Semi-tractie 140Ah
Re: Semi-tractie 140Ah
ik denk dat varta precies kan vertellen hoe het zit, ik denk dat het te maken heeft met het multi function, voor meerdere doeleinden geschikt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Semi-tractie 140Ah
@gsm
De specs komen van de Varta website en zijn volgens mij heel duidelijk.
Je ziet eraan dat die Dual Purpose accu's toch voornamelijk startaccu's zijn, die wat meer kunnen.
Kenmerkend voor een echte half tractie accu is de lage CCA en hoog aantal cycli levensverwachting.
Normaal moet je dat soort accu gebruiken als huishoudaccu.
Met de gewone natte Dual Purpose accu doe je een besparing bij aankoop maar helemaal niet op termijn.
Vooral als of omdat je een kostprijs voor de vervanging of uitval onderweg moet meerekenen.
Enkel de prijs ben ik op de site van advitec gaan halen, want Varta zet geen tariefprijs.
Er zullen daar fouten zijn of gewoon verschillende namen voor hetzelfde.
Multi Function kom je op de website van Varta automotive niet tegen.
De specs komen van de Varta website en zijn volgens mij heel duidelijk.
Je ziet eraan dat die Dual Purpose accu's toch voornamelijk startaccu's zijn, die wat meer kunnen.
Kenmerkend voor een echte half tractie accu is de lage CCA en hoog aantal cycli levensverwachting.
Normaal moet je dat soort accu gebruiken als huishoudaccu.
Met de gewone natte Dual Purpose accu doe je een besparing bij aankoop maar helemaal niet op termijn.
Vooral als of omdat je een kostprijs voor de vervanging of uitval onderweg moet meerekenen.
Enkel de prijs ben ik op de site van advitec gaan halen, want Varta zet geen tariefprijs.
Er zullen daar fouten zijn of gewoon verschillende namen voor hetzelfde.
Multi Function kom je op de website van Varta automotive niet tegen.
Groeten Kampo
Re: Semi-tractie 140Ah
De nummers van de Varta accu zijn geen artikelnummers maar modelnummers.
Met een modelnummer ook wel ETN nummer (Europees Type Nummer) genoemd wordt het model; soort, capaciteit en vermogen beschreven.
Bijvoorbeeld de LFD930090080 is een 930 = semitractie / 090 = aantal AH / 080 = 800 CCA
In 1887 is Varta opgericht waarna de naam Varta pas in 1904 is ontstaan (Vertrieb, Aufladung, Reparatur Transportabler Akkumulatoren)
In 2002 is de accu-afdeling van Varta overgenomen door Johnson Controls. (sorry Blizard, heb naam aangepast)
De LFD930 Professional Dual Purpose accu is enkele decennia geleden (in de Varta-tijd) ontwikkeld.
Volgens opgave is deze accu geschikt voor de oudere campers met seizoensafhankelijk gebruik (regelmatig stilstand)
Deze accu heeft een cyclusvastheid van 200.
Dat wil zeggen een restcapaciteit van 50% na 200 keer opladen en ontladen (ontladen tot maximaal 50%)
De LFD930 Professional Marine & Caravan is in 2011 uitgebracht. (dus in de Johnson-tijd)
Het is een doorontwikkeling van de Dual Purpose inzake de cyclusvastheid.
Deze accu heeft dezelfde capaciteit als de Dual Purpose, echter de cyclusvastheid is 240.
Met een modelnummer ook wel ETN nummer (Europees Type Nummer) genoemd wordt het model; soort, capaciteit en vermogen beschreven.
Bijvoorbeeld de LFD930090080 is een 930 = semitractie / 090 = aantal AH / 080 = 800 CCA
In 1887 is Varta opgericht waarna de naam Varta pas in 1904 is ontstaan (Vertrieb, Aufladung, Reparatur Transportabler Akkumulatoren)
In 2002 is de accu-afdeling van Varta overgenomen door Johnson Controls. (sorry Blizard, heb naam aangepast)
De LFD930 Professional Dual Purpose accu is enkele decennia geleden (in de Varta-tijd) ontwikkeld.
Volgens opgave is deze accu geschikt voor de oudere campers met seizoensafhankelijk gebruik (regelmatig stilstand)
Deze accu heeft een cyclusvastheid van 200.
Dat wil zeggen een restcapaciteit van 50% na 200 keer opladen en ontladen (ontladen tot maximaal 50%)
De LFD930 Professional Marine & Caravan is in 2011 uitgebracht. (dus in de Johnson-tijd)
Het is een doorontwikkeling van de Dual Purpose inzake de cyclusvastheid.
Deze accu heeft dezelfde capaciteit als de Dual Purpose, echter de cyclusvastheid is 240.
