Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Toedeledoki

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door Toedeledoki »

Mijn bak is uitelkaar geweest. Ik had voor de zekerheid de tandwielen van de 6e versnelling erbij besteld. Omdat mijn pook bij lastwissel ook een heel klein beetje heen en weer gaat. Moeilijk te schatten maar zeg een halve centimeter. Alles is uitelkaar geweest en gecontroleerd. Kilometerstand was toen ca 230.000. Er was eigenlijk maar 1 lager stuk. Die was hoorbaar. Verder was alles in (bijna) nieuwstaat. De 6e versnelling tandwielen heb ik dus nog nieuw in de doos liggen. Op advies van de revisiemonteur alleen alle lagers vervangen en alles weer in elkaar gezet. De pook beweegt nog steeds licht bij lastwissel. Verder is de bak stil en schakelt perfect. Ik zou me er niet te druk om maken dus. Pas als je lager lawaai gaat horen is het tijd om aan revisie te denken. Een originele lagerset bestel je het best in Engeland via Ebay. De prijs valt mee:
https://www.ebay.de/itm/Ducato-M40-Getr ... Sw8iZanp-m
Toedeledoki

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door Toedeledoki »

Lagers van de bak vervangen kan een goede garage prima doen. Inclusief koppeling, 2 massa vliegwiel (700 Euro) , lagers olie etc was ik minder dan 2000 Euro kwijt. Koppeling en vliegwiel was preventief en niet echt nodig. Maar ja, alles ligt er toch af he...
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door L4H3 »

dank heren. ik ga sowieso van de week olie verversen en laat dan ook de olie van de bak aftappen om te kijken of er slijpsel in zit. wordt vervolgd
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door de Jonckheer »

Tijdens het aftappen kijken of er messing kleur in de olie zit, dat is makkelijk te zien. Staal slijpsel zal, als het er is, aan de magneet blijven plakken. Of kun je vragen de olie in een bak op te vangen, dan kun je het achteraf controleren op ongerechtigheden. Is de olie zonder slijpsel is je bak in orde.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door L4H3 »

Vandaag is de bak er onderweg gehaald.De bak is gedemonteerd en de koppeling en het 2-massa vliegwiel zijn beoordeelt. Ze vallen binnen de specificaties van de fabrikant maar zijn betreft slijtage zeker op de helft van hun levensduur. Aangezien de auto 110.000 km heeft gelopen laat ik ze vervangen. Problemen met deze bak beginnen meestal na 150.000 km en voor de 200.000 km uitzonderingen daargelaten.wat betreft tand wielen. Dat is om te janken. Veel slijtage. Ook lagers aan stront door slijpsel. Morgen hoor ik meer. Vakantiegeld gaat dubbel en dwars op want dit geintje gaat in de duizenden euroos lopen :thumbdown: morgen meer info...
Laatst gewijzigd door L4H3 op wo 16 mei 2018, 19:23, 3 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door L4H3 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Toedeledoki

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door Toedeledoki »

Let goed op waar je de onderdelen bestelt/laat bestellen. Een complete lagerset voor deze bakken kost ca 200 Euro. Inclusief benodigde keerringen.
https://www.ebay.de/itm/Ducato-M40-Getr ... Sw8iZanp-m

De tandwielen daar mankeerde bij mij niks aan.(220.000km destijds) Zijn er gewoon weer in gezet. Een setje nieuwe tandwielen voor de 6e Versnelling had ik preventief besteld maar die zijn er niet in gegaan. Als je die nodig bent laat het maar weten. Ze liggen hier toch maar te liggen.

Een complete ruilbak kost 1350 Euro. Dus duurder mag een revisie nooit uitpakken:
https://www.ebay.de/itm/GETRIEBE-3-0-HD ... SwXfBZgwiV
Laatst gewijzigd door Toedeledoki op do 17 mei 2018, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Toedeledoki

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door Toedeledoki »

Alle losse onderdelen zijn hier te bestellen:
http://stores.ebay.de/asapgearboxparts/ ... =1&_ipg=48

Ik zie op de foto's niet extreem veel slijtage aan de tandwielen trouwens...
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door L4H3 »

Dank je paul voor de info maar heb ze al opdracht gegeven om het uit te laten voeren. Net telefonisch contact gehad. ook 2 maasa vliegwiel en nieuwe koppelingsplaten laat ik erin zetten. Bak behoorhoorlijk aan stront. 5e en 6e kaduuk incl as en alle lagers. ik laat nu alles grondig aanpassen zodat ik er weer 10 jaar mee kan rijden. Als ik jou bericht van ebay bak had geweten had ik dat achteraf gedaaan. was veel goedkoper geweest. maarja tis niet anders. iig bedankt voor het meedenken.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door de Jonckheer »

Best kans dat ze zo'n bak bestellen op Ebay, leuk extra verdienen voor die jongens. Zo zie je maar dat het lonend kan zijn vooraf vragen stellen en / of Google . .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door Kroppie »

lagers zijn ook in polen vaak veeeel goedkoper .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door kareltje cola »

en als je ze rechtstreeks met enkele palletten besteld zullen ze ook nog goedkoper zijn :D
Toedeledoki

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door Toedeledoki »

Vliegwiel en koppeling heb ik ook preventief laten doen. Dat was ca 600 Euro aan materiaal. Daarvoor wil ik niet het risico lopen dat ik nog een keer moet. Als je dit gelijk goed doet ben je er weer 200.000km vanaf moet je maar denken.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door L4H3 »

Laat ik ook doen Paul. Anders kan de bak er over een paar jaar weer onder uit. Geld kost het toch al. Dan maar direct goed.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie