Wielbouten Fiat Ducato 250
Re: Wielbouten Ducato 250
Het maakt niet uit of het 140 of 160nm is maar het maakt wel uit dat alle 5 de bouten met dezelfde kracht worden vastgezet.
Re: Wielbouten Ducato 250
Juist, en om dat laatste voor elkaar te krijgen, heb ik een momentsleutel gekocht.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Wielbouten Ducato 250
Klopt, je kunt ze met de hand allemaal even vast aantrekken. Gewoon, vast = vast. Ik heb er nog nooit wat voor velg dan ook mee verknoeid.
Re: Wielbouten Ducato 250
Helemaal.mee eens, maar ik vertrouw niet zo op mijn eigen gevoel in deze, daarvoor doe ik dit veel te weinig...
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Wielbouten Ducato 250
Het gaat daarbij ook niet om de velg maar om het pasvlak en de remmen.de Jonckheer schreef: Gewoon, vast = vast. Ik heb er nog nooit wat voor velg dan ook mee verknoeid.
Ongelijk en onevenredig vastzetten geeft spanning in het montagevlak en remtrommels of schijven. Door het warm worden kan deze spanning oplopen en daardoor ovale trommels of kromme schijven veroorzaken.
Laatst gewijzigd door @3 op wo 20 jun 2018, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Re: Wielbouten Ducato 250
Ook ik heb het altijd met de hand gedaan. (Wielbouten aandraaien bedoel ik )
Maar vanaf dat ik een moment sleutel heb doe ik het daarmee.
Geeft me toch een prettiger gevoel.
En inderdaad hoe vaak doe je het dus ervaring is er niet.
Maar ieder zijn ding.
Maar vanaf dat ik een moment sleutel heb doe ik het daarmee.
Geeft me toch een prettiger gevoel.
En inderdaad hoe vaak doe je het dus ervaring is er niet.
Maar ieder zijn ding.
Re: Wielbouten Ducato 250
Update.
Inmiddels door alle 5 gaten van de linkerzijde ( M14x1.5 ) een tap gedraaid.
3 gaten gingen vrij makkelijk.
2 gaten was het laatste stuk van het draad slecht ( roest, beschadigd ).
ook op de bouten was zichtbaar dat het draad niet lekker was aan het eind.
de achterkant van de bouten komen ook gewoon in contact met vocht als het wiel gemonteerd is.
misschien roest de bout en draad vanaf de achterkant?
of de 2 bouten zaten niet vast met de zelfde moment?
dan zouden ze vaster hebben gezeten en daardoor draad beschadigd zijn?
zeg het maar...
In ieder geval lopen het draad weer lekker en zitten nieuwe bouten in.
Nu rechts nog.
Inmiddels door alle 5 gaten van de linkerzijde ( M14x1.5 ) een tap gedraaid.
3 gaten gingen vrij makkelijk.
2 gaten was het laatste stuk van het draad slecht ( roest, beschadigd ).
ook op de bouten was zichtbaar dat het draad niet lekker was aan het eind.
de achterkant van de bouten komen ook gewoon in contact met vocht als het wiel gemonteerd is.
misschien roest de bout en draad vanaf de achterkant?
of de 2 bouten zaten niet vast met de zelfde moment?
dan zouden ze vaster hebben gezeten en daardoor draad beschadigd zijn?
zeg het maar...
In ieder geval lopen het draad weer lekker en zitten nieuwe bouten in.
Nu rechts nog.
Re: Wielbouten Ducato 250
Iemand enig idee of de wielbouten van een 250 ook bruikbaar zijn voor een 244? lengte is iets verschillend maar de kopmaat ook.