Laatst gewijzigd door Marinus op wo 16 mei 2018, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Semi-tractie 140Ah
kijk dat is nog eens informatie.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Semi-tractie 140Ah
@Marinus. Heeft die nieuwe accu hetzelfde typenummer?
Lex
Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Re: Semi-tractie 140Ah
Vandaag bericht gehad van Varta en in het kort komt het hier op neer :
Budgettair gezien is de LFD90 een goede keuze als je enkele weken gebruikt maakt van de camper, dat zijn dual purpose accu´s of te wel een multi function accu dus geen deep cycli accu´s
Gebruik je de camper enkel maanden dan is het beter om een LAD te nemen, dat zijn deep cycle AGM accu´s met een cycli 800@50%DOD
Na nog andere topics te hebben gelezen o.a. over lithium overweeg ik sterk om voor de LAD accu te gaan omdat die meer kunnen hebben dan de LDF.
Lithium vind ik te duur worden en ik moet dan ook een nieuwe acculader aanschaffen en die heb ik pas nieuw gekocht.
Met mijn huidige lader kan ik een AGM accu, wat een LAD type is, gewoon laden
Een LAD115 kost €266 en daar wil ik er dan 2 van aanschaffen want een LAD210 is te groot en kost €541
Budgettair gezien is de LFD90 een goede keuze als je enkele weken gebruikt maakt van de camper, dat zijn dual purpose accu´s of te wel een multi function accu dus geen deep cycli accu´s
Gebruik je de camper enkel maanden dan is het beter om een LAD te nemen, dat zijn deep cycle AGM accu´s met een cycli 800@50%DOD
Na nog andere topics te hebben gelezen o.a. over lithium overweeg ik sterk om voor de LAD accu te gaan omdat die meer kunnen hebben dan de LDF.
Lithium vind ik te duur worden en ik moet dan ook een nieuwe acculader aanschaffen en die heb ik pas nieuw gekocht.
Met mijn huidige lader kan ik een AGM accu, wat een LAD type is, gewoon laden
Een LAD115 kost €266 en daar wil ik er dan 2 van aanschaffen want een LAD210 is te groot en kost €541
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Semi-tractie 140Ah
Bedankt voor je info. Bizar toch dat er 2 versies bestaan.Marinus schreef: ↑zo 13 mei 2018, 13:02...De LFD930 Professional Marine & Caravan is in 2011 uitgebracht. (dus in de Johnson & Johnson-tijd)
Het is een doorontwikkeling van de Dual Purpose inzake de cyclusvastheid.
Deze accu heeft dezelfde capaciteit als de Dual Purpose, echter de cyclusvastheid is 240.
Verder kan ik hierover weinig vinden op www. Ook niet van die 240 Cycli.
Dus voor dezelfde prijs moet je best de marine versie nemen...
@GSM
Het schrijven van Varta bevestigd wat we al wisten uit de specs.
Je betaalt een Dual Purpose minder en je krijgt minder.
Maar voor sommige toepassingen is het een goede oplossing.
Groeten Kampo
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Semi-tractie 140Ah
Maar je krijgt dan wel een accu waar je ook op kunt starten en dat kan best handig zijn. Dat kun je een meerwaarde noemen i.p.v. minder. Ik maak er in ieder geval volop gebruik van en verder zorg ik er voor dat mijn accu's nimmer veder ontladen worden dan 40% dus op hun donder krijgen ze ook niet.
Re: Semi-tractie 140Ah
Klopt Kampo maar het ging mij om de verwarring tussen DC en DP
De LFD wordt namelijk aangeboden als een Dual Purpose EN als een Deep Cycli en nu is het duidelijk dat de LFD geen Deep Cycli is en kan zijn
Wil je een DC dan moet je de LAD nemen die inderdaad duurder is, alle waarde naar zijn geld
De LFD wordt namelijk aangeboden als een Dual Purpose EN als een Deep Cycli en nu is het duidelijk dat de LFD geen Deep Cycli is en kan zijn
Wil je een DC dan moet je de LAD nemen die inderdaad duurder is, alle waarde naar zijn geld
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Semi-tractie 140Ah
Ben bang dat ik iets fout gedaan heb.
Oorzaak dat de accu niet vol kreeg met het zonnepaneel was de zekering tussen de 75/15 en de accu
Was niet doorgebrand maar was gebroken, bij het er uit halen had ik 2 delen in mijn hand zonder dat die doorgebrand was
Gisteren heb ik er een nieuwe zekering in gedaan en vanmorgen om 11 uur was de accu vol en zojuist weer gekeken en nog steeds 100% maar ik schrok want de spanning was 16V en bij controle bij de accu bleek dat die borrelde.
Gelijk het zonnepaneel uit gezet en het borrelen ging gelijk weg en het scheidingsrelais viel af !
