Einde diesel bij Fiat

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door Ronald53 »

seth_space schreef:
wo 14 mar 2018, 23:15
De ontwikkelingen op accu gebied gaan snel en er zijn diverse veelbelovende technologien en systemen die op vrij korte tijd productierijp gemaakt kunnen worden.
Hier nog een voorbeeld: https://www.autoweek.nl/nieuws/doorbraa ... uwe-accus/
Tja, als je een redactioneel stukje in Autoweek gaat opvoeren als deskundige bron, dan wordt alles ineens mogelijk. De samensteller van dit bericht weet duidelijk niet waar hij/zij het over heeft, getuige de opmerking "kan er met deze technologie een drie keer zo grote hoeveelheid stroom worden opgeslagen". Ben je een beetje in de materie ingevoerd, dan weet je dat je stroom niet kunt opslaan.
seth_space schreef:
wo 14 mar 2018, 23:15
Er zijn ook interessante nieuwe benaderingen zoals deze:
https://www.tankpro.nl/brandstof/2017/0 ... ge-ritten/
De techniek van brandstofcellen die met mierenzuur werken is meer dan 10 jaar oud. Ze vallen een beetje in dezelfde categorie als de directe methanol brandstofcel die sommige camperaars wel kennen (EFOY). De studenten van Eindhoven pakken het anders aan: die zetten de koolwaterstof (mierenzuur in dit geval) in een reformer om in H2 en CO2. Dit proces is overigens ook al minimaal 10 jaar oud (Bron). Voorlopig heb je voor een bus nog wel een aanhanger nodig om de boel op te slaan (Bron). En, er is nog geen pomp waar je mierenzuur kunt tanken. Naast de opbouw van een netwerk van laadpalen wordt er internationaal ook ingezet op waterstof, links en rechts is er al infrastructuur in ontwikkeling. Als er daarnaast nóg een brandstof geintroduceerd moet worden, dan pleit ik voor DME (DiMethylEther). Daar kan een diesel heel schoon op lopen, en je kunt het met een reformer omzetten in H2 voor de brandstofcel. Mogelijk kan het zelfs rechtstreeks in een brandstofcel worden gebruikt, bijvoorbeeld net als de methanol in de EFOY. Dat een diesel daar veel schoner op kan draaien weten we al zeker zo'n 15 jaar. Zo oud zijn de eerste publicaties daarover. Hadden we daar toen maar gebruik van gemaakt, dan hadden we nu geen PM probleem. En geen algen in je dieseltank vanwege de biodiesel.
Meer lezen over DME: Hier, en hier.
Ronald
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door seth_space »

als je een redactioneel stukje in Autoweek gaat opvoeren als deskundige bron,
Ik geef het aan als een van de vele ontwikkelingen die gaande zijn. Wat zoeken zorgt voor nog meer zaken. In china zie je bijv een giganische toename van electrische voertuigen, varierend van een brommer ( verplicht electrisch in sommige chinese steden zelfs) tot vrachtwagens.
En natuurlijk kun je "stroom opslaan" ik vermoed dat je hier een definitie verschil wilt opvoeren.
Accu's maar bijv ook hooggelegen stuwmeren worden gebruikt voor het opslaan van energie. Omgezette stroom naar energie en weer terug. En ja daarbij ontstaan verliezen. Niet zoveel als in een verbrandigsmotor maar toch aanzienlijk.
Electrisch rijden is en blijft de toekomst.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door Kroppie »

.
Electrisch rijden is en blijft de toekomst.
als ze genoeg zeldzame aarde kunnen blijven vinden om de magneten van te maken wel ja

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door Burnerchief »

Pigion schreef:
za 03 mar 2018, 13:44
Helaas ook weer veel Azijnpissers bij dit onderwerp. Laten we het daarom maar bij de techniek houden.
In het nieuwste nummer van AutoMotor und Sport (Ik heb niet de indruk dat dit gezaghebbende auto-tijdschrift door Bob Diesel en andere Azijnpissers wordt gelezen) staat op pag 20 /21 een samenvating van de resultaten van een ombouwoperatie in opdracht van de ADAC van 4 EU-5 diesels naar EU-6 door 4 fabrikanten van katalysatoren/ad blue/software. Daaruit blijkt dat dit zeer wel mogelijk is tegen overzienbare kosten. Onder de proefkonijnen is een Fiat Ducato 2,3 D, bj 2016. De autofabrikanten willen er liever niet aan beginnen, verkopen liever een nieuwe auto of bus. De medewerking van de autofabrikanten is onontbeerlijk om type goedkeuring te behouden. Er staan er vaak zeer lezenswaardige technische artikelen in dit tijdschrift. Dan moet je de Duitse taal wel beheersen, waarschijnlijk te hoog gegrepen voor een niet nader aan te duiden groep op het camperforum. Ook op ander fora kom je helaas deze groep tegen, overal kommentaar op en weinig kennis van zaken.
Pigion
Over azijnpissers gesproken addblue is ureum een bestanddeel van urine 😜
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door Kroppie »

moeten we in de toekomst flink doorzeiken denk ik. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door Dafluc »

Tot zover weer de humor. Dank u.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door de Jonckheer »

Dus als ik het goed begrijp is het een minpunt als je de Duitse taal niet beheerst en ben je uiteraard een zeldzame dombo als je het technisch Duis niet helemaal in de vingers hebt. Tja, dan toch maar terug naar de schoