Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3452
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Charm »

Rudy, de lader die ik heb laten zien, is mijn lader en die is vijfdraads. Ik heb wel ergens gelezen trouwens dat dit model lader ondanks hetzelfde modelnummer toch niet altijd uitwisselbaar is. Het zou dus best kunnen dat de versie van de TS wel tweedraads is.
Weet jij trouwens waar die losse 5-polige stekker te koop is?
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Hoofdnoorman
    Berichten: 15349
    Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
    Locatie: Deventer

    Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



    Bericht door Hoofdnoorman »

    Egbert,
    Ik ben driftig op zoek naar deze plug en ben er dus nog niet achter.
    Als het werkelijk zo is dat deze lader 5 draads is, is deze achteraf gemodificeerd. Op jouw sticker staat duidelijk slechts twee aangesloten draden. Als je even de moeite neemt om op de site van Sans Electronics te kijken, zal je zien dat deze in 5 draads versie niet voorkomt.

    Mocht iemand weten waar deze plug dus code XH vandaan komt of te leveren is, willen wij dat dus ook graag weten!

    Ik word er een beetje tureluurs van. https://www.google.nl/search?q=ronde+co ... 8927950047
    Vriendelijke campergroet,
    Rudy en Hockey.
    Gebruikersavatar
    travelscout
    Berichten: 2898
    Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
    Locatie: Barendrecht

    Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



    Bericht door travelscout »

    Nou ja, voorruit in het belang van jullie hobbie dan, lijkt die op deze:


    https://nl.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 77287.html
    Paul.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3452
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



    Bericht door Charm »

    Rudy, het zijn geen achteraf gemodificeerde laders. Deze varianten op de standaard laders (propriertary chargers) van Sans Electronics worden op klantspecificatie (customized chargers, OEM) ontwikkeld. Dit is vrij gebruikelijk. Je zal ze daarom doorgaans niet in het assortiment van de producent tegenkomen. 30% van de door Sans geleverde laders valt in die categorie.
    Bijlagen
    IMG_20180614_092147391.jpg
    IMG_20180614_092147391.jpg (49.21 KiB) 885 keer bekeken
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Kroppie
      Berichten: 51116
      Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
      Locatie: beemster

      Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



      Bericht door Kroppie »

      maar het gaat er toch om wat ts nu moet doen om zijn fietsen op te laden, die stekkertjes /alternatieve laders is de volgende stap , of niet als ie kiest voor een omvormer .

      jos
      jos

      het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

      too old to worry about anything
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3452
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



      Bericht door Charm »

      Zoals al eerder even aangestipt, zal de TS zijn lader even moeten openschroeven om vast te stellen of hij een tweedraads of een meerdraadslader heeft. Van hieruit kunnen we verder.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Arie55
        Berichten: 5670
        Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
        Locatie: Barendrecht

        Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



        Bericht door Arie55 »

        Zo ziet de bosch lader er aan de binnenkant uit. Mij heeft dit inzicht gegeven niet voor een door mijzelf gefreubelde lader te gaan.

        Arie
        Bijlagen
        Lader3.jpg
        Lader3.jpg (63.02 KiB) 842 keer bekeken
        Lader2.jpg
        Lader2.jpg (70.6 KiB) 842 keer bekeken
        Lader1.jpg
        Lader1.jpg (119.7 KiB) 842 keer bekeken
        iets wat ik niet heb, is haast

        B = bijnaam: bouwkeet
        55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
        0 = gratis
        Gebruikersavatar
        Kroppie
        Berichten: 51116
        Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
        Locatie: beemster

        Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



        Bericht door Kroppie »

        om te laden hebben de bosch accu,s op een bepaalde pool van de aansluiting 5 volt nodig om te gaan laden.

        jos
        jos

        het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

        too old to worry about anything
        Gebruikersavatar
        Metor
        Berichten: 963
        Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

        Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



        Bericht door Metor »

