Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Beste camperliefhebbers,
Na een tijdje te hebben getwijfeld over een camper en flink wat onderzoek op dit forum. Dan toch vandaag de knoop doorgehakt en een busje gekocht. Het is mijn eerste ervaring met kamperen in een camper (wel ervaring met tenten) en mijn eerste zelfbouwproject.
Het is een Iveco Daily geworden in L1H1 die groot genoeg is voor een comfortabele kleine camper en klein genoeg om toch overal mee te komen en makkelijk te parkeren.
Mijn allereerst doel is om een bank in de lengterichting in te bouwen die bruikbaar is voor zitplaatsen tijdens het rijden maar ook om te bouwen/uit te schuiven is tot 2 persoons bed (zie plaatje). Naar aanleiding hiervan wilde ik gelijk aan jullie lezers vragen of iemand ervaring heeft met een dergelijke constructie? Ik las elders op het forum dat iemand op een bank van 2 meter breed 4 personen op het kenteken had gekregen?
De bank moet dus 2 meter breed worden, overigens staan er nu reeds 9 personen op het kenteken en is de bus van voor 2004. Ik neem dus aan dat ik gebruik kan maken van de voordeel van de twijfel regeling? Ik weet alleen niet hoe de RDW aankijkt tegen een bank die ook nog eens om te bouwen is tot bed? Wellicht dat iemand hier wat over weet?
Bedankt voor de reacties en ik hoop dat het topic enigszins interessant zal zijn om te lezen
Na een tijdje te hebben getwijfeld over een camper en flink wat onderzoek op dit forum. Dan toch vandaag de knoop doorgehakt en een busje gekocht. Het is mijn eerste ervaring met kamperen in een camper (wel ervaring met tenten) en mijn eerste zelfbouwproject.
Het is een Iveco Daily geworden in L1H1 die groot genoeg is voor een comfortabele kleine camper en klein genoeg om toch overal mee te komen en makkelijk te parkeren.
Mijn allereerst doel is om een bank in de lengterichting in te bouwen die bruikbaar is voor zitplaatsen tijdens het rijden maar ook om te bouwen/uit te schuiven is tot 2 persoons bed (zie plaatje). Naar aanleiding hiervan wilde ik gelijk aan jullie lezers vragen of iemand ervaring heeft met een dergelijke constructie? Ik las elders op het forum dat iemand op een bank van 2 meter breed 4 personen op het kenteken had gekregen?
De bank moet dus 2 meter breed worden, overigens staan er nu reeds 9 personen op het kenteken en is de bus van voor 2004. Ik neem dus aan dat ik gebruik kan maken van de voordeel van de twijfel regeling? Ik weet alleen niet hoe de RDW aankijkt tegen een bank die ook nog eens om te bouwen is tot bed? Wellicht dat iemand hier wat over weet?
Bedankt voor de reacties en ik hoop dat het topic enigszins interessant zal zijn om te lezen
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19175
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Nee, jammer. Een h1 is niet hoog genoeg dus om 'm ooit tot camper te laten keuren moet er een hefdak op. In een h2 kun je
rechtop lopen, daar hoeft geen hefdak op. Dat is meteen je eerste grote probleem want hefdaken zijn niet goedkoop...
Als camper bespaar je wellicht € 1000 houderschapsbelasting per jaar. Als je een hefdak vindt voor € 2000 dan ben je dus
de eerste 2 jaar bezig om je hefdak terug te verdienen...
Het voornemen tot het kopen van een L1H1 had je misschien beter óók eerst even aan het forum kunnen voorleggen...
Ik heb twee langsbanken achterin met een tafel ertussen. De langsbanken zijn 1,40m breed, met de tafel naar beneden is dat
een bed van 1,40 bij 1,90. De breedte van 1,40 was goed voor 3 zitplaatsen, dus 6 zitplaatsen achterin.
