Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Alvast wat specs op basis van de foto´s:
- Schaudt EBL271 (zie m.n. stand omschakelaar gel/nat).
- Pilote semi-tractie accu (0801044) 105Ah.
En verder:
- zonnepanelen passen vast goed bij een accu van 105Ah.
- Accu ruimte biedt plaats voor grotere accu´s.
Voor het gevraagde vermogen zullen er veel kabels en zekeringen dienen te worden vervangen/geplaatst.
Slimmer lijkt me het om het (voorlopig) te doen met wat je gekocht hebt.
En eventueel wat zaken tijdelijk op te lossen: doe je vrouw een Babyliss 2585U pro kado....
https://www.ebay.com/p/BaByliss-2585U-P ... 2256244282
Je zult zien dat je nog wel meer wensen zullen komen die weer leiden tot wijzigingen in de electriciteitsvoorziening.
Maar vooral vanwege:
- garantie zaken (vaak vervalt garantie als je iets wijzigt).
- investeringskosten,
- veel werk en
- risico´s op ongelukken (tenminste met beperkte kennis).
- Schaudt EBL271 (zie m.n. stand omschakelaar gel/nat).
- Pilote semi-tractie accu (0801044) 105Ah.
En verder:
- zonnepanelen passen vast goed bij een accu van 105Ah.
- Accu ruimte biedt plaats voor grotere accu´s.
Voor het gevraagde vermogen zullen er veel kabels en zekeringen dienen te worden vervangen/geplaatst.
Slimmer lijkt me het om het (voorlopig) te doen met wat je gekocht hebt.
En eventueel wat zaken tijdelijk op te lossen: doe je vrouw een Babyliss 2585U pro kado....
https://www.ebay.com/p/BaByliss-2585U-P ... 2256244282
Je zult zien dat je nog wel meer wensen zullen komen die weer leiden tot wijzigingen in de electriciteitsvoorziening.
Maar vooral vanwege:
- garantie zaken (vaak vervalt garantie als je iets wijzigt).
- investeringskosten,
- veel werk en
- risico´s op ongelukken (tenminste met beperkte kennis).
Paul.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Nou tsja, ik was even druk en dus ietsje minder actief. Jonge hond hè. Vandaag "mendag" gehad. Met het beestje in de auto naar de overkant van de Ijssel en met het pontje weer naar de Deventer binnenstad alwaar de zomerkermis is. Resultaat, een op hol geslagen hond zonder riem en halsband, op de Grote Poot in Deventer. Hij schrok toen een draaiorgel behalve zijn gefluit ook nog eens heel hard ging trommelen. Maar dit alles terzijde:
@des;
Als allereerste, heb ik begrepen dat je drie accu's zult moeten laden? Als het qua accu mogelijk is, dan is in dit geval het laden rechtstreeks vanuit 12 volt wel aan te bevelen. Drie accu's laden kosten dan net zoveel stroom als twee via een omvormer.
Voor een fietsacculader is, in de meeste gevallen, geen sinusomvormer nodig. Dat scheelt, want een sinusomvormer heeft een lager rendement dan een "normale" omvormer.
Er zijn tegenwoordig kant en klare laders vanaf 12 volt in de handel. Ze zien er netjes uit en werken goed. De laadstroom is echter wel beperkt tot ongeveer 1,25 Ah. Het duurt dus navenant langer voor de accu vol is. Dusdanige lader kost ongeveer € 50,- incl verzenden.
Een alternatief is om er zelf eentje te maken van een StepUp. Er zijn ontelbare verschillende van deze StepUp's op de markt en ik heb er ook een aantal getest. Zelf val ik iedere keer terug op de QSKJ. Deze is makkelijk af te stellen en betrouwbaar. Het enige nadeel aan deze StepUp is dat het "laden klaar" led, niet helemaal accuraat is. De oorzaak ligt schijnbaar in de BMS van de aangesloten accu. De QSKJ is in de 36 Volt versie nauwelijks te koop. Voor de 24 Volt is hij er volop. De prijs van beiden is nu ongeveer € 25.- p/st.
Sinds maart 2013 bouw ik de 12 volt laders en met zéér groot succes. Pas in de afgelopen drie jaar zijn andere fabrikanten begonnen met het leveren. Het is waar, je kunt gewoon jouw eigen meegeleverde lader gebruiken via een 220 volt omvormer. Het geeft echter veel meer verliezen. Ik heb de stelling genomen dat het gelijk is aan een tray van 6 blikjes bier te kopen, er 4 op te drinken en twee weg te gooien. Daar komt het zo'n beetje op neer. Maar ja, stroom via het zonnepaneel is gratis.
