Zonnepanelen zelf installeren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
A-Tom
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 21:53

Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door A-Tom »

Hallo,

ik heb een Fiat FFB Classic 570 gekocht en wil er zonnepanelen opleggen, ik wil namelijk een lange trip maken.
Nu is er een Calira EVS 12/12 met een 80ah HH batterij en een bord control 840 .
Verwarming en ijskast gaan op LPG, ik kijk wel graag een serietje, dus een paar uur per dag TV kijken, normaal gezien geen 220v apparaten, tenzij aan de paal, en voor de rest LED verlichting, radio en laptop opladen.

Heb al de raad gekregen om de Calira te vervangen, en wil graag naar minimaal 240AH gaan.
Is de startbatterij in de huidige configuratie ook aangesloten op de Calira, anders wil ik die evt ook in de kring.

Kan er iemand configuratie voorstellen met eventueel update van de Calira ?

alvast bedankt
gr Tom
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepanelenzelf installeren



Bericht door 309T16 »

Tom, in de EVS zit een relais die de verbinding maakt tussen de startaccu en de HH-accu.

Ik zelf heb de EVS er helemaal uit gehaald en aan een camperaar, die een kapotte had, verkocht. Scheelt weer ettelijke kilo's. Op die plek zit bij mij nu de tweede bank HH-accu.
Ik gebruik dus alleen nog het Boardcontrol paneel en heb de rest gemoderniseerd. Aardig wat werk, maar ik heb nu wel een moderne installatie.

Eenvoudigere manier is de 220V stekker/kabel van de EVS verwijderen. Dan blijft alles het doen op de laadfunctie na. Daarnaast kan je gewoon een moderne lader buiten de EVS om direct op de HH-accu aansluiten.

Lees de topics op dit forum eens goed na over 12V energie behoefte/berekeningen. Voldoende info hierover. Verder is het belangrijk of je ook tijdens de winter wilt vrij staan. Met een 240Ah accu en een 150Wp zonnepaneel kom je al heel ver, zo als ik je energiegebruik inschat.
Een accu lader van 20 tot 40A is dan aan te bevelen.

Bij mij is het wat uitgebreider dan bij de gemiddelde camperaar. Dit omdat ik een koelkast op 220V gebruik en ook zendappartauur gebruik, die de nodige stroomcapaciteit vereist (zie mijn onderschrift)


Grt. Willart
A-Tom
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 21:53

Re: Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door A-Tom »

hallo, bedankt voor de info

is één batterij van 240ah beter dan twee van 120ah ?
Dan kan ik alles op de plek van de EVS installeren, en heb ik weinig geknoei met bedrading.

Als ik het goed begrijp heb ik volgende nodig : merken als voorbeeld, betere alternatieven zijn welkom

2 x Victron monokristallijn Zonnepaneel 100Wp (BlueSolar)
Victron MPPT laadregelaar 75/15 (BlueSolar)
Blue Power IP22 Charger 12/30 (3) 230V/50Hz
AGM batterij 240ah
plaatsingmateriaal zonnepanelen

om het eenvoudig voor te stellen :

zonnepanelen aansluiten aan laadregelaar
de laadregelaar aansluiten op de hh batterij
de charger aansluiten op de hh batterij
de charger aansluiten op de 230v buitenaansluiting
alle kringen die waren aangesloten op de evs, aansluiten op de charger
de boardcontrol aansluiten op de charger

eventueel ook nog een noodgenerator op de charger aansluiten

als ik het zo bezie is het te eenvoudig, dus ik moet wel iets over het hoofd zien ?

gr Tom
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door Kroppie »

verkeerde volgorde , bij aanleggen van zonnepaneel installatie , EERST de accu aan de regelaar koppelen en dan pas de panelen aan de regelaar, voor de rest maakt de volgorde niet uit.
EN bij loskoppelen van de accu, EERST de panelen los en daarna pas de accu.

die volgorde bij aankoppelen is belangrijk om de regelaar te laten weten of het een 12 of een 24 volt installatie is.
en bij afkoppelen is die volgorde belangrijk om piekspanningen te vermijden.

en waarom de bluepower lader 30 ampere met 3 uitgangen , je hebt maar 1 accu, en scheelt toch weer geld.
en 1 grote batterij is voor de levensduur van een accu beter dan 2 of meer kleinere parallel, maar je moet kwa ruimte genoeg plek hebben , en kwa spierballen genoeg om hem op de plek te krijgen (+65kg)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
A-Tom
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 21:53

Re: Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door A-Tom »

bedankt

met één uitgang scheelt idd 40 euro
is Vitron een goede keuze ?
wegen twee batterijen samen meer of minder ?

dus die nieuwe charger neemt alle functies over van de EVS ?
de startbatterij ook op de lader aansluiten ?

en de noodgenerator ook op de charger ?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door Kroppie »

ik vind victron een goede keuze, niet alleen om de kwaliteit maar ook om de garantie en service.

gewicht zal met 2 iets hoger zijn , en ook heb je meer kabel en aansluitmateriaal nodig.

als je de startaccu ook wilt laden zou ik een z.g. standby charger monteren o.a. (jasicamp in leek)

van een evs/ebl weet ik(gelukkig) niets kan je daarin ook niet in adviseren

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
A-Tom
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 21:53

Re: Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door A-Tom »

is er iemand die de EVS wel kent, en kan nakijken of die charger voldoet als alternatief voor de EVS, of indien deze niet voldoet een ander en beter alternatief voorstellen ?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door 309T16 »

Je EVS en Boardcontrol panel blijven qua functioneren in tact als je er geen 220V opzet. Dus hoeft er ook niks veranderd te worden. Enige is dus de 220V stekker uit de EVS verwijderen en de nieuwe lader (prima keuze) op de HH-accu monteren.

De gekozen accu bepaalt de eigenschappen van de nieuwe lader, niet de EVS dus.
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door snoopy »

Maak even gebruik van dit draadje. Maar ik heb een victron mppt 75/15 smartsolar gekocht en daar zitten 3 (×2 voor + en. - ) aansluitingen op.

Batt. Zal voor naar de accu zijn
PV en load.
Moet het zonnepaneel nu op de load of PV?

Lees mooie kreten voor de PV in alle handleidingen maar krijg het idee dat je daar gebruikers rechtstreeks op kan aansluiten. Wat ik niet wil.
Gewoon simpel tussen het zonnepaneel en de accu.

Vind het zelf geen slimme vraag maar ik loop vast.
Wie weet het.

Hoe dan ook alvast bedankt
Henk
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door PaulBng »

Paneel moet aan PV.

Load is voor gebruikers die alleen door het paneel gevoed worden. Die doen dus ''s nachts niets.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door 309T16 »

Dat laatste klopt niet Paul. Is toch echt een continue spanningsbron, zolang de HH-accu goed is. Dus ook 's nachts :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door Kroppie »

maar je kan die "load"aansluiting gewoon leeg laten, geen probleem.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door 309T16 »

Inderdaad maar weinig die hem gebruiken. Thuis gebruik ik hem wel voor de ledverlichting van werkplaats, tuin enz. Maar, daar gebruik ik ook niet meer dan 5A
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: Zonnepanelen zelf installeren



Bericht door snoopy »

Dank. Zat ik dus goed fout.

Opk de snelheid wordt zeer gewaardeerd.

Dus dames (?) en heren dank :clap:
Volg je hart want dat klopt.
Plaats reactie