omvormer zuivere sinus

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

omvormer zuivere sinus



Bericht door Raimon »

In mijn camper welke het einde van de bouw nadert wil ik ook een omvormer plaatsen.
Nu ben ik op zoek naar 1 van tussen de 1500 of 2000W continu vermogen.
De reden is dat ik de camper ook buiten het laadpalengebied wil kunnen gebruiken.
Uiteraard is Victron een goed merk en die heeft een 1600W variant.
Maar zijn er ook andere goede merken te verkrijgen zoals bijvoorbeeld AEG.

Er zijn ook omvormers met gelijk een lader erin is dit verstandig of kan ik beter een losse omvormer en losse lader nemen.

Over de accu's heb ik nagedacht net als de voeding die goed zijn aangelegd voor dit vermogen.
Er zijn 2 accu's van elk 140Ah (zogenaamde front access long life AGM accu's).
De beide accu's hebben elk voedingkabels naar binnen van 35mm2 naar een verdeelblok.
Uiteraard zit bij elke accu ook een zekering.
Van het verdeelblok ga ik met een 50mm2 naar de omvormer.
Op de camper zit voor 300W aan zonnepanelen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door Kroppie »

aeg is niet meer het merk van de goede kwaliteit van vroeger , naam is verkocht aan andere firma en heeft niet meer de verwachte kwaliteit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door Raimon »

Dan word die het dus niet, ook geen chinees prul trouwens gezien de kwaliteit daarvan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door kampo »

Zorg dat je systeem in balans is.
Met 280Ah HH accu en 300Wp zou ik de omvormer beperken op 1200 VA.

Als het voor occasioneel gebruik is, met draaiende motor, dan kan je een 1600 tot 2000 nemen.
Maar dan moet je inderdaad hele dikke bekabeling steken. En er voor zorgen dat je scheidingsrelais niet affakkelt.
Groeten Kampo
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door Raimon »

Begrijpelijk wat je zegt van de dikkere kabel maar dat zou goed genoeg moeten zijn.
De kabel die ik gebruik is high end audio voedingkabel.
De 2 plus kabels en 2 min kabels zijn rond de 2meter aan lengte en zijn alle 4 35mm2
Naar het voedingblok zou ik dit kunnen zien als 70mm2.
Van het voedingblok naar de omvormer is minder als een meter en word 50mm2.

Ik ben meer opzoek naar wat tegenwoordig nog goede merken omvormers zijn.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door Kroppie »

studer , mastervolt, victron, zijn er vast nog meer maar die ken ik niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door Raimon »

Top dan ga ik daar eens naar kijken alvast, Mastervolt ken ik wel van naam.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door de Jonckheer »

Als je ook een lader wilt is misschien een Victron Multiplus een overweging waard want die heeft nog meer in huis en kan je alles uit handen nemen. Wat ik persoonlijk als erg goed ervaar is, als je ook de afstandsbediening erbij neemt, de mogelijkheid om meer stroom te verbruiken dan de paal kan leveren. Als die bv 4 A is stel je de Multi daarop in zodat er nimmer een zekering uitgaat. Mocht je meer dan die 4 A gebruiken haalt de Multi dat uit je accu om dat later weer bij te vullen wanneer dat meerverbruik stopt. Ook zal de Multi je tijdig waarschuwen als de accu's te ver ontladen dreigen te worden en bij geen reactie daarop later uitschakelen. Mastervolt ken ik ook en is volgens mij niet beter dan Victron maar wel fors duurder.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door kampo »

Wat de inverter merken betreft heb je er 100den.
De ene al veel goedkoper als de andere. Maar enkel naar echte sinus inverters kijken hè !
En de specs op het datablad. Kijk vooral hoeveel WATT ze continu kunnen leveren bij een omgevingstemperatuur van +40°C
Dus laat je niet foppen door enkel naar VA te kijken.
Het voordeel is dat er met Mastervolt en Victron zelfs 2 uit de Benelux tussen zitten.
Tenminste de ontwikkeling en verkoop gebeurt hier, doet onze economie deugd.
Dat is heel erg zeldzaam. Wat maken ze voor de rest nog hier ...
Van die merken zou ik de iets goedkopere zoeken die bovendien nog 5 jaar garantie geeft !

De kabeldikte ben je goed dik bezig, dat hoort zo.
Maar ik kan daar momenteel verder niets over zeggen want je inverter vermogen is nog niet bekend en ook je kabel lengte niet.
Lengte en 12V Ampère moeten we kennen om kabelsectie juist te bepalen.

PS
High end audio kabel, daar ben ik niet van onder de indruk.
Behalve de flashy kleur.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door travelscout »

Voor 12V prima, bedenk ook dat het grootste deel van de stroom altijd net onder de isolatie loopt.
Laskabels zijn meestal wat voordeliger.

En over die merken? Niet te druk om maken, zelfs ome victron laat spullen in china maken...
Paul.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door Mickel Moen »

Die laatste zin is toch wel een vreemde gedachte. Bedoel je dat omdat Victron producten in China laat maken, dat alles wat in China gemaakt wordt goed is? Meer een kwestie van volgens welke specificaties een product gemaakt wordt. Ik neem aan dat de eisen van Victron hoog zijn.

Er worden in China uitstekende producten gemaakt en prul en alles wat er tussenin zit.

De prijs is in de regel al een goede indicatie.

Verder is het maar net welk risico je wilt lopen. Bij euro’s en tientjes werk, wil ik het risico nog wel lopen. Bij duurdere producten is het zaak je vooraf goed te informeren.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door Kroppie »

het principe is heel simpel , betaal je voor troep ?, dan krijg je troep, betaal je voor kwaliteit dan krijg je kwaliteit.
en dat is niet alleen in china, maar overal zo.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door Raimon »

Sowieso wil ik wel wat kwaliteit.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: omvormer zuivere sinus



Bericht door blizard »

Raimon, het is lastig kiezen, weet uit ervaring dat goedkoop bijna altijd duurkoop is.
Mastervolt, Victron, Studer, Sterling zijn allemaal maritieme merken, dus kwaliteit.
Alleen Victron speelt nu in op de consumentenmarkt, en luistert ook naar de klant.
Je kan alle apparaten koppelen, monitoren en geschiedenis opslaan.
Dit kost een paar centen, maar je leert er ook erg veel van.
Mijn advies: schaf een multi compact aan, pak een raspberry, gooi er een image op https://github.com/victronenergy/venus en ga verder uitbouwen en spelen hiermee.
Meer info: https://www.victronenergy.com/blog/2018 ... nus-v2-12/
https://www.victronenergy.com/blog/

Succes!
Plaats reactie