Bouwverslag Iveco Daily H1L1

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1



Bericht door Silvos »

Kleine update, deze week veel bezig geweest in de bus. Ik heb de binnenkant van de laadruimte volledig gestript en schoongemaakt, al een paar keer gewassen en gestofzuigt maar het blijft wat vuil. Helaas bleek er onder de oude vloer toch flink wat roest te zitten dus hij gaat nu een paar dagen naar de garage waar ze wat laswerk gaan verrichten en wat noodzakelijk onderhoud.

Zelf wel de kleinere plekken bijgeschuurd en overgespoten met een lakbeschermer. Daarnaast alle spanten voorzien van wol evenals het achterste stukje van het dak (middelste stuk wacht ik mee tot het hefdak erin gaat). Daarnaast de vloer (15 mm hardhouten multiplex) en het agglomer alvast op maat gezaagd en behandeld met een randsealer.

Komende dagen ga ik aan de slag met het bouwen van de schuifbank en dan hoop ik eind deze week te starten met de boel opbouwen. Keuringsafspraak staat voor eind deze maand dus ik mag aan de slag

Afbeelding
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1



Bericht door Silvos »

Zo, een nieuwe update, inmiddels is het laswerk voltooid, daarnaast heb ik de vloer met isolatie gelegd (10 mm agglomer/polypress met daar bovenop een 15 mm dikke multiplex plaat). Ook zijn de wanden inmiddels teruggeschroefd en ik merk dat de bus al een heel stuk stiller is geworden tijdens het rijden. (de grote gaten bij beide wielkasten hielpen natuurlijk ook niet mee).

Momenteel bezig met de bed/bank, de zitting staat ik ga morgen aan de slag met leuning. Ik hoop dit weekeinde e.e.a. te schilderen en een tijdelijk keukenblokje te maken voor de keuring. Over een week of twee samen met een ervaringsdeskundige een hefdak plaatsen en dan is de basis in ieder geval af :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1



Bericht door Silvos »

Weer een kleine update, inmiddels ben ik wat verder gekomen met het bed en heb ik ook tapijt gelegd. Over het bed ben ik redelijk tevreden, in de rugleuning komen nog wat plankjes zodat dit als opbergruimte kan worden gebruikt. Een goede vriend van mij heeft vervolgens bekleding gemaakt voor de op maat gesneden matrassen waardoor het geheel er nu al best strak uitziet (de open delen worden nog betimmerd).

Daarna aan de slag gegaan met het keukenblokje, deze bleek wat lastiger te maken dan het bed omdat er toch wat meer hoekjes en gaatjes aanzitten. Desondanks vind ik dat ik het resultaat toch al redelijk. Het wordt een zeer simpele keuken met een zeer kleine spoelbak, een spiritusbrandertje voor onderweg en een elektrische kookpit voor op de camping. 2x 10 liter jerrycans voor vuil en schoon water.

Wel had ik nog een vraag, Als oplossing voor het stromend water heb ik een handpomp op de kop getikt, vind de belastingdienst dit goed genoeg voor het kwart tarief als definitie voor stromend water? (het gaat om zo'n) ding;
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1



Bericht door Silvos »

Zo weer een nieuwe update, ik heb de bus nu inmiddels 3 weken en ik heb de basis nu eindelijk af :cheers: . Het keukenblokje wat ik in eerste instantie had gemaakt als houten skelet was toch wel erg slap dus ik ben helemaal overnieuw begonnen. Het keukenblok bleek echt veel werk met kastjes en deurtjes her en der. Nog 2 dagen geschilderd en de basis ziet er best mooi uit (sorry voor de wat onscherpe plaatjes maar dat ligt aan de telefooncamera). Het interieur heeft een rood-zwart-wit thema wat matcht met het exterieur. Sommige zullen het wellicht too much vinden maar ik ben ik er blij mee :-B
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1



Bericht door durisotti »

Leuk project !
Je kunt ook een dakverhoger plaatsen in plaats van een hefdak !
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1



Bericht door Silvos »

durisotti schreef:
wo 20 jun 2018, 1:12
Leuk project !
Je kunt ook een dakverhoger plaatsen in plaats van een hefdak !
Bedankt voor het compliment, ik had inderdaad nog gekeken naar een dakverhoger maar de meeste schoten net een paar cm tekort.

Nu vandaag bij de RDW geweest en dat was geen succes,
- Keurmeester weigerde rijdende zitplaatsen op de langsbank omdat als hij hard sjorde aan de rugleuning er toch wel wat speling op zat (paar millimeter tot maximaal een cm), dit was toch wel erg onveilig. Op mijn verweer dat natuurlijk nergens staat hoe het bevestigd moet zijn antwoorde hij dat hij daar natuurlijk niets aan kon doen.
- Opvallend was dan weer wel dat bij de weging de niveaus van de watertank of brandstofstank volledig buiten beschouwing werden gelaten.
- Ook vond de keurmeester het erg raar dat ik de wagen zonder hefdak kwam aanbieden omdat dat dan weer juist extra gewicht zou toevoegen in een later stadium :crazy: . Ondanks dat ik vooraf naar de RDW had gebeld om te vragen of dit een probleem is. (wat formulieren voor de belastingdienst invullen nadat het hefdak er in zit is namelijk wat makkelijker dan een maand wachten en een dag vrij nemen).

Maargoed, nieuwe keuringsafspraak over 1 maand en natuurlijk gelijk een klacht ingediende bij de RDW voor willekeur en onduidelijke informatievoorziening, maar ik verwacht er niet veel van :bang:
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1



Bericht door Ares »

Je hoeft alleen te laten herkeuren na plaatsing van het dak indien je massa in rijklare toestand of massa ledig voertuig met meer dan 20% toeneemt (en dat zal niet het geval zijn):

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2 ... Hoofdstuk6
§ 1. Algemeen
Artikel 6.1

De in paragraaf 2 vermelde wijzigingen in de constructie van gekentekende voertuigen, moeten, voor zover niet anders is bepaald, zijn goedgekeurd voor toelating van het gewijzigde voertuig tot het verkeer op de weg, waarbij moet worden voldaan aan de in paragraaf 2 ter zake van de betrokken wijziging vermelde eisen.

§ 2. Eisen wijziging in de constructie
Artikel 6.2

Bij wijziging in de constructie van een voertuig waardoor de onderstaande voertuiggegevens wijzigen en na deze wijziging niet meer overeenstemmen met het kentekenregister, moet het voertuig voldoen aan de in bijlage IV voor het betrokken voertuig opgenomen eisen, voor zover die eisen verband houden met de aangebrachte wijziging:
....
i. de massa in rijklare toestand, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
j. de massa ledig voertuig, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Plaats reactie