Victron MPPT 75/15 vraag

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
rikske99
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 jul 2010, 19:50

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door rikske99 »

Ik heb vandaag op vraag van een vriend dezefde zonnepaneellader Victron Smart 75/15 als in onze camper pas is geinstalleerd,nu heb ik opgemerkt dat bij hem als de camper onder de carport staat er Geen enkel ledlampje brand,en bij mij pinkt het blauwe lampje om de 3 seconden :?: :?:
Ter info bij mij zit er een loodzuuraccu in van 95ah en bij mijn vriend een agm batterij,mischien heeft dit er iets met te maken :?: :?:
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Nugget1 »

Controleer of alles goed is aangsloten. Ga er vanuit dat onder een carport, zeker met dicht dak, een paneel bijna niks opbrengt. Kijk via de bluetooth app wat het paneel opbrengt. Dan weet je zeker dat alles werkt naar behoren.
rikske99
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 jul 2010, 19:50

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door rikske99 »

@Nuget1,
Alles blijkt wel goed aangesloten (kabels paneel en batterij) maar het rare is dat bij als ik het paneel afdek het blauwe lampje ( Bulk ) knippert en dat bij mijn vriend er geen enkel lampje brand...zou toch graag weten hoe dat kan
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Nugget1 »

zoek op internet naar Victron 75/15 handleiding. Hierin verklaart men de ledjes.Groen knipperend betekent bijvoorbeeld Batterijlaadalgoritme, dus laden in 3 fases: bulk, absorptie, druppelladen.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

Dan heb je een bijzondere 75/15
Er zitten twee ledjes op een gele en een groene???
Blauwe leds, dan zitten er drie op maar is het geen 75/15.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

Oeps, het is een smart.
Op de app victrontoolkit staat die er nog niet op.
Blauw knipperen is niet laden, maar nog net niet voldoende stroom om te starten met laden.
Staat overigens gewoon in de handleiding.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Marianjacques »

Overigens..inzake, bij gebruik van de BT dongle..
Let op!!
Eind vorig jaar aangeschaft/ingebouwd, dus nog een verse gebruiker....veel kijkend op de app.
Ik heb dit jaar reeds diverse keren meegemaakt dat de app meerdere viktron laders ziet. Klaarblijkelijk is het een populair product en kan je dus ook anderen op een "drukke" CP tegenkomen/ ontvangen.
In sommige gevallen (als test) kon ik gewoon de default fabrieks 6 cijferig toegangscode intoetsen en derhalve de info en instellingen inzien.
Is dan niet moeilijk om bijvoorbeeld een 12V accu instelling naar 24V te veranderen....met alle gevolgen van dien.
De laatste "open staande" installatie op gezocht, bleek een huurcamper uit Luxemburg te zijn. Gebruikers hadden geen idee en gebruikten de app ook niet.
Dus....zoals in de handleiding te lezen valt, vergeet het niet.....verander de toegangscode mbt de BT dongle.
Een ander kan er "voor de lol" een kostbare puinhoop van maken.


Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk




myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

Goeie tip
Moet je wel de handleiding lezen hoe dat moet en dat is voor velen blijkbaar heeeeeeeel lastig.
RTFM zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
eleonora
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 19:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door eleonora »

Marianjacques schreef:
wo 11 jul 2018, 9:07
Overigens..inzake, bij gebruik van de BT dongle..
Let op!!
Eind vorig jaar aangeschaft/ingebouwd, dus nog een verse gebruiker....veel kijkend op de app.
Ik heb dit jaar reeds diverse keren meegemaakt dat de app meerdere viktron laders ziet. Klaarblijkelijk is het een populair product en kan je dus ook anderen op een "drukke" CP tegenkomen/ ontvangen.
In sommige gevallen (als test) kon ik gewoon de default fabrieks 6 cijferig toegangscode intoetsen en derhalve de info en instellingen inzien.
Is dan niet moeilijk om bijvoorbeeld een 12V accu instelling naar 24V te veranderen....met alle gevolgen van dien.
De laatste "open staande" installatie op gezocht, bleek een huurcamper uit Luxemburg te zijn. Gebruikers hadden geen idee en gebruikten de app ook niet.
Dus....zoals in de handleiding te lezen valt, vergeet het niet.....verander de toegangscode mbt de BT dongle.
Een ander kan er "voor de lol" een kostbare puinhoop van maken.


Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Heel goeie tip en de code inmiddels gewijzigd.(onder tandwiel en 3 puntjes)
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door 309T16 »

Vroeger het inbreken op de niet gecodeerde wifi, nu Bluetooth energy hacking. Pas op voor de Russen :-B

Gisteren weer een piek van 205 Watt gemeten! Oh zo blij met de MPPT 75/15 :)
rikske99
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 jul 2010, 19:50

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door rikske99 »

Daar ik niet veel snap van die Victron smart 75/15 heb ik maar een foto genomen en zou graag willen weten of alles OK is :?:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Kroppie »

prima toch, paneel levert 19,86 volt bij 1,2 ampere , de regelaat maakt daar 14,32 volt bij 1,5 ampere van , gaat helemaal goed, als de absorptie periode is afgelopen zal de regelaar in float(druppel) stand gaan dan zal het voltage +- 13,5 bedragen gaan .
er gaat dus nu 1,5 ampere in de accu zal naarmate de dag vorderd iets meer worden tot de accu geheel vol is daarna zal het weer wat minder worden (zon word weer minder accu raakt geheel vol en dan in float ), helemaal goed.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rikske99
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 jul 2010, 19:50

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door rikske99 »

Aansluiting op mijn vorige reactie thx Jos
Nu zou ik in de nabije toekomst mijn loodzuur hh batterij willen vervangen door een Greenpower agm 100ah,moet ik voor mijn Victron hiervoor andere instellingen gebruiken :?: :?:
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

Dat is afhankelijk van wat de fabrikant van de accu aangeeft.
Let er ook op dat als je de spanning verhoogd dat dit in sommige gevallen ook doorgegeven wordt aan de startaccu.
Als die daar niet geschikt voor is gaat dat niet goed.
Plaats reactie