Mijn banken zijn gewoon een soort houten kisten. Ik heb een 12mm houten vloer, daar zijn de latten aan vastgeschroefd. De
wanden zijn 9mm multiplex, evenals de deksels. De constructie is NIET naar gekeken. De RDW'er legt er een rolmaatje overheen,
constateert een breedte van 1,40m en zegt: 3 zitplaatsen...
rechtop lopen, daar hoeft geen hefdak op. Dat is meteen je eerste grote probleem want hefdaken zijn niet goedkoop...
Als camper bespaar je wellicht € 1000 houderschapsbelasting per jaar. Als je een hefdak vindt voor € 2000 dan ben je dus
de eerste 2 jaar bezig om je hefdak terug te verdienen...
Het voornemen tot het kopen van een L1H1 had je misschien beter óók eerst even aan het forum kunnen voorleggen...
Ik heb twee langsbanken achterin met een tafel ertussen. De langsbanken zijn 1,40m breed, met de tafel naar beneden is dat
een bed van 1,40 bij 1,90. De breedte van 1,40 was goed voor 3 zitplaatsen, dus 6 zitplaatsen achterin.
Mijn banken zijn gewoon een soort houten kisten. Ik heb een 12mm houten vloer, daar zijn de latten aan vastgeschroefd. De
wanden zijn 9mm multiplex, evenals de deksels. De constructie is NIET naar gekeken. De RDW'er legt er een rolmaatje overheen,
constateert een breedte van 1,40m en zegt: 3 zitplaatsen...
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Voor auto's als Ducato en Iveco H1 versie bestaan relatief eenvoudige en betaalbare hefdaken.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1
KLein hefdakje kost je minder dan 1000 Euro incl inbouwen. Zelf inbouwen kan nog goedkoper.
De zijdelingse bank wordt, mits degelijk bevestigd, gewoon goedgekeurd als zitplaats. Was bij mij ook geen probleem. Hoeveel zitplaatsen exact is een beetje afhankelijk van de keurmeester. Meestal houden ze een 60 cm per zitplaats aan. Soms helpt het om bijvoorbeeld 4 banen in de kussens te (laten) naaien als je graag 4 zitplaatsen op kenteken wilt.
Ik zou de rechter voorstoel gewoon behouden en een keukenblokje half voor de schuifdeur maken. Dat wordt meestal zo gedaan en niet zonder reden. Dan kun je staand koken. De dampen kunnen via de open schuifdeur makkelijk weg. En je kunt de waterkannetjes van buitenaf vullen.
De zijdelingse bank wordt, mits degelijk bevestigd, gewoon goedgekeurd als zitplaats. Was bij mij ook geen probleem. Hoeveel zitplaatsen exact is een beetje afhankelijk van de keurmeester. Meestal houden ze een 60 cm per zitplaats aan. Soms helpt het om bijvoorbeeld 4 banen in de kussens te (laten) naaien als je graag 4 zitplaatsen op kenteken wilt.
Ik zou de rechter voorstoel gewoon behouden en een keukenblokje half voor de schuifdeur maken. Dat wordt meestal zo gedaan en niet zonder reden. Dan kun je staand koken. De dampen kunnen via de open schuifdeur makkelijk weg. En je kunt de waterkannetjes van buitenaf vullen.
Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Beste Aloys, ik had al veel gelezen op het forum over de eisen van de RDW en belastingdienst dus ik was op de hoogte van het feit dat deze bus te laag is zonder hefdak . Toch heb ik bewust voor deze bus gekozen omdat het een erg mooi exemplaar is (ex. Brandweer) en ik sowieso een compacte bus wilde. Zoals de reacties hieronder aangeven heb je al een basis hefdak vanaf 1000 euro, ik bespaar 150 euro per maand op houderschapsbelasting dus dat heb ik er in minder dan 7 maanden uit.Aloys schreef: ↑vr 18 mei 2018, 7:52Nee, jammer. Een h1 is niet hoog genoeg dus om 'm ooit tot camper te laten keuren moet er een hefdak op. In een h2 kun je
rechtop lopen, daar hoeft geen hefdak op. Dat is meteen je eerste grote probleem want hefdaken zijn niet goedkoop...
