Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Kroppie »

en toen begonnen we weer opnieuw.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

travelscout schreef:
wo 13 jun 2018, 7:47
"Prijzen vanaf 140 euro."

Alle mensen zeg, waar gaat dit toch over?
Voor 100 euro heb je een 12v-230V sinus omvormer van 350W.
en ook nog van een hier zeer gerenommeerd merk.
Je eigen 230V fietsaccuopladert in het stopcontact en altijd klaar met het juiste vermogen.
Bovendien kun je er nog veel meer apparaten op aan sluiten.

Tegen zulke argumenten valt dan beetje extra rendement verlies, toch helemaal weg??
Jaha, en er zijn veel mensen die hetzelfde denken. Gaan dan in de winter lekker ergens een rondje fietsen. Komen in de avond terug. Starten de generator om de accu's op te laden omdat de stroom niet toereikend is.
Maar ja, hier is al veel over geschreven zoals Kroppie zegt en daar een discussie over voeren heeft geen nut meer.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Cee Pee »

travelscout schreef:
wo 13 jun 2018, 7:47
"Prijzen vanaf 140 euro."

Alle mensen zeg, waar gaat dit toch over?.......
Als je even op de link van Rudy geklikt had zie je kant en klare 12 volt fietsacculaders voor iets minder dan €50,=
Laden iets langzamer maar veel minder verlies en daar kan geen 230volt omvormer aan tippen.
Ik heb zo'n lader nu een paar jaar in gebruik.:thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door des »

Ik probeer te volgen,
Dus het moet een sinus zijn,
Anders is het niet goed, dat heb ik ondertussen mee,

Kant en klaar voor in de sigaret aansteker op 12 v, kost evenveel of een sinus, klopt dit dan, ongeveer?

Verder meende ik begrepen te hebben dat je beter rechtstreeks op 12v kunt laden, met een daarvoor geschikte adapter,
Dan dat je via een sinus omvormer laad wegens rendement verlies.

Dus wat is nu het beste ,bij de ene kan je meer apparaten gebruiken en bij het andere enkel de fietsen laden.

Rest nu nog te weten wat het ene kostprijs is ten opzichte van de andere kostprijs van de toestellen.

Ik wil niet voor dure oplossingen kiezen, maar simpel en goedkoop, de reden gaf ik reeds aan, éénmaal de garantie periode is afgelopen,
Wil ik de accu verzwaren en indien nodig een 2e zonnepaneel met bijhorende stroom omvormer , dan is het zonde om nu veel geld uit te geven voor een tussentijdse oplossing. Nu wil kunnen laden met een simpele, en goedkope oplossing. Dan lijkt me wat ceepee schrijft de beste oplossing,
Voor ik koop is dat de beste optie dan?
Alvast bedankt
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door des »

Hieronder de link met de foto's van de gewone adapter en de pin die in de batterij moet. Het zijn 5pinnetjes en in die link zie ik dat niet staan,
Heeft dat een speciale naam of zo?
https://photos.app.goo.gl/RXSS5ckamC8bQren7
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Eindelijk concreet een foto.
5 pins steker.
In de originele lader aangesloten met 2 polen.
Ik zal even de stekker zoeken. Graag nog even de buitendiameter van de stekker.

Neen, voor die lader die jij hebt hoef je absoluut geen sinusomvormer aan te schaffen. Laat je niet gek maken!
Het is het verhaal "klok en klepel", maar dan nog erger. Er zijn mensen die niet eens het verschil tussen beiden kennen.

EDIT: Dat even die stekker zoeken valt nog niet mee. Ik ga vanavond verder.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door mama »

Is wél een lader die 42 v als output heeft .
En hoeveel vraagt de battery ?
26 v of 36 v of ..... ?
Of hoeveel heeft die andere lader als output ?


Zou zonde zijn als zo een battery ... , kostprijs 800 € als verlies zou gaan .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Kroppie »

een 36 volt fietsaccu vraagt 42 volt laadspanning een 24 volt fiets accu vraagt 29,2 volt laadspanning.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door travelscout »

Inderdaad een oude zich blijvend herhalende discussie.
Opvallend genoeg gaat niemand die uit de weg, so what?
En ondergetekende dus zeker ook niet.
Maar goed iedereen zijn hobby (hoewel??).
Enfin, nog geen meter gefietst maar toch al heel wat calorieen verbrand :-)

De techniek verandert evenals de prijsverhoudingen, nu 375W:
https://www.correct.nl/artikel/Victron- ... 577500.php
Wat is dat nou weer: "toroïde vormige omvormertopologie".....?

@des
Zet voor jezelf eens af alle voor- én nadelen op een rijtje m.b.t.:
- veelzijdigheid
- rendementverschillen.
- totaalprijs (voor 2 verschillende fietsen?).
- totaal gewicht.
- levensduur,
- garantie(s),
- etc.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Kroppie »

en vergeet niet dat de inhoud van de fiets accu,s gelijk bijft of je nu via een omvormer of direkt via 12 volt gaat laden de energieinhoud die weer in de accu moet om hem terug vol te krijgen blijft gelijk.

stel het omvormer verlies is 15% en het verlies met een 12 volt lader 10 %, dan win je 5 % met een 12 volt lader , je gebruikte om 3 accu,s weer op te laden 88Ah uit de hh accu, zonder enig ander gebruik .