Hoe dan ook, 3 accu's laden op één dag, lukt met een gemiddeld energiesysteem beslist niet. Je zult dus de accu's om en om moeten laden.
Ik heb net weer 4 QSKJ's voor de 36 Volt accu's binnen gekregen. Twee zijn er verkocht dus nog twee over. Afhankelijk van het merk fiets en accuaansluiting kan ik bepalen of de optie voor jou geschikt is.
Omschakelautomaat:
Wil je toch een omvormer voor 220 Volt hebben, koop dan een normale omvormer en dan ééntje met ingebouwde omschakelautomaat.
Een losse universele omschakelautomaat kost ongeveer 75 euro. De IVT kost ongeveer 125 euro.
Zelf heb ik eind volgende week een omschakelautomaat te koop met ingebouwde lader. Deze kost 100 euro.
Mocht je meer interesse hebben, dan kan je mij een PB sturen en dan praten wij wel telefonisch. Ietsje makkelijker.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Alvast bedankt voor uw uiteenzetting, hier ga ik grondig rekening mee houden,alvast bedankt .travelscout schreef: ↑zo 10 jun 2018, 22:34Alvast wat specs op basis van de foto´s:
- Schaudt EBL271 (zie m.n. stand omschakelaar gel/nat).
- Pilote semi-tractie accu (0801044) 105Ah.
En verder:
- zonnepanelen passen vast goed bij een accu van 105Ah.
zonnepanelen liggen er op , maar er zit geen boekje bij,met hoeveel w ze zijn, ik ben het vergeten tijdens hun uitleg te vragen, ik zal best nog eens bellen naar de dealer,of kan ik dat zelf op de een of andere manier zien ?
- Accu ruimte biedt plaats voor grotere accu´s.
Grotere accu , bedoel je dan met meer capaciteit , en wat is handiger 2 accus of 1 grote, ik zat te denken , dat als de accu op is, ik dan mischien een zwaarder plaats, 160 of zo iets ik weet niet ik doe maar een Gok ?
Voor het gevraagde vermogen zullen er veel kabels en zekeringen dienen te worden vervangen/geplaatst.
Dat zal dan waarschijnlijk moeten gebeuren door een specialist,als het zo ver komt, dit vraagt wat vakkennis.
Slimmer lijkt me het om het (voorlopig) te doen met wat je gekocht hebt.
En eventueel wat zaken tijdelijk op te lossen: doe je vrouw een Babyliss 2585U pro kado....
https://www.ebay.com/p/BaByliss-2585U-P ... 2256244282
Je zult zien dat je nog wel meer wensen zullen komen die weer leiden tot wijzigingen in de electriciteitsvoorziening.
Maar vooral vanwege:
- garantie zaken (vaak vervalt garantie als je iets wijzigt).
Dit is nu eens iets waar ik niet opgelet heb, en in mijn opinie heel belangrijk is , de garantie voorwaarden schenden lijkt me niet zo een goed idee, dank u voor de tip,ik had het over het hoofd gezien dan is het best wachten tot deze uit garantie is voor ik er veranderingen aan de set up breng.
- investeringskosten,
- veel werk en
- risico´s op ongelukken (tenminste met beperkte kennis).
Ik heb zo stilaan het vermoeden dat het indderdaad een vakman zal moeten worden.
Daniel
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018
België
Bavaria 746 ´2018
België
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Alvast bedankt DanielHoofdnoorman schreef: ↑ma 11 jun 2018, 0:51Nou tsja, ik was even druk en dus ietsje minder actief. Jonge hond hè.
Ik wens je veel succes met je hondje, leuk tijdverdijf , komt vast goed
@des;
Als allereerste, heb ik begrepen dat je drie accu's zult moeten laden? Als het qua accu mogelijk is, dan is in dit geval het laden rechtstreeks vanuit 12 volt wel aan te bevelen. Drie accu's laden kosten dan net zoveel stroom als twee via een omvormer.
Dat lijkt me dan de beste optie denk ik , het zou over 2 batrijen gaan van 36 v, de derde batrij van 24 v is enkel voor een kort weekend , dan hoeft deze in principe niet bij geladen worden , voor de langer vakanties , gaat er als 3e fiets ,een bmx fiets mee zonder baterij , althans dat is de bedoeling .
Voor een fietsacculader is, in de meeste gevallen, geen sinusomvormer nodig. Dat scheelt, want een sinusomvormer heeft een lager rendement dan een "normale" omvormer.
