spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
- ivarplagge
- Berichten: 54
- Lid geworden op: wo 16 dec 2015, 13:56
- Locatie: Wildervank
spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
Beste kenners,
Ik ben in het bezit van een Dethleffs A6881 uit 2001. Nadat ik deze afgelopen stallingperiode weer thuis had staan viel me op dat de meter op het gebruikspaneel voor de boordaccu's een lage spanning aangaf. De camper is voorzien van twee boordaccu's van elk 90A.
De accu's zijn niet ontkoppeld of verwijderd . De startaccu heeft aan de lader gezeten (druppelaar).
De camper heeft ook een zonnepaneel (wattage onbekend).
Nu geven beide accu's een spanning van 12,5 Volt en brand regelmatig het "alarm" lampje op het controlepanneel. De regelaarvan het zonnepaneel geeft de volgende info (zie foto via link)
https://drive.google.com/open?id=1-p0_x ... MSVAUXXwRK
Nou zou ik graag het volgende willen weten:
- is de spanning voor de beide accu's te laag?
- vanaf welke spanning geeft een controlepanneel de "alarmmelding"
- wat is de uitleg van de regelaar. Waarom randen beide lampjes bij de accu symbolen op deze regelaar?
Groet,
Ivar
Ik ben in het bezit van een Dethleffs A6881 uit 2001. Nadat ik deze afgelopen stallingperiode weer thuis had staan viel me op dat de meter op het gebruikspaneel voor de boordaccu's een lage spanning aangaf. De camper is voorzien van twee boordaccu's van elk 90A.
De accu's zijn niet ontkoppeld of verwijderd . De startaccu heeft aan de lader gezeten (druppelaar).
De camper heeft ook een zonnepaneel (wattage onbekend).
Nu geven beide accu's een spanning van 12,5 Volt en brand regelmatig het "alarm" lampje op het controlepanneel. De regelaarvan het zonnepaneel geeft de volgende info (zie foto via link)
https://drive.google.com/open?id=1-p0_x ... MSVAUXXwRK
Nou zou ik graag het volgende willen weten:
- is de spanning voor de beide accu's te laag?
- vanaf welke spanning geeft een controlepanneel de "alarmmelding"
- wat is de uitleg van de regelaar. Waarom randen beide lampjes bij de accu symbolen op deze regelaar?
Groet,
Ivar
Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
Waarom alleen de startaccu aan een druppellader en de HH accu's niet?
Als je de auto aan de 230V hangt dan laadt je electroblock volgens mij de startaccu en de HH accu's. En gaat ook over op druppelladen.
Lees de handleiding van je electroblock even.
Als je de auto aan de 230V hangt dan laadt je electroblock volgens mij de startaccu en de HH accu's. En gaat ook over op druppelladen.
Lees de handleiding van je electroblock even.
Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
@Javanes, hangt toch af of de start en HH accu´s gekoppeld worden door bv een scheidingsrelais ?
Voor het zelfde geld zitten beiden geheel los van elkaar
12,5V lijkt mij nog geen ramp maar waarom het alarmlampje gaat branden weet ik niet
Voor het zelfde geld zitten beiden geheel los van elkaar
12,5V lijkt mij nog geen ramp maar waarom het alarmlampje gaat branden weet ik niet
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
Ik begrijp de bedoeling van je vraag niet Ivar.
Wil je dat iemand anders je solar gebruiksaanwijzing gaat opzoeken en lezen ?
Geef dan tenminste je type en merk van de solar regelaar op.
Wil je dat iemand anders je solar gebruiksaanwijzing gaat opzoeken en lezen ?
Geef dan tenminste je type en merk van de solar regelaar op.
Groeten Kampo
Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
Vandaar de opmerking lees de handeling van je electroblock eens.
En geen idee welk electroblock er in zit. De oude Dethleffs hebben een EVS die de startaccu gaat laden zodra de HH accu een bepaalde spanning heeft bereikt. Daarna schakelt hij over op druppelladen.
Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
Niet zo begrepen Jacques maar snap je nu
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
Nu geven de accu's een spanning van 12,5V, ik ben meer benieuwd naar de spanning direkt na de winterstalling dus voor ze door eventueel rijden al wat geladen zijn. Wanneer ze tijdens die stalling t.g.v. een lekstroompje te diep ontladen zijn kunnen ze al een aardige tik gehad hebben....ivarplagge schreef: ↑do 17 mei 2018, 21:42Nu geven beide accu's een spanning van 12,5 Volt en brand regelmatig het "alarm" lampje op het controlepanneel.
Waarom zowiezo een accu aan de druppellader tijdens winterstalling? Minpolen afkoppelen en nergens meer naar kijken, na de winterstalling van een maandje of 5 allemaal nog gewoon vol. (of toch minimaal nog op zo'n 70~80%) Als dat niet zo is zijn je accu's toch al ver weg.
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
haal ff 1 draad van de zonnepaneel los en sluit hem dan weer aan, denk dat de accu's te weinig spanning hebben gehad en dan krijg je het zelfde effect als je de boel verkeerd aansluit dus eerst de panelen en dan accu
Laatst gewijzigd door vmax op vr 18 mei 2018, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
Ik neem aan dat je bedoeld dat de volgorde "eerst het paneel en dan de accu" verkeert is, komt bij mij anders over
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- ivarplagge
- Berichten: 54
- Lid geworden op: wo 16 dec 2015, 13:56
- Locatie: Wildervank
Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
Bedankt voor alle reacties. Al dan niet even nuttig
Ik heb een EBL 99 elektroblock erin zitten. Geen idee of deze gaat druppelen als de boel vol is. Wellicht weten jullie dat. En of deze de startaccu ook gaat laden weet ik ook niet.
Ik vraag jullie ook niet om handleidingen te lezen.
Vraag me alleen af of 12,5 volt in de huishoudaccu niet te laag is. Na de stallingsperiode zijn we er ook al meer dan een week mee weggeweest. Zodra er walstroom is of tijdens het rijden wordt er wel tegen bijna 14 volt geladen. Echter als we "los" staat gaat gewoon snel het alarm lampje weer branden. En vraag was dus of iemand weet bij welk voltage dat signaal komt.
Voor wat betreft de regelaar van het zonnepeneel het volgende. Daar branden beide lampjes. Dus die van volle accu en lege accu. Lijkt mij niet normaal. Toch?
Dat het de komende stallingsperiode anders moet qua laden of ontkoppelen is me inmiddels wel duidelijk
Groet,
Ivar
Ik heb een EBL 99 elektroblock erin zitten. Geen idee of deze gaat druppelen als de boel vol is. Wellicht weten jullie dat. En of deze de startaccu ook gaat laden weet ik ook niet.
Ik vraag jullie ook niet om handleidingen te lezen.
Vraag me alleen af of 12,5 volt in de huishoudaccu niet te laag is. Na de stallingsperiode zijn we er ook al meer dan een week mee weggeweest. Zodra er walstroom is of tijdens het rijden wordt er wel tegen bijna 14 volt geladen. Echter als we "los" staat gaat gewoon snel het alarm lampje weer branden. En vraag was dus of iemand weet bij welk voltage dat signaal komt.
Voor wat betreft de regelaar van het zonnepeneel het volgende. Daar branden beide lampjes. Dus die van volle accu en lege accu. Lijkt mij niet normaal. Toch?
Dat het de komende stallingsperiode anders moet qua laden of ontkoppelen is me inmiddels wel duidelijk
Groet,
Ivar
- ivarplagge
- Berichten: 54
- Lid geworden op: wo 16 dec 2015, 13:56
- Locatie: Wildervank
Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
Inmiddels zijn we weer even verder en wil ik jullie vragen of mijn onderstaande conclusie juist is.
Als de camper enige dagen in de zon staat (waarschijnlijk ook wel bij aansluiten walstroom) dan brandt op de spanningsregelaar van het zonnepaneel alleen nog het lampje dat de accu's vol zijn.
Zonder dat het 12 volt systeem aanstaat meet ik dan een spanning van 13,6 volt wat vanaf het zonnepaneel komt en op beide accu's een bijna 15 volt.
Als ik vervolgens het 12 volt circuit aanzet en de lamp in de badkamer aanzet dan begint op het controlepaneel van Dethleffs bijna gelijk het alarmlampje te branden en geeft de meter daar een voltage aan van ongeveer 10.3 volt.
Meten op de accu's geeft dan een voltage (op beide accu's) van 10.8 volt (loopt zelfs iets terug tijdens meten)
Ik denk dat beide accu's in de afgelopen stallingsperiode overleden zijn. Is mijn conclusie juist?
Als dat zo is moet ik de accu's vervangen natuurlijk. Er zijn nu twee accu's geplaatst van 95A.
Kun je deze ook zonder problemen vervangen door exemplaren met meer ampère?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Groet,
Ivar
Als de camper enige dagen in de zon staat (waarschijnlijk ook wel bij aansluiten walstroom) dan brandt op de spanningsregelaar van het zonnepaneel alleen nog het lampje dat de accu's vol zijn.
Zonder dat het 12 volt systeem aanstaat meet ik dan een spanning van 13,6 volt wat vanaf het zonnepaneel komt en op beide accu's een bijna 15 volt.
Als ik vervolgens het 12 volt circuit aanzet en de lamp in de badkamer aanzet dan begint op het controlepaneel van Dethleffs bijna gelijk het alarmlampje te branden en geeft de meter daar een voltage aan van ongeveer 10.3 volt.
Meten op de accu's geeft dan een voltage (op beide accu's) van 10.8 volt (loopt zelfs iets terug tijdens meten)
Ik denk dat beide accu's in de afgelopen stallingsperiode overleden zijn. Is mijn conclusie juist?
Als dat zo is moet ik de accu's vervangen natuurlijk. Er zijn nu twee accu's geplaatst van 95A.
Kun je deze ook zonder problemen vervangen door exemplaren met meer ampère?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Groet,
Ivar
Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
Je zou bijna bang zijn om nog te reageren...
Een accu is leeg van zodra de spanning in rust onder de 12,6 tot 12,4 Volt komt.
Als je een verbruiker opzet, dan trek je aan de elastiek en zakt de spanning altijd totdat je hem weer loslaat.
Hoeveel die spanning instort is afhankelijk van de grote van de verbruiker en ook van het accutype.
Badkamer lampje aanzetten en 10,3 Volt spanning aflezen...dan zit je met een probleem. Veel te weinig.
Normaal zijn je HH accu's totaal overleden als die met een kleine verbruiker instorten tot 10,3V.
Alvorens deze conclusie hard te maken zou je dat moeten bevestigen.
Please hou in deze vraagstelling het accu verhaal en het solar verhaal uit elkaar.
Koppel de solarpanelen af als je gaat meten.
Laat je nog eens uitleggen hoe je de opbrengst van de zon kan meten en waarom dat stopt met volle accu's.
Stroom en spanning dat ken ik. Lampjes die branden op een regelaar, alarmlampjes, het zegt mij allemaal niets
op een wildvreemde camper … maar dat zou toch in die handleiding moeten staan ?
Wat wil alarm zeggen ?
Groeten Kampo
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje
Langdurig 15V op een willekeurige accu kan niet goed gaan.
Hoeveel capaciteit heeft iedere accu nog (doe een duur test per accu).
Zijn alle accu´s wel juist parallel gekoppeld én gescheiden?
Hoeveel capaciteit heeft iedere accu nog (doe een duur test per accu).
Zijn alle accu´s wel juist parallel gekoppeld én gescheiden?
Paul.