Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Er zijn meerdere merken, KKK is van Borg Warner, ook gerenommeerd.
Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Ik laat defecte turbo,s reviseren ,weet je ook zeker dat hij past,en kost ook niet veel,binnen enkele dagen is deze weer klaar?
Hans
Re: Transit 2.5 TDi rookt en mist kracht (1999)
Nog even de ontknoping. Omdat de pakking tussen de kop en het uitlaatspruitstuk lekte is er heel veel roet in de motorruimte verzameld. Omdat ook de inlaatlucht onder de motorkap ingeademd wordt, is het luchtfilter in hoog tempo verstop geraakt door roet. Dit zal de "ademnood" van de motor veroorzaakt hebben, waardoor deze steeds meer begon te roeten en het luchtfilter steeds sneller extra verstopte. Uiteraard is het luchtfilter vervangen.
De EGR klep was slecht en ondicht, ook hieruit kwam roet. Deze heb ik aan beide zijden van blindplaten voorzien, dan kan hij op geen enkele wijze meer kwaad doen.
Omdat alles uit elkaar lag heb ik tegelijkertijd de getande riem (hij was er met een paar jaartjes toch ook weer aan toe) en de andere riemen vervangen alsmede de radiateur.
De turbo is vervangen, deze had iets lagerspeling en verloor ook olie bij het asje. Hiervoor heb ik een Chinees exemplaar gekocht voor 165 euro, dat is veel minder dan de helft van een revisie van de originele KKK. Twee jaar garantie op de Chinees, op een revisie KKK drie maanden.
Omdat Stanadyne een standtijd opgeeft van 3000 uur (170000 km) voor de in deze motor toegepaste penverstuivers heb ik deze vervangen voor Chinese exemplaren voor 49 euro per stuk.
De camper loop weer als een speer, roookt niet meer en trekt goed op, van mij mag het zo even weer een tijdje zo blijven.
De EGR klep was slecht en ondicht, ook hieruit kwam roet. Deze heb ik aan beide zijden van blindplaten voorzien, dan kan hij op geen enkele wijze meer kwaad doen.
Omdat alles uit elkaar lag heb ik tegelijkertijd de getande riem (hij was er met een paar jaartjes toch ook weer aan toe) en de andere riemen vervangen alsmede de radiateur.
De turbo is vervangen, deze had iets lagerspeling en verloor ook olie bij het asje. Hiervoor heb ik een Chinees exemplaar gekocht voor 165 euro, dat is veel minder dan de helft van een revisie van de originele KKK. Twee jaar garantie op de Chinees, op een revisie KKK drie maanden.
Omdat Stanadyne een standtijd opgeeft van 3000 uur (170000 km) voor de in deze motor toegepaste penverstuivers heb ik deze vervangen voor Chinese exemplaren voor 49 euro per stuk.
De camper loop weer als een speer, roookt niet meer en trekt goed op, van mij mag het zo even weer een tijdje zo blijven.