datum zijdelings gerichte zitplaatsen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door annoh »

Er wordt veel geroepen zonder bronvermelding over datum tot wanneer zijdelings gerichte zitplaatsen toegelaten zijn.

Er is van de RDW de volgende publicatie:
Individuele goedkeuringseisen en wijze van keuren
Voertuig classificaties: M1 M2 M3 N1 N2 N3 O1 O2 O3 O4
Deze publicatie heeft meer dan 470 bladzijden In hoofdstuk 15, blz. 140 punt 6 staat:
6. Het voertuig in gebruik genomen na 21 juli 2012 niet is voorzien van zijdelings gerichte zitplaatsen, met uitzondering van ambulances, brandweerwagens en voertuigen in gebruik bij ordediensten

Hier de bron:

https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/ ... i-2014.pdf
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door henk en lila »

EN de regeling voertuigen dan Annoh? Geldend van 20-05-2018 t/m heden.

Artikel 5.2.46 Regeling voertuigen: http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR ... 2018-05-20

Artikel 5.2.46
Eisen
Wijze van Keuren
1. Personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 2014, mogen niet zijn voorzien van zijdelings gerichte zitplaatsen.
Visuele controle.

2.Het eerste lid is niet van toepassing op:
a. personenauto’s in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, en
b. zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik in een stilstaande personenauto.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door annoh »

Deze discussie is al in eens eerder op dit forum gevoerd. Door het aanhalen van Hoofdstuk 5 wordt het nodeloos ondoorzichtig. Immers, Hoofdstuk 5 gaat over APK. Dat heeft er dus niets mee te maken!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door Dafluc »

Nodeloos, dat is inderdaad het woord dat past bij het weer opnieuw beginnen van dit hele verhaal.
Dit was de vorige discussie: viewtopic.php?f=7&t=8464094

Dus je kon een herhaling van zetten verwachten.
Maar het herhalen van bronnen en standpunten zal niet helpen.
Waarom zou de datum in het ene hoofdstuk zijn aangepast als hij in het andere hoofdstuk gelijk blijft?
Pas als je die vraag kunt beantwoorden, met bron, zijn we een stap verder in dit verhaal.
Of is het zo dat je de bus laat keuren, vervolgens langsbanken erin zet en dan gewoon door de apk komt?
Een herhaling van zetten dus, heeft geen zin.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door annoh »

In het vorige draadje over dit onderwerp vermeldde ik geen bron van de datum. Het duurde even voordat ik de bron te pakken kreeg.

Ik heb aan de RDW de vraag gesteld waarom bij de APK een andere datum genomen wordt. Het antwoord doet er in dit geval overigens niet toe, we hebben het hier over campers en niet over APK, maar het zou te maken hebben met het feit dat de APK altijd wat achteraan loopt.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door Dafluc »

Maar Anno, even voor de duidelijkheid. Bussen met zijdelingse zitplaatsen tot die latere datum komen door de apk. Dus, na de camperkeuring zet je er zijdelings banken in en mag je ze tot die datum ook gebruiken tijdens het rijden. Want dat staat er. Alleen keuren ze een bus van na de oorspronkelijk datum niet meer goed bij het omkeuren naar camper. Dat is dus, als ik het begrijp, hoe de situatie is. Of mis ik dan nog iets?
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door annoh »

Daflic,
je ziet toch iets over het hoofd.

Indien je een auto, dus ook een camper, wijzigt dan kan het zo zijn dat het onderhavige voertuig niet meer voldoet aan het Voertuigenreglement. Dat is strafbaar. Ik ken 7 verzekerings maatschappijen die te kennen hebben gegeven dat dat een argument is om bij malheur niet uit te gaan betalen.

De APK staat daar geheel los van en keurt ook anders. Voorbeeld: Zo ver mijn kennis gaat, bij de APK is er een visuele controle betreffende gordels. Daarnaast moeten ze vast zitten. Bij de RDW keuring waarbij het aantal zitplaatsen verhoogd wordt kijkt men ook naar de gebruikte gordel. Deze zal gecertificeerd moeten zijn. Daarnaast is er een visuele controle en men kan bekijken of de gordel conform de montage voorschriften gemonteerd is.
Mari-an
Berichten: 2
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 19:30

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door Mari-an »

wat betekent s1 op kenteken van zitplaatsen
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door Dafluc »

S1 is de code voor zitplaatsen. Dus S1:5 wil zeggen dat er vijf goedgekeurde zitplaatsen aanwezig zijn. Staanplaatsen, zoals bijvoorbeeld in een stadsbus, hebben code S2.
Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door FrankJC »

Nu heb ik er helemaal geen verstand van maar wat heeft de APK met het interieur van de camper te maken, ik denk te weten dat de APK over het auto gedeelte gaat en niet over het interieur van de camper. Ik heb al heel wat APK keuringen meegemaakt, de keurmeesters komen alleen in de cabine, de rest kijken ze niet naar m.a.w. het zal ze een worst zijn.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door myway »

Als er bv. veiligheidsgordels in het camperdeel zitten zal hij die toch moeten keuren.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door Peter LMC »

De keurmeester komt ook in het campergedeelte als dit nodig is.
Als er bv nog 2 zitplaatsen met gordels zijn in het campergedeelte dan dient hij dit
mee te nemen in de keuring.
Zo bv ook de controle van de HH accu's en ,indien aanwezig, de gasflessen.
Ook de controle van de zijdeur behoord hierbij.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door FrankJC »

Ik ben bij bijna alle APK keuringen erbij geweest, er is er nog nooit één in het campergedeelte geweest, ja de schuifdeur werd open en dicht gedaan. Controle HH accu, die weten ze niet te vinden, gasflessen kijken ze niet naar. Ik heb ook geen verwijzing naar het campergedeelte op het APK formulier kunnen ontdekken.
Gaefgaas
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 26 jun 2020, 17:01

Re: datum zijdelings gerichte zitplaatsen



Bericht door Gaefgaas »

Weet er toevallig ook iemand hoe het zit met zitplaatsen die naar achteren kijken bij een bus van 2007? Bij mijn vorige camper waren dat ook zitplaatsen maar die dateerde van 1992...
Plaats reactie