Er zijn tegenwoordig kant en klare laders vanaf 12 volt in de handel. Ze zien er netjes uit en werken goed. De laadstroom is echter wel beperkt tot ongeveer 1,25 Ah. Het duurt dus navenant langer voor de accu vol is. Dusdanige lader kost ongeveer € 50,- incl verzenden.
Een alternatief is om er zelf eentje te maken van een StepUp. Er zijn ontelbare verschillende van deze StepUp's op de markt en ik heb er ook een aantal getest. Zelf val ik iedere keer terug op de QSKJ. Deze is makkelijk af te stellen en betrouwbaar. Het enige nadeel aan deze StepUp is dat het "laden klaar" led, niet helemaal accuraat is. De oorzaak ligt schijnbaar in de BMS van de aangesloten accu. De QSKJ is in de 36 Volt versie nauwelijks te koop. Voor de 24 Volt is hij er volop. De prijs van beiden is nu ongeveer € 25.- p/st.
Is dat dan plug en play ?
Sinds maart 2013 bouw ik de 12 volt laders en met zéér groot succes. Pas in de afgelopen drie jaar zijn andere fabrikanten begonnen met het leveren. Het is waar, je kunt gewoon jouw eigen meegeleverde lader gebruiken via een 220 volt omvormer. Het geeft echter veel meer verliezen. Ik heb de stelling genomen dat het gelijk is aan een tray van 6 blikjes bier te kopen, er 4 op te drinken en twee weg te gooien. Daar komt het zo'n beetje op neer. Maar ja, stroom via het zonnepaneel is gratis.
Hoe dan ook, 3 accu's laden op één dag, lukt met een gemiddeld energiesysteem beslist niet. Je zult dus de accu's om en om moeten laden.
Ik heb net weer 4 QSKJ's voor de 36 Volt accu's binnen gekregen. Twee zijn er verkocht dus nog twee over. Afhankelijk van het merk fiets en accuaansluiting kan ik bepalen of de optie voor jou geschikt is.
Ik heb wel intresse in een 36V QSKJ , het gaat om een aansluiting met verschillende pinnetjes , die in een rondje zitten , dus cirkel ,en binnenin dunne pinnentjes . ,deze gaan dan in de baterij.
Omschakelautomaat:
Wil je toch een omvormer voor 220 Volt hebben, koop dan een normale omvormer en dan ééntje met ingebouwde omschakelautomaat.
Een losse universele omschakelautomaat kost ongeveer 75 euro. De IVT kost ongeveer 125 euro.
Zelf heb ik eind volgende week een omschakelautomaat te koop met ingebouwde lader. Deze kost 100 euro.
Hier ga ik dus mee wachten, ik ga voor het eenvoudige en goedkoper systeem gaan,eens de garantie periode gedaan is,ga ik de setup van de mobilhome laten aanpassen ,zodat ik op alle stopcontacten kan werken ,en dit ga ik laten bouwen in het baterij compartiment , samen met een betere baterij,en eventueel een extra zonepaneel indien nodig, anders ga ik nu knoeien met mijn garantie voorwaarden .De bedoeling is om dan wat meer electra te kunnen probleemloos gebruiken en dat lijkt me wel handig
Mocht je meer interesse hebben, dan kan je mij een PB sturen en dan praten wij wel telefonisch. Ietsje makkelijker.
Zo als geschreven ik heb intresse in een 36V QSKJ , om rechtstreeks te laden in de mobilhome , wat zijn de verzend kosten ? en op hoeveel komt het dan in totaal qua prijs, moet u nog meer info hebben ,een foto van de stekker of zo ?
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018
België
Bavaria 746 ´2018
België
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Ik heb een bosch oplader gezocht voor dit doel. Een auto oplader stekker aan de oplader, ah die dus... dat moest 137 euro kosten. Toen dacht ik, ben daar een beetje gek, heb een goede omvormer, dus de thuis oplader gaat gewoon mee. Heb thuis gemeten wat door de lader heen gaat, dat is 100 a 120W (36V/4A staat op de lader) Na een uur of 3-4 is de accu vol. Bij een 2A exemplaar zou dat dubbel zo lang duren (volgens meneer Bosch zijn beschrijving)
Heb (uiteraard) de lader al open gemaakt. Tot mijn verbazing zag dat er een relais is zat. Kan die ook horen klikken als de lader aangesloten wordt op het net. Met enige vertraging. Waarom dat is, is me duister. Vermoed dat Hoofdnoorman wel een idee zal hebben waar dat voor is. (als je wil, kan ik hier wel wat foto's van het binnenwerk plaatsen)
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
lader kijkt eerst of alles met de cellen in orde is , alles ok?, dan relais in en laden maar.
en die laders op 12 volt die in de handel waren zullen op zijn , de fabrikant van die dingen is overleden.
jos
en die laders op 12 volt die in de handel waren zullen op zijn , de fabrikant van die dingen is overleden.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Veel DC-DC converters kunnen niet belast opstarten. Met een vertraagd opkomend relais is dat op te lossen. Dus eerst onbelast opstarten en dan pas de belasting doorschakelen via het relais.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Deze 12 volt lader voor elektrische fietsen werkt prma. Kost € 50,00.