Als camper bespaar je wellicht € 1000 houderschapsbelasting per jaar. Als je een hefdak vindt voor € 2000 dan ben je dus
de eerste 2 jaar bezig om je hefdak terug te verdienen...
Het voornemen tot het kopen van een L1H1 had je misschien beter óók eerst even aan het forum kunnen voorleggen...
Ik heb twee langsbanken achterin met een tafel ertussen. De langsbanken zijn 1,40m breed, met de tafel naar beneden is dat
een bed van 1,40 bij 1,90. De breedte van 1,40 was goed voor 3 zitplaatsen, dus 6 zitplaatsen achterin.
Mijn banken zijn gewoon een soort houten kisten. Ik heb een 12mm houten vloer, daar zijn de latten aan vastgeschroefd. De
wanden zijn 9mm multiplex, evenals de deksels. De constructie is NIET naar gekeken. De RDW'er legt er een rolmaatje overheen,
constateert een breedte van 1,40m en zegt: 3 zitplaatsen...
Wat betreft de banken, bedankt voor de info. Ik begrijp daaruit dus dat het de RDW waarschijnlijk niets uitmaakt dat de bovenkant van de bank een lattenbodem constructie is zolang het geheel stevig in elkaar zit en stevig vastzit aan vloer / wanden?
Bedankt voor de info, ik houdt 2 meter aan voor de bank maar mochten het 3 zitplaatsen worden vind ik het ook geen ramp.paul snip schreef: ↑vr 18 mei 2018, 12:33KLein hefdakje kost je minder dan 1000 Euro incl inbouwen. Zelf inbouwen kan nog goedkoper.
De zijdelingse bank wordt, mits degelijk bevestigd, gewoon goedgekeurd als zitplaats. Was bij mij ook geen probleem. Hoeveel zitplaatsen exact is een beetje afhankelijk van de keurmeester. Meestal houden ze een 60 cm per zitplaats aan. Soms helpt het om bijvoorbeeld 4 banen in de kussens te (laten) naaien als je graag 4 zitplaatsen op kenteken wilt.
Ik zou de rechter voorstoel gewoon behouden en een keukenblokje half voor de schuifdeur maken. Dat wordt meestal zo gedaan en niet zonder reden. Dan kun je staand koken. De dampen kunnen via de open schuifdeur makkelijk weg. En je kunt de waterkannetjes van buitenaf vullen.
Wat betreft de plaatsing van de keuken. Ik zat daarover te twijfelen, ik ga de camper namelijk voornamelijk alleen gebruiken en de zitplaatsen op de langsbank zijn vooral bedoeld als er incidenteel een keer iemand mee wil rijzen. Rechts zit nu een 2zits bank maar dat is sowieso te groot, ideaal zou inderdaad zijn om deze te vervangen door een (draai) stoel en het keukenblokje bij de schuifdeur te maken. Echter de bekleding is nogal specifiek dus ik weet niet of ik zomaar een 'stoel' versie van de bank vind.
Mijn idee was dat de keuken op deze plek multifunctioneel was omdat ik dan ook makkelijk tijdens het reizen met korte pauzes vanuit de bestuurdersstoel makkelijk een boterham kan smeren of een soepje kan koken. Mijn idee was om een soort zeil te spannen tussen het frame en de bijrijdersdeur zodat je bij slecht weer toch buiten kunt koken enigszins overdekt door doordat de open bijrijdersdeur een soort mini-tentje vormt.
Zo dacht ik ook, al zit ik nog wel te twijfelen of ik voor het goedkoopst mogelijke ga of er toch een iets groter dak inzet.
Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Sowieso laten keuren door de RDW met bijrijdersbank. Dat scheelt weer een zitplaats. Daarna zoek je 2 mooie stoelen en die zet je voorin. Ik heb zelf de stoelen uit een Audi A8 genomen. Zitten perfect en kosten bijna niks.
Als je de keuken voor de schuifdeur maakt kun je ook buiten koken he. Iets van een luifeltje is snel gerealiseerd.
Als je de keuken voor de schuifdeur maakt kun je ook buiten koken he. Iets van een luifeltje is snel gerealiseerd.
Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Beste Paul, bedankt voor de tip ga ik zeker doen voor de keuring.paul snip schreef: ↑vr 18 mei 2018, 17:35Sowieso laten keuren door de RDW met bijrijdersbank. Dat scheelt weer een zitplaats. Daarna zoek je 2 mooie stoelen en die zet je voorin. Ik heb zelf de stoelen uit een Audi A8 genomen. Zitten perfect en kosten bijna niks.
Als je de keuken voor de schuifdeur maakt kun je ook buiten koken he. Iets van een luifeltje is snel gerealiseerd.
Omdat ik de bus pas volgende week op kon halen ben ik alvast begonnen met het design van de slaapbank. Ik ben technisch wat minder handig maar redelijk met sketchup dus ik teken alles eerst tot in detail uit zodat ik gelijk de juist afmetingen heb. Graag hoor ik jullie mening over met name de gebruikte materialen van mijn ontwerp.
De bank is 198 cm breed en de lattenbodem bestaat uit 33 latjes van 6 cm breed. De totale hoogte van de bank (vanaf de grond) is 105 cm, in gesloten toestand is de diepte 77 cm met een zitvlak van 44 cm diep. Uitgeklapt is de diepte 132 cm met een matrasbreedte van 113 cm.
Ik wilde het houten frame maken van balken van 10x10 cm.
De latjes voor de bodem van balkjes van 6 cm breed, 1,5 cm hoog.
Voor het matras gebruik maken van 12 cm dikke schuimmatrassen bekleed met een stevige stof. Voor comfort een oprolbaar topmatras erop voor als ik ga slapen (komt onder in de bank te liggen).
Betimmering van de rugleuning met 4-5 mm dik multiplex.
Graag hoor ik jullie reacties.
Groeten,
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Een paar opmerkingen:
- De hoek van de rugleuning komt heel nauw. Ik vraag mij af of dit de juiste hoek is.
- Een stoel of bank met vlakke leuning zit minder fijn dan met een gewelfde leuning. Een lendensteun kan een oplossing zijn.
- Een stoel of bank zit beter indien het zitvlak niet horizontaal is maar onder een hoek van pakweg 7 graden gemonteerd is. Een knierol kan een oplossing zijn.
- De hoek van de rugleuning komt heel nauw. Ik vraag mij af of dit de juiste hoek is.
- Een stoel of bank met vlakke leuning zit minder fijn dan met een gewelfde leuning. Een lendensteun kan een oplossing zijn.
- Een stoel of bank zit beter indien het zitvlak niet horizontaal is maar onder een hoek van pakweg 7 graden gemonteerd is. Een knierol kan een oplossing zijn.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Beste Annoh,annoh schreef: ↑za 19 mei 2018, 23:21Een paar opmerkingen:
- De hoek van de rugleuning komt heel nauw. Ik vraag mij af of dit de juiste hoek is.
- Een stoel of bank met vlakke leuning zit minder fijn dan met een gewelfde leuning. Een lendensteun kan een oplossing zijn.
- Een stoel of bank zit beter indien het zitvlak niet horizontaal is maar onder een hoek van pakweg 7 graden gemonteerd is. Een knierol kan een oplossing zijn.
Bedankt voor de reactie, je haalt een paar goede punten aan waar ik nog niet (goed) over na had gedacht maar die lastig toe te passen zijn. De rugleuning heb ik getekend op basis van het nameten van eigen keukenstoel/bureaustoel/bank en inschatting wat het beste zit. Dit is eventueel ook nog relatief makkelijk aan te passen aangezien ik de rugleuning pas op het laatst ga maken en dus ook in de camper kan testen wat prettig zit.
