Tip: Alde vloeistof vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
klaasv
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 21:51
Locatie: Grimbergen

Tip: Alde vloeistof vervangen



Bericht door klaasv »

Voor de mensen met een Alde verwarming, op het Duitse Carthago forum zag ik een tip hoe iemand zelf een ‘Alde Service Pomp’ gemaakt had. Ik heb dit ook gedaan en het werkt perfect, bij deze de uitleg:

Benodigdheden:

Een simpel vloeistofpompje; ik heb een 12v pomp besteld op Amazon.de (€18)
- +/- 3m slang
- 2 ‘endo breezers’ (+/- €2,5 per stuk)
- Alde vloeistof of de juiste koelvloeistof (G13)
- 4 slangklemmetjes

De ‘endo breezer’ is in feite een medisch artikel, maar werkt perfect voor dit doel. Je kunt hiermee namelijk heel makkelijk een goede aansluiting maken met de leidingen in het reservoir door de slangen er goed in te steken en d.m.v. de spuit het ballonnetje op te blazen waardoor deze helemaal afsluit. Het andere eind van de ‘endo breezers’ sluit je aan op de slangen. De slang die aan de ingang van het Alde systeem zit, sluit je aan op de pomp, die op zijn beurt nieuwe vloeistof uit een reservoir pompt; de slang die aan de uitgang van je Alde systeem zit, hang je in een afvoertank.

Dan zet je de pomp aan en die pompt de nieuwe vloeistof in het systeem en ‘duwt’ als het ware de oude vloeistof eruit. Wanneer de kleur van de vloeistof die erui komt gelijk is aan de nieuwe vloeistof, ben je klaar. Niks ontluchten, niks aftappen.

Zie hier een filmpje hoe dit werkt: https://youtu.be/mwnehujM_xU

Dit is een ‘endo breezer’
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door klaasv op do 04 jun 2020, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Carthago E-line
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Tip: Alde vloeistof vervangen



Bericht door faalhaas »

Waarom zou je de vloeistof willen vervangen?
Gebruikersavatar
klaasv
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 21:51
Locatie: Grimbergen

Re: Tip: Alde vloeistof vervangen



Bericht door klaasv »

faalhaas schreef:Waarom zou je de vloeistof willen vervangen?
Bijvoorbeeld omdat Alde dit voorschrijft:

“Het glycolmengsel moet om het jaar ververst worden, omdat eigenschappen zoals bijv. corrosiebescherming verslechteren. Als Alde Premium Antifreeze wordt gebruikt, kan het verversingsinterval worden verlengd tot max. 5 jaar bij normaal gebruik. “

Ik begrijp dat je een discussie wil uitlokken of je dit moet vervangen of niet, maar misschien kun je dan beter een apart topic hierover starten i.p.v. hier te melden. Het zou fijn zijn voor de mensen die de vloeistof willen vervangen om in deze topic nu eens niet allerlei reacties met meningen te hoeven doorscrollen, maar enkel vragen en antwoorden over de oplossing/tip terug te kunnen lezen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Carthago E-line
Plaats reactie