Vraagje over diverse satellietnavigatie systemen

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Albertjan
Berichten: 259
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 8:12
Locatie: Meppel

Vraagje over diverse satellietnavigatie systemen



Bericht door Albertjan »

Beste mensen,
Mijn Garmin Nüvi 1490 voor in de camper heeft voor de tweede maal de geest begeven.
Steeds bleek de interne accu het tijdelijke met het eeuwige leven te hebben verwisseld. Het is een rot klus om dat ding open te maken en de accu te verwisselen.
Dus wil ik kijken naar een ander navigatiesysteem. Het liefst weer een Garmin, daar ik hier aan gewend ben. Gebruik met Geocaching een Garmin GPSMAP 64S welke ook alleen GPS en Glonass heeft.

Maar.... welk systeem te kiezen, dus niet het fabricaat.
Europa heeft Galileo,
USA heeft GPS
Rusland heeft Glonass.

Heeft iemand een serieus antwoord wanneer Galileo ook in de auto navigatieapparatuur wordt geleverd?
Zover ik weet zijn Garmin en TomTom nog steeds met GPS uitgevoerd.
Als ik toch een nieuw apparaat moet aanschaffen, dan wel graag met de laatste stand van satelliet ontvangst, vandaar mijn vraag.

Alvast dank voor alle reacties.
Met vriendelijke groet,
Albert. (PA3GXD)
VW California T6.1 Ocean
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Vraagje over diverse satellietnavigatie systemen



Bericht door Ares »

Alle nieuwe Europese autos gebruiken inmiddels Galileo voor onderandere eCall. Voor zover mij bijkent gebruiken Tomtom en Garmin momenteel alleen gps en glonas.

Support voor Galileo zit er aan te komen en zal door beide producenten waarscijnlijk dmv een firmware update beschikbaar komen op recente apparatuur.

Garmin is daarin verder dan Tomtom en ondersteund Galileo reeds in een deel van haar fitness devices. Hardwarematig zijn de laatste versies van beide echter reeds compatible. Voor zover mij bekend zijn er geen officiele release data.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
Albertjan
Berichten: 259
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 8:12
Locatie: Meppel

Re: Vraagje over diverse satellietnavigatie systemen



Bericht door Albertjan »

Dank Ares voor de reactie op mijn vraag. E.e.a. is mij nu iets duidelijker.
Denk dat ik nog even moet wachten op Garmin en Tomtom.
Je kunt in hun specificaties niets vinden over welk satellietsysteem zij gebruiken of e.v.t. gaan toepassen.
Nogmaals dank.
Met vriendelijke groet,
Albert. (PA3GXD)
VW California T6.1 Ocean
Plaats reactie