vermogen zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Als ik van januari tot en met maart in Zuid Spanje zou overwinteren en ik in principe niet "aan de paal" wil staan hoe zwaar zou dan mijn zonnepaneel aan Watt's moeten zijn om zelfvoorzienend te zijn.
We gebruiken een schotelantenne, tv monitor, reciever en radio, led-verlichting
Er kunnen 2 huishoudaccu's in van 90 Watt. :thumbdown:
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

dan willen we eerst weten wat je allemaal gaat gebruiken anders blijft de gazen bol zo ondoorzichtig.
en dan niet een paar lampjes en een telefoon opladen maar iets gespecificeerder , hoelang gebruik je welk apparaat en wat gebruikt elk apparaat.
anders is het onmogelijk om iets gefundeerds te melden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door appellover »

Ik heb dezelfde accu’s en ook schotel,tv ,enz Heb 2 x 150 watt en 1 x100 watt op dak (liggen plat ) .Bij zonnig weer is na 6 uur tv kijken ,ventilator dieselkachel en led verlichting de beide accu ‘s na 3 uur weer vol ,maar dan moet wel de zon goed schijnen wat meestal het geval is ,maar hele dag zwaar bewolkt en regen duurt het hele dag en is dan soms nog niet helemaal vol.Heet ook niet voor niks zonnepaneel.Toen ik camper nieuw kocht zei dealer dat 150 watt meer dan genoeg was maar dat bleek alleen zomers als heel lang de zon schijnt ,heb er zelf nog 2 bij geplaatst.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Kroppie schreef:
do 14 jun 2018, 20:24
dan willen we eerst weten wat je allemaal gaat gebruiken anders blijft de gazen bol zo ondoorzichtig.
en dan niet een paar lampjes en een telefoon opladen maar iets gespecificeerder , hoelang gebruik je welk apparaat en wat gebruikt elk apparaat.
anders is het onmogelijk om iets gefundeerds te melden.

jos
Dag Jos,
Dan moet ik eerst de boekjes erbij halen en dit uitzoeken want dit is niet mijn 'ding' . Wordt vervolgd en dank voor je reactie
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

appellover schreef:
do 14 jun 2018, 21:17
Ik heb dezelfde accu’s en ook schotel,tv ,enz Heb 2 x 150 watt en 1 x100 watt op dak (liggen plat ) .Bij zonnig weer is na 6 uur tv kijken ,ventilator dieselkachel en led verlichting de beide accu ‘s na 3 uur weer vol ,maar dan moet wel de zon goed schijnen wat meestal het geval is ,maar hele dag zwaar bewolkt en regen duurt het hele dag en is dan soms nog niet helemaal vol.Heet ook niet voor niks zonnepaneel.Toen ik camper nieuw kocht zei dealer dat 150 watt meer dan genoeg was maar dat bleek alleen zomers als heel lang de zon schijnt ,heb er zelf nog 2 bij geplaatst.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dat vertelde mijn dealer ook maar ik hoor ook andere verhalen! Maar die dingen zelf aansluiten!!!
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door henk en lila »

Heb je al eens gekeken en gemeten wat je op je dak kwijt kunt? Weet niet wat voor camper je hebt, maar vrije ruimte op het dak is veelal de beperkende factor.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door dedruivenplukker »

jan_hoogsteder schreef: Dan moet ik eerst de boekjes erbij halen en dit uitzoeken
Op de verbruikers zelf staat meestal het (max.) vermogen in watt (W).
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door appellover »

Plaatsen zonnepanelen is prima zelf te doen,net zoals schotel.
Kroppie (Jos) kan je precies vertellen ,paralel of serie en welke aansluitingen het eerst moeten.Met beetje hulp van Jos, geeft een veilig gevoel dat je geen fouten maakt.Meeste werk is eigenlijk netjes kabels uit het zicht wegwerken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

maar , ik ga nu 4 weken naar frankrijk , en heb dan geen internet, dus dat word later, maar er zijn er hier op het forum genoeg die van de hoed en de rand weten, dus zal best goed komen..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door appellover »

Vertrek volgende week ook naar FR. Fijne vakantie Jos ,maar 4 weken zonder internet is niet mijn ding, wel lekker rustig.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

henk en lila schreef:
vr 15 jun 2018, 11:48
Heb je al eens gekeken en gemeten wat je op je dak kwijt kunt? Weet niet wat voor camper je hebt, maar vrije ruimte op het dak is veelal de beperkende factor.
Ruimte op het dak is wel,dat zal geen probleem opleveren, het monteren ook niet maar het aansluiten is nog een dingetje
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Kroppie schreef:
vr 15 jun 2018, 12:38
maar , ik ga nu 4 weken naar frankrijk , en heb dan geen internet, dus dat word later, maar er zijn er hier op het forum genoeg die van de hoed en de rand weten, dus zal best goed komen..

jos

Dag jos,
we gaan zelf ook vrijdag 3 weken naar Frankrijk dus daarna pak ik dit item wel weer op. Monteren zal wel goed gaan maar de juiste aansluiting maken op de bestaande installatie van 105Watt wordt een puzzel.
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door blizard »

Beetje lullig voor Jos om de druk bij hem te leggen betreffende panelen. Jos is erg praktisch ingesteld, vandaat dat jullie dat misschien denken.
Er zijn meer die waarschijnlijk meer verstand van de deze materie hebben, bv Kampo.
Het is trouwens redelijk simpel om panelen aan te sluiten, ga maar eens googelen
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door myway »

jan_hoogsteder schreef:
henk en lila schreef:
vr 15 jun 2018, 11:48
Heb je al eens gekeken en gemeten wat je op je dak kwijt kunt? Weet niet wat voor camper je hebt, maar vrije ruimte op het dak is veelal de beperkende factor.
Ruimte op het dak is wel,dat zal geen probleem opleveren, het monteren ook niet maar het aansluiten is nog een dingetje
Hoe moeilijk “dingetje” kan het zijn, er zitten twee draadjes aan een paneel🤪
Plaats reactie