Https://myshinga.nl/nl_NL/c/Gadgets/29/
Https://myshinga.nl/nl_NL/c/Gadgets/29/
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
ook verkrijgbaar met diverse verschillende pluggen voor de enorme verscheidenheid aan laadpluggen voor de diverse merken fietsaccu,s ?
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Sommige eBike-accu´s zijn uitgerust met 'intelligente' voorzieningen die het moeilijk maken ze zonder meer op te laden. Dan ben je er niet met een juist laadplugje dat alleen maar een + en een - doorgeeft. (Enkele) Sparta's hebben hier last van...
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Ja, daar zeg je wat. Meneer bosch heeft het gedurfd om een eigen stekker in te zetten. Mijn gedachten gang was mee te gaan met Hoofdnoorman zijn idee en daar effe? een stekkertje aan te breien en klaar... Mooi niet. Kon die stekker niet vinden, dus dacht ik; ach, zak er maar in. Ik laad de accu wel op via het thuis oplader systeem.
Arie
Arie
- Bijlagen
-
- BoschStekker.jpg (31.62 KiB) 801 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Neen, dat gaat niet altijd zomaar! Charm schrijft hier ook al over.Arie55 schreef: ↑di 12 jun 2018, 22:58Ja, daar zeg je wat. Meneer bosch heeft het gedurfd om een eigen stekker in te zetten. Mijn gedachten gang was mee te gaan met Hoofdnoorman zijn idee en daar effe? een stekkertje aan te breien en klaar... Mooi niet. Kon die stekker niet vinden, dus dacht ik; ach, zak er maar in. Ik laad de accu wel op via het thuis oplader systeem.
Arie
Maar goed, TS heeft een XLR stekker en hopelijk met maar 3 pennen. Inderdaad zijn daar al kant en klare laders voor te koop voor ongeveer € 50,-. Maar dit had ik in mijn eerste reactie al gemeld. Sterker nog, rechtstreeks uit China is hij er voor de helft.
@des
Daniël.
De QSKJ is niet plug and play. Hij moet ingesteld worden en er moet een voedingsdraad met zekering aan en aan de andere kant de laadkabel met de juiste plug. De kosten daarvan komen dus nog bovenop de prijs. Helaas ben je net te laat. Een uur na mijn posting meldde zich een ander forumlid die de overgebleven QSKJ's wilde kopen. Vooralsnog ben ik dus uitverkocht.
In jouw geval, de ronde stekker met (3?) pinnetjes, kun je die hier bestellen of misschien bij de eerder gegeven link. Ook kun je hem rechtstreeks uit China bestellen, maar dan moet je nog wel even een XLR stekker er aan solderen.
Ik zal je een PB sturen met mijn telefoonnummer.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
De beste man heeft veel lef en durf gehad om het op de markt te brengen. Ik durfde het niet.
Maar de erven hebben alles verkocht aan een bedrijf in Nieuw Zeeland. Daar zijn alle laders nu te koop. Prijzen vanaf 140 euro.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
"Prijzen vanaf 140 euro."
Alle mensen zeg, waar gaat dit toch over?
Voor 100 euro heb je een 12v-230V sinus omvormer van 350W.
en ook nog van een hier zeer gerenommeerd merk.
Je eigen 230V fietsaccuopladert in het stopcontact en altijd klaar met het juiste vermogen.
Bovendien kun je er nog veel meer apparaten op aan sluiten.
Tegen zulke argumenten valt dan beetje extra rendement verlies, toch helemaal weg??
Alle mensen zeg, waar gaat dit toch over?
Voor 100 euro heb je een 12v-230V sinus omvormer van 350W.
en ook nog van een hier zeer gerenommeerd merk.
Je eigen 230V fietsaccuopladert in het stopcontact en altijd klaar met het juiste vermogen.
Bovendien kun je er nog veel meer apparaten op aan sluiten.
Tegen zulke argumenten valt dan beetje extra rendement verlies, toch helemaal weg??
Paul.