Daarna het zonnepaneel weer aan gezet en de spanning is en blijft nu op 13,56V staan en het scheidingsrelais komt niet in.
Ik denk dat ik de fout heb gemaakt door er een nieuwe zekering in te doen zonder eerst het zonnepaneel af te zetten
Wat zouden de gevolgen voor de HH accu zijn ? Kapot of misschien toch nog op tijd geweest ?
En ik denk ook de start accu omdat het relais aan stond en dus ook de startaccu mee geladen werd.
Oorzaak dat de accu niet vol kreeg met het zonnepaneel was de zekering tussen de 75/15 en de accu
Was niet doorgebrand maar was gebroken, bij het er uit halen had ik 2 delen in mijn hand zonder dat die doorgebrand was
Gisteren heb ik er een nieuwe zekering in gedaan en vanmorgen om 11 uur was de accu vol en zojuist weer gekeken en nog steeds 100% maar ik schrok want de spanning was 16V en bij controle bij de accu bleek dat die borrelde.
Gelijk het zonnepaneel uit gezet en het borrelen ging gelijk weg en het scheidingsrelais viel af !
Daarna het zonnepaneel weer aan gezet en de spanning is en blijft nu op 13,56V staan en het scheidingsrelais komt niet in.
Ik denk dat ik de fout heb gemaakt door er een nieuwe zekering in te doen zonder eerst het zonnepaneel af te zetten
Wat zouden de gevolgen voor de HH accu zijn ? Kapot of misschien toch nog op tijd geweest ?
En ik denk ook de start accu omdat het relais aan stond en dus ook de startaccu mee geladen werd.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Semi-tractie 140Ah
van 1x een paar uur te hoge spanning ligt een accu niet wakker , zou ik ook niet doen als ik jou was. .
altijd eerst paneel los en dan accu, en bij aansluiten eerst accu en dan paneel.
jos
altijd eerst paneel los en dan accu, en bij aansluiten eerst accu en dan paneel.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Semi-tractie 140Ah
Ik wist dat en zo heb ik het ook gedaan bij de installatie maar nu vergeten en domweg de zekering vervangen
Maar leergeld voor de volgende keer
Met een beetje mazzel blijven beiden accu´s goed en hoef ik dit jaar ook nog niet over te gaan tot de aankoop van 2 nieuwe HH accu´s zoals ik van plan was
Maar leergeld voor de volgende keer
Met een beetje mazzel blijven beiden accu´s goed en hoef ik dit jaar ook nog niet over te gaan tot de aankoop van 2 nieuwe HH accu´s zoals ik van plan was
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Semi-tractie 140Ah
Effe een correctie: Varta is niet van Johnson & Johnson, maar Johnson Controls.
Dit is een zeer groot bedrijf die origneel airco's maakte, maar nu bijna alle onderdelen voor auto's maakt:
http://www.johnsoncontrols.com/about-us/our-company
En de accu merken: http://www.johnsoncontrols.com/batterie ... ery-brands
In Nederland zitten ze vlak bij Schiphol
Dit is een zeer groot bedrijf die origneel airco's maakte, maar nu bijna alle onderdelen voor auto's maakt:
http://www.johnsoncontrols.com/about-us/our-company
En de accu merken: http://www.johnsoncontrols.com/batterie ... ery-brands
In Nederland zitten ze vlak bij Schiphol
Laatst gewijzigd door blizard op wo 16 mei 2018, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Semi-tractie 140Ah
Hang aan de 75/15 aan een dongel geef de software een update naar 1.30.gsm schreef:Ben bang dat ik iets fout gedaan heb.
Oorzaak dat de accu niet vol kreeg met het zonnepaneel was de zekering tussen de 75/15 en de accu
Was niet doorgebrand maar was gebroken, bij het er uit halen had ik 2 delen in mijn hand zonder dat die doorgebrand was
Gisteren heb ik er een nieuwe zekering in gedaan en vanmorgen om 11 uur was de accu vol en zojuist weer gekeken en nog steeds 100% maar ik schrok want de spanning was 16V en bij controle bij de accu bleek dat die borrelde.
Gelijk het zonnepaneel uit gezet en het borrelen ging gelijk weg en het scheidingsrelais viel af !
Daarna het zonnepaneel weer aan gezet en de spanning is en blijft nu op 13,56V staan en het scheidingsrelais komt niet in.
Ik denk dat ik de fout heb gemaakt door er een nieuwe zekering in te doen zonder eerst het zonnepaneel af te zetten
Wat zouden de gevolgen voor de HH accu zijn ? Kapot of misschien toch nog op tijd geweest ?
En ik denk ook de start accu omdat het relais aan stond en dus ook de startaccu mee geladen werd.
Dan staat hij vast voor een 12 volt systeem.