5% daarvan is 4,5 Ah dus maar 83AH uit de accu, blijft dus staan dat je nog steeds een zwaardere accu nodig hebt, als je met 12 volt laders gaat laden, en je hh accu een lang leven gunt.
zelfs al zouden die 12 volt laders 100% rendement hebben neemt het laden van 3 lege accu,s 75Ah, nog altijd te veel van je hhaccu..

en je vrouw d,r haren zijn nog steeds nat. :D , maar die drogen wel op de fiets in de wind.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door JoopBrekken »

Volgens my maak je een rekenfoutje.
Bij laden via een omvormer en een 230V lader heb je het verlies van de omvormer en van de lader.
Bij laden via een 12 naar 42V lader heb je alleen het verlies van die stepup.
Dus in jou voorbeeld 15% verschil als de stepup en de 230V lader hetzelfde rendament hebben.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Kroppie »

oke, foutje, opnieuw.

laden via de omvomer omvormer 85 % lader 90%, maakt een totaal rendement van 0,9 x 85 76,5%.
laden via een 12 volt stepup lader 97,5 % rendement.
winst 21%
88Ah verbruik met omvormer en gewone lader
verbruik voor laden met 12 volt lader, 88-21% maakt 70Ah, nog steeds teveel voor de hh accu van 105Ah, maar word wel wat gunstiger, maar de haren blijven nog steeds nat zonder omvormer :-B , en de telefoon en het tablet nog steeds ongeladen .

en het is niet dat ik graag negatief ben, maar mensen realiseer u, dat dingen meer stroom gebruiken dan u denkt, en realiseer u ook dat ze wel heel zwaar zijn maar dat er maar heel weinig in een accu zit, en net als met drank :het is eerder op dan u lief is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3452
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Charm »

Onze Sparta eBikes gebruiken dezelfde model lader als die van de TS en met, zo het zich laat aanzien, dezelfde ronde 5-polige plug.

Ik acht de kans aanwezig dat het niet zonder meer mogelijk is met een simpele 12V lader deze eBike accu's op te laden zoals dat ook bij mij het geval is. Twee van de andere drie pennen in de plug hebben namelijk bij de Sparta een handshake-functie om het laden vrij te geven: 1) signaleren naar de lader dat er een accu is aangesloten (en wellicht kijkt de BMS er ook naar). 2) Het signaleren (van lader naar de BMS) dat het laden kan beginnen. De derde pin is verbonden met de temperatuursensor in de accu die door de standaard lader wordt gemonitord.
Ik zou de standaard lader even van binnen bekijken of inderdaad alle 5 pinnen zijn bedraad. Dat weet je wat je te doen staat.

Ik heb mijn DIY lader intelligent gemaakt o.a. om de handshaking te kunnen implementeren.

Zie hier mijn opstelling in bedrijf met rechtsboven de lader. De lader laadt alleen de accu's op als er een overschot aan zonne-energie is, of als de D+ actief is of als we aan de paal staan.
Bijlagen
IMG_20180613_191340177.jpg
IMG_20180613_191340177.jpg (93.18 KiB) 897 keer bekeken
IMG_20180613_191031389_HDR.jpg
IMG_20180613_191031389_HDR.jpg (70.96 KiB) 897 keer bekeken
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Hoofdnoorman
    Berichten: 15349
    Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
    Locatie: Deventer

    Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



    Bericht door Hoofdnoorman »

    @Charm.

    Al de laders zoals jouw foto zijn tweedraads uitvoering. Althans, ik heb er al 7 verschillende gecontroleerd. Ze hebben ook allemaal hetzelfde typenummer.
    Op de sticker aan de onderzijde staat de pinbezetting van desbetreffende of serie laders. In jouw geval alleen de 5 pin. Daar staat dan duidelijk aangegeven waar de aansluitingen zitten.
    Dezelfde lader heeft ook forumlid "des". Op zijn sticker staan ook nog een aantal andere voorkomende aansluitingen.
    Ook mijn eigen Phylion lader is uit dezelfde wieg (Wuxi Sans Electronics). Ook hier staat de stekker pin bezetting op. Ik heb er nog twee liggen dito.

    Zodra er een lader is meegeleverd met een fiets als op de plaatjes, zijn deze tweedraads. In deze laders is echt geen derde, vierde of 5 vijfde draad aanwezig. Dat weet ik erg zeker.
    Zodoende zijn al deze accu's, zonder problemen te laden met een 12 Volt reislader. Ook daar ben ik zeker van en ik heb er nu een 30 tal voor verschillende merken gemaakt. Toegevoegd is nu Amslod en Avancer.

    Afbeelding
    Afbeelding

    De reisladers uit China, voldoen ook wel goed. De onderstaande op de foto kost slechts 16 euro. Hij moest echter in mijn geval voorzien worden van een 5,5 mm plug. Deze lader was, destijds, alleen maar met een soort 3 pins mini stekker (van dezelfde oorsprong als de 5 pins stekker op de lader van @des. Helaas ben ik nog niet aan de goede soortnaam gekomen.Het is geen XLR!). Deze lader (StepUp) is licht en klein van uitvoering. Immers het 220 volt gedeelte etc is hier niet nodig.

    Afbeelding

    Nog een leuk wetenswaardigheidje wat betreft het typenummer:
    SSLC084V42xx
    Het laatste getal is de uitgangsspanning. Het eerste getal gedeeld door het laatste getal is de stroom. In dit geval 2 Amp.
    Dus SSLC058V29xx is dus de 29,4 volt lader bij 2 amp. SSLC126V42xx is 42 volt bij 3 amp.
    Er bestaat ook nog een kleinere (formaat) 220 volt lader welke in een zadeltasje past. Dit is het type SSLC076V42xx. Je raadt het al, 1,8 amp. Deze lader weegt slechts 375 gram dus bijna de helft lichter.

    Sans is de grootste fabriek in China vwb de laders.
    Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op wo 13 jun 2018, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
    Vriendelijke campergroet,
    Rudy en Hockey.
    Plaats reactie