Gewelfde leuning heb ik over nagedacht maar eigenlijk elke oplossing ter verbetering van het zitcomfort gaat ten koste van het gemak om hem ook te gebruiken als slaapbank. Een eventueel licht gekant zitvlak van 7 graden is wel makkelijk te maken door bijvoorbeeld een tussenstuk tussen matras en bank of misschien blokjes hout.
Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Het hoeft niet noodzakelijk van zit of slaap comfort te gaan
Als je het systeem zo maakt dat dat je het zit deel onder een paar graden hebt en kan roteren om dat op te heffen dan ben je er
Stel het latenbodem deel is 3,5 graden en de bank ook, dan is dat 7 graden, als je de lattenbodem roteert is dat +3.5 en -3.5, dat maakt samen 0
Het zal wat puzzelwerk vereisen, maar het kan wel
Als je het systeem zo maakt dat dat je het zit deel onder een paar graden hebt en kan roteren om dat op te heffen dan ben je er
Stel het latenbodem deel is 3,5 graden en de bank ook, dan is dat 7 graden, als je de lattenbodem roteert is dat +3.5 en -3.5, dat maakt samen 0
Het zal wat puzzelwerk vereisen, maar het kan wel
Met een hamer past alles
Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Ik keek naar je mooie theorie tekening en bedenk dat de fiets er zo niet in kan. Vorige week wilde ik een fiets in een Jumper van bwj 2004 plaatsen. dat ging niet in de dwarsrichting. Een Iveco is misschien wel 10 cm smaller.
Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Nog even een reactie op je bedconstructie: Je schreef dt je het frame wil maken met 'balken' van 10x10. 6x6 zal wel volstaan hoor!. Zelfs 4 x4 mits gepaste houtverbindingen.
Re: Bouwverslag Iveco Daily H1L1
Zo een kleine update, ik heb de bus inmiddels opgehaald en ben vandaag gelijk aan de slag gegaan met het verwijderen van de oude tussenwand en de oude vloer. Deze zat helaas vast met een combinatie van verzonken popnagels door het ijzer en lijm dus de bodem is wel een beetje gatenkaas geworden. Ik ga dit van de week opvullen met kit of polymax en morgen gaat de bus naar de garage voor een beurt en een roestbehandeling.
Edit: nog een vraag, de binnenzijde van de (personen)bus is nu voorzien van plastic panelen die rechtstreeks op het staal zijn geschroefd. Nu lijkt het me nogal wat werk om heel de zijkant opnieuw te betimmeren en gezien je een bus toch niet perfect isoleert had ik volgende oplossing. Panelen loshalen, 1 cm dikke laag isolatie erachter en ze met iets langere schroeven weer terugplaatsen. Kost weinig werk en levert hopelijk toch wat op in met name geluidsisolatie. Iemand een tip of opmerking of dit aan/af te raden is?
Edit: nog een vraag, de binnenzijde van de (personen)bus is nu voorzien van plastic panelen die rechtstreeks op het staal zijn geschroefd. Nu lijkt het me nogal wat werk om heel de zijkant opnieuw te betimmeren en gezien je een bus toch niet perfect isoleert had ik volgende oplossing. Panelen loshalen, 1 cm dikke laag isolatie erachter en ze met iets langere schroeven weer terugplaatsen. Kost weinig werk en levert hopelijk toch wat op in met name geluidsisolatie. Iemand een tip of opmerking of dit aan/af te raden is?
Ik heb het nagemeten maar mijn 26 inch mountainbike is 170 cm cm van wieleinde tot wieleinde en de iveco is 185 cm breed dus dit gaat zonder problemen.
Bedankt voor de tip, ga ik 6x6 cm aanhouden.