Opletten met LPG tanken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Opletten met LPG tanken



Bericht door dedruivenplukker »

Ik weet dat ramptoerisme hier niet thuis hoort maar vond dit voor mij zelf toch een prima reminder.

Ik heb enige tijd rondgereden met een niet werkende ontsteking van de koelkast en moest via buitenom de koelkast handmatig aansteken.
Even een gedoetje maar met een vaste onderbouw LPG tank doe je een tijd in de zomer.
Bij het tanken van LPG ging de koelkast weer uit, maar dat kan toch iets zijn wat je kan vergeten.

Nu werkt de ontsteking weer prima maar dat het met tanken mis kan gaan is weer gebleken.

Ik heb even het wetsartikel opgezocht en dat zegt:

Artikel 5.73



1
Het afleveren van LPG vindt uitsluitend plaats door middel van de afleverzuil.
2
De afleverzuil levert uitsluitend LPG aan:
a.
brandstofreservoirs die uitsluitend dienen voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die zijn bevestigd aan deze voertuigen en die al dan niet mede zijn ingericht voor de voeding van verwarmingssystemen voor gebruik in motorvoertuigen op de weg en de aanhangers daarvan mits die verwarmingssystemen voldoen aan de eisen van de Regeling voertuigen;

Ik neem aan dat ik dan gewoon LPG mag tanken voor mijn kacheltje?

In ieder geval:
Let op het open vuur bij de koelkast bij tankenstations en op boten etc.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door Marco Polo »

Je mag alleen lpg tanken bij een regulier tankstation als je motor ook op LPG draait.

Bedankt voor de waarschuwing verder!

Groet Marc.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door LMC591A28JTD »

Nee, als je een dieselcamper hebt of benzinecamper, dan mag je geen LPG tanken in Nederland. Alleen als je een LPG motor in je camper hebt, dan mag je dat LPG ook voor je kachel gebruiken.
Het zit hem in dit zinsdeel: die al dan niet mede zijn ingericht
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door dedruivenplukker »

Kijk, dat leer ik dan weer, aftanken voor thuiskomst.
En dan te bedenken dat ik ooit nog wel eens bij een groot tankstation gewerkt hebt.
Daar waren we meer beducht op door rijders dan LPG recreanten.
In ieder geval is me dat toen nooit verteld, heb ik ongeweten toch ook geprofiteerd van het NL gedoogbeleid. :cheers:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door @3 »

De oorzaak zat hem dus niet in het vullen van de flessen. ;)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door KTManiac »

Klopt, maar ik vrees dat het wel zo zal worden uitgelegd.... (en er weer strenger op zal worden toegezien dat de onzinnige regeling wordt gehandhaafd)
Reden zat in het aan laten staan van de koelkast.

Maar goed, ik tank zowiezo zelden LPG in NL. Zorg er altijd voor dat ik met een volle fles LPG terugkom uit Noorwegen. (100% propaan dus)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door Dafluc »

Ik heb de link naar het krantenartikel verwijderd. Dat was al eerder geplaatst en toen heb ik het ook verwijderd. Is voor een ieder op te zoeken op o.a. het AD.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door Cee Pee »

Oh, en dit dan;
Volgens Van der Neut heeft de bestuurder van een camperbusje geprobeerd met de lpg-zuil gasflessen te vullen. Dit is bij wet verboden. Het ging mis bij de poging tot vullen. „In de camper zit een koelkast. Die heeft een kleine waakvlam. Hierbij is brand ontstaan in de camper en dit is overgeslagen op de lpg-installatie
Volgens De Graaf was de bestuurder van de Volkswagen-camper die meerdere gasflessen wilde vullen bij de lpg-installatie, een vaste klant van het tankstation. „Hij heeft in eerste instantie benzine getankt, voor de wagen. Daarna heeft hij geprobeerd gasflessen te vullen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door travelscout »

Daar is toch al heel veel overgeschreven hier op het forum??
Paul.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door Dafluc »

Je mag daar ook gewoon over schrijven. We hebben alleen liever geen foto's in kleur of filmpjes van welke ongelukken met campers dan ook. Recent nog twee artikelen verwijderd over een camper die vlam vatte onderweg. De waarschuwing is prima. Het ramptoerisme in kleur laten we aan andere sites.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door Kroppie »

er is over een heleboel dingen al heel veel geschreven, maar blijkbaar nog niet genoeg, och zo blijven we lekker bezig, en niet iedereen onthoudt alles wat al eens geschreven is, na een nieuwe reactie word een topic al vaak niet meer gelezen denk ik, dus voor vel mensen is al het oude nog steeds nieuw.
mooi toch.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door thole »

Dat was al eerder geplaatst en toen heb ik het ook verwijderd.
Die poster was ik, ik denk dat de posting terecht verwijderd is.
Het was bedoeld als waarschuwing om tijdens het tanken vooral niet te vergeten om de hoofdkraan van het gas dicht te draaien en om mijn bedenking te uiten die ik heb bij het vullen van losse gasflessen zonder begrenzing.

Omdat de brand van de camper en de LPG installatie van het tankstation op 500m van ons huis was, heb ik het wat minder duidelijk geformuleerd. Het was nogal een spektakel, de straat is uren afgesloten geweest.

Wij tanken daar altijd LPG (via een buitenvulaansluiting), ik denk dat we dat nu wel kunnen vergeten. :thumbdown:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door isoplus »

Ook met een volkomen correct aangelegde buitenvulling kan dit dus gebeuren.
Er ontsnapt altijd gas tijdens het losnemen van de vulmond, met de koelkast vlakbij en een beetje verkeerde wind speel je een gevaarlijk spelletje indien de koelkast en verwarming niet uitgeschakeld zijn.
Bij een automatisch omschakelende koelkast gaat de kast ongeveer 15 minuten na het stoppen van de motor over op gasbedrijf, dat is dus ook iets om rekening mee te houden!
Nu liep het goed af met de brandweer heel dichtbij en vlak bij de bebouwing maar niet echt in de bebouwing.
Overigens zijn gasflessen zonder automatische afslag wel veilig te vullen, in dien dit op gewicht gebeurt. Bij een pompstation in de straat zijn daar geen voorzieningen voor dus wordt dat terecht verboden.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Opletten met LPG tanken



Bericht door thole »

Nu liep het goed af met de brandweer heel dichtbij en vlak bij de bebouwing maar niet echt in de bebouwing.
Even een correctie: het tankstation staat 30 m van een flat waar hoofdzakelijk ouderen wonen en een gedeelte is bestemd voor begeleid wonen, de bewoners moesten tijdelijk hun woning verlaten.
Het tankstation had daar nooit geplaatst mogen worden, de discussie zal wel opnieuw oplaaien.

Voor de rest en ik het volkomen met je eens :thumbup:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Plaats reactie