Aanvoer brandstof Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
1951+
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 19:36

Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door 1951+ »

Hoe wordt de brandstof vanuit de tank aangezogen, zit er een opvoerpomp in de tank?? Ik vraag dit omdat mijn tankmeter nog 1/4 tank aaangaf ende motor geen brandstof meer kreeg. Ik heb het vermoeden dat er een aanzuigslang niet goed zit in de tank. Heb geen ervaring met campers hoe het e.e a zit
Hopelijk weet iemand hoe het zit
Bij voorraad dank.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat ducato hymer camper 574



Bericht door Peter LMC »

Welkom op het forum.

Of, je tank was gewoon leeg maar de meter wijkt af en staat nog op 1/4.
Hoe oud is de camper en wat voor chassis merk zit er onder?
Is het een fiat of :?: :?:
Graag wat meer info.
1951+
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 19:36

Re: Fiat ducato hymer camper 574



Bericht door 1951+ »

Het is een hymer tramp van 1999. Met 122000 km 28 td. Heeft een maxi chassis. De tank kon gezien het aantal gereden km nog niet leeg zijn. We zijn er in Frankrijk mee op vakantie geweest en toen kon ik nog tot het rode v/d meter doorrijden voor ik ging tanken. Vlak voor thuiskomst op 300 m van huis viel ik stil en de meter stond nog op 1/4.
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door c.westerman »

Slechte gewoonte om tank leeg te rijden tot in het rood. Je trekt dan evt aanwezig vuil mee het filter in. Probeer eens een nieuw brandstoffilter. Ikzelf ga tanken als de meter tussen kwart en half staat.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

dan zal er wat aan de tankmeter mankeren, is de aanzuigbuis lek , blijft de vlotter hangen of de weerstandbaan is stuk, meterunit demonteren en goed bekijken.

weet niet of bij jouw type auto ook zo is maar bij sommige ducato,s zit er tussen de voorstoelen onder de mat een luikje , via kun je dan bij de tankmeter.

maar al eens naar een kapotte zekering gezocht, als er een pomp zit zal er ook wel een zekering zijn(boekje?), en wanneer is voor het laatst het brandstoffilter vernieuwd?

en hoe een en ander van het auto gedeelte bij een camper werkt en zit?, net als bij elke andere gewone bestelbus!.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 29 apr 2018, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door Iveco4x4 »

c.westerman schreef:
zo 29 apr 2018, 10:09
Slechte gewoonte om tank leeg te rijden tot in het rood. Je trekt dan evt aanwezig vuil mee het filter in. Probeer eens een nieuw brandstoffilter. Ikzelf ga tanken als de meter tussen kwart en half staat.
Als het "vuil" op de bodem ligt heb je er geen last van en als het zwevend vuil is maakt het niet uit hoe vol je tank is.
Het is onnodig om van pomp naar pomp te rijden om een vuiltje in je filter te vermijden.
Je hebt niet voor niets een filter.
Het is een slechte gewoonte om ongefundeerde adviezen te geven.
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

als een filter verstopt zit ligt het meer aan het onderhoud dan aan het tanken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
1951+
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 19:36

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door 1951+ »

Dank voor de adviezen en raadgevingen, Ik ga toch het tankelement er eens uithalen en kijken of er wat met de aanzuiging aan de hand is. Ben overigens geen leek op autogebied, (wil alleen weten hoe de werking is), omdat ik met campers geen ervaring heb. (32jr in garage gewerkt) had ik niet gemeld.
Groet en nogmaals dank.
Piet
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door JoopBrekken »

Piet, heb je een dieselkachel?
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door Iveco4x4 »

1951+ schreef:
zo 29 apr 2018, 11:52
Ben overigens geen leek op autogebied, (wil alleen weten hoe de werking is), omdat ik met campers geen ervaring heb. (32jr in garage gewerkt) had ik niet gemeld.
Een camper is blijkbaar geen auto. :crazy:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
1951+
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 19:36

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door 1951+ »

JoopBrekken schreef:
zo 29 apr 2018, 11:59
Piet, heb je een dieselkachel?
Nee.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door JoopBrekken »

Ok, dan is een verkeerd ( op de motoraanzuigleiding ) aangesloten dieselkachel dus niet de oorzaak.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door Dafluc »

Ik persoonlijk vind het top. Veel ervaring en toch gewoon vragen als je iets niet zeker weet.
En wat betreft het advies om je tank niet helemaal leeg te rijden:

"Soms rijdt Charl de tank helemaal leeg en soms vult hij hem vroeg bij. Wat nu echt het beste is dat weet hij niet. Daarom stelt hij de vraag.
SCHADE
De vraag wordt beantwoord door Tom Huyskens van de BOVAG. "Je moet van leegrijden geen gewoonte maken", vertelt hij. "Net als bij wijn zit er onder in de tank bezinksel van de brandstof, maar ook andere restjes. Als je het niet op tijd bijvult, worden de restjes opgeslurpt door de brandstofpomp en dat kan voor grote schade zorgen.
KILOMETERS
Huyskens verklapt ook dat je tank nog lang niet leeg is als het lampje brandt. "Er is een marge ingebouwd. Meestal zit er nog zes liter in. Afhankelijk van je verbruik kan je dan zeker nog zeventig kilometer rijden.""
Afbeelding
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanvoer brandstof Fiat Ducato



Bericht door bertt »

Wil ik toch even op reageren. Ik heb twee keer een dieseltank (van de bovenkant" ) open gehad, ook omdat hij na half leeg niet meer goed startte. Dus moet er een lek in de aanzuiging zitten.
Wat mij meteen opviel en had dat al gehoord: helemaal onderin zat een uitsparing waar de aanzuiging in hing, dus uit het alleronderste van de tank werd de diesel aangezogen. Die diesel wordt ook volgens mij "rondgepompt" en de brandstofpomp pakt wat ie nodig heeft, zo is het toch?
Er was dan ook geen vuiltje in de tank te bekennen :D

Bert was VW transporter
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Plaats reactie