        De Bosch lader die ik heb doet het met 3 draden.
        Op de derde draad is inderdaad een 5V hulpspanning aanwezig tijdens het laden.
        Het is geen rocket science en daarom heeft het mij niet weerhouden
        om een zelf gefreubelde 12V lader te maken met een chinese stepup (cc+cv) van een paar euro.
        Vanaf de 12V met een 5V zener de hulpspanning gemaakt.
        Probleem was ook wel de juiste steker te vinden, helaas niet te krijgen.
        Daarom ook maar een zelf gefreubelde steker gemaakt (met dank aan Rudy voor de tip hoe te maken).
        Het geheel voldoet erg goed en de accu (Bosch performance 36V 400Wh) op reis reeds meerdere malen mee opgeladen uit de accu en zonne-energie. Neem overigens ook de 230V lader mee als backup en als we aan de paal staan.
        Hobbyisten met een Bosch accu, doe er uw voordeel mee, ga dit niet voor anderen maken.
        Overigens is er ook een kant en klare Bosch reislader te koop, 150 euro :lol3:
        Maar zou het zo aan Rudy of Charm overlaten om er een te laten maken.
        Gebruikersavatar
        des
        Berichten: 707
        Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
        Locatie: Watervliet Belgie

        Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



        Bericht door des »

        Beste mensen,

        je mag het me niet kwalijk nemen, maar ik begrijp al die technise dingen niet , het spijt me,
        maar deze dingen stijgen boven mijn hoofd, en begrijp alleen maar dat ik mijn lader moet openvijzen,
        echter ik zie geen vijsjes, mischien onder de stiker of zo ? maar dat ga ik niet doen, is in verband met de garantie ( 2 jaar)

        in elk geval ik kan zo als ik eerder heb aangegeven niet met electriciteit omgaan, ik ken der de balletjes van :p
        dus ik durf niets open te maken, of wat dan ook, ik had gedacht dat het eenvoudig zou zijn, , maar dat is blijkbaar niet het geval ?
        ik zou uit veiligheid overwegen voor mezelf en mijn toestel,
        liever iets kant en klaar hebben,
        u moet begrijpen , niet tegenstaande jullie grondige uitleg en jullie inzet om me dit allemaal duidelijk te maken,
        dat iemand zo als ik hier niet mee kan omgaan, veel te technisch voor mij . :(
        ik meende dat ik gewoon plug en play iets kon doen, misschien nog altijd ?

        sorry hoor, kan ik een envoudig niet sinus lader kopen en in de steker steken en dan mijn batterijlader van de fiets er in stoppen ?
        of een ander apaaratje, en zo ja waar vind ik dat ? de haardroger gaan we voorlopig vergeten,laat ons beperken tot de fiets baterijen,
        het word me te moeilijk.

        zo iets ? Afbeelding
        Afbeelding

        alvast bedankt , een verwarde ts :-?
        Mobviletta i90 2022
        Bavaria 746 ´2018

        België
        Gebruikersavatar
        Cee Pee
        Berichten: 18101
        Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
        Locatie: Texel

        Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



        Bericht door Cee Pee »

        Die onderste foto zie ik 300watt op staan die is dus ruim voldoende om een fiets accu mee op te laden.
        Met Texelse Groet,
        AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
        Gebruikersavatar
        Metor
        Berichten: 963
        Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

        Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



        Bericht door Metor »

        TS (Des) :crazy: In jouw geval lijkt inderdaad een omvormer ondanks alle rendementsverliezen het beste.
        Kennelijk zijn er geen plug en play 12V laders voor je accu's te koop. Je wilt echter geen risico lopen.
        Om geen risico te lopen, ga dan niet voor die goedkopere sht, investeer dan in een Victron sinus omvormer en mogelijk in grotere hh accu/zonnepaneel.
        Gebruikersavatar
        Kroppie
        Berichten: 51116
        Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
        Locatie: beemster

        Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



        Bericht door Kroppie »

        :thumbup: , mee eens.
        beter even wachten en wat sparen en dan iets goeds kopen.

        jos
        jos

        het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

        too old to worry about anything
        Gebruikersavatar
        travelscout
        Berichten: 2898
        Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
        Locatie: Barendrecht

        Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



        Bericht door travelscout »

        @ts: houdt het bij een eenvoudige 12/230 sinus omvormer + originele e-bike-acculadert.
        En als de accu´s helemaal leeg zijn, alleen per fiets accu laden, tijdens het draaien van de motor.

        Overigens heb ik mijn victron phoenixjes alweer een paar keer onderweg verkocht (zonder winst).
        Aan fietsers met een gebrekkige 12volts accu lader.
        En zelf weer een nieuwe gekocht, als ik weer thuis was (zonder verlies).

        En over de techniek:
        Bedenk dat de heren (dames ook?) techneuten, nog niet eens echt helemaal zijn "los gegaan" (wink wink kampo, m.b.t. zegswijzen).
        Paul.
        Plaats reactie