling op te laten komen zonder gas en eenmaal gekoppeld pas gas geven. Of is het beter meteen met wat gas weg te rijden?
Nee, dat doe je prima zo. Minder belasting van de koppeling geeft minder verlies.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Hoofwijk
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 19:46
Locatie: Susteren

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door Hoofwijk »

Wat het nieuwe rijden betreft; niet terugschakelen van 5 naar 4 en 3, maar laten uitrollen en voordat de motor gaat bokken, koppeling intrappen. Zolang je de camper laat uitrollen, is hij zuinig. Bij mij 2 l/100km. Mijn personenauto gebruikt dan zelfs niets.

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk

Nu nog werken en vakantie, nog een paar jaar en dan alleen nog maar vakantie!
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

ARe: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door isoplus »

Je zegt niet bij welke km-stand je de koppeling moest vervangen dat te weten zou wat makkelijker antwoorden zijn.
Koppelingen worden gesloopt bij het oprijden van wielkeggen om horizontaal te staan en ook bij het wat slordig terugschakelen. Het is soms handiger om de remmen aan te spreken omdat terugschakelen op de verkeerde manier de koppeling overmatig belasten kan.
Ik heb dezelfde motor sinds 2008 en rij vaak met aanhangers achter de camper.
Bij 1800 omw/ min is deze motor beresterk dus in dat bereik loopt ie mooi.
Je zou in de verleiding komen om in de zesde versnelling te gaan rijden bij 1800 omw/min, dat gaat ook prima als je maar even teruschakelt als je moet of wilt versnellen om b.v. in te halen.
Bij mij zitten er nog steeds dezelfde remsegmenten en koppeling op km-stand nu ongeveer 150.000
Bij het naderen van stoplichten of rotondes laat ik hem uitrollen in de versnelling waarin ie staat, bij ongeveer 1000 omw. zet ik hem vrij.
Ook de 1 is gesynchroniseerd dus het gaat allemaal vanzelf.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door iceskater »

Kijk, al aardig wat respons waar ik wat mee kan :bow:

Vorige koppeling is slechts 34.000 km mee gegaan. Ik heb de camper pas een paar weken en er nog niet mee weg geweest. Is dus te wijten aan mishandeling van de vorige eigenaar.

De tuner gaf aan dat hij van de 3 liter motor regelmatig versleten koppelingsplaten ziet bij lage kilometerstanden. Zou komen doordat het gas zeer lastig doseerbaar is. 80% van het vermogen wordt gegeven in de eerste 20% van de gaspedaal gang. Hierdoor wordt er vaak met veel te veel gas weggereden.

Nu is de gaspedaalrepons compleet aangepast en is rustig wegrijden zeer gemakkelijk.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door iceskater »

dieseltje+ schreef:
vr 13 jul 2018, 19:00

Gaat het om zuiniger (zuinig mogelijk) rijden?
Nee, gaat me hoofdzakelijk om onnodig slijtage te voorkomen. En ik vind het leuk om de dingen zo goed mogelijk te doen :P
Verder helder verhaal :thumbup:
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door isoplus »

Ik heb niet de indruk dat bij mij 80% van het brandstofregelbereik gegeven wordt bij de eerste 20% van de gaspedaalweg.
Er is een stukje dode slag waarin geen respons is en daarna laat ik de koppeling opkomen en komt de camper zonder extra het gaspedaal in te trappen in beweging.
Mijn camper is niet getuned, er is zelfs nog nooit aan de motor gesleuteld afgezien van filters en olieverversen.
2000 omw/min in 6 is ongeveer 100km/uur op een vlakke weg gaat dat probleemloos met 2000 kg.aan de haak. Een mooie kruissnelheid. Zonder aanhanger op de tolwegen op weg naar het zuiden laten we hem wel een poosje 120 lopen dat spaart gedoe met egr-klep omdat alles lekker schoon wordt.
Achteruit een bultje op heeft mijn Ducato een uitgesproken hekel aan, dat probeer ik altijd te vermijden omdat het vaak zonder slippende koppeling slecht gaat.
Ik vind 34000 km wel erg weinig voor een 10 jaar oude camper, weet je wel zeker dat dat correct is?
Let eens op als er keggen bestegen moeten worden, sommigen doen dat in de achteruit versnelling met slippende koppeling en veel brandstof, je ruikt de koppelingsplaten dan al heel snel.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Het 'nieuwe rijden' met een (getunede) camper



Bericht door iSonic »

macfocus schreef:
vr 13 jul 2018, 19:17
Het nieuwe rijden is leuk voor het milieu kwa directe uitstoot, maar helemaal ruk voor je auto an sich.
Motoren (en versnellingsbakken) zijn er helemaal niet voor gemaakt om op die manier belast te worden.

Gewoon normaal toeren maken, niet te bang zijn om bij een warme motor een keer echt toeren te draaien en niet bij 1000toeren in zijn 5 gaan rijden en dan gas gaan geven.

Dan blijft de boel gewoon heel, en kom je normaal vooruit en ben je echt niet aan het racen.
Waar komt het vandaan dat het nieuwe rijden zo slecht is voor je auto? Of is het gewoon dat het anders is en daarom niet goed?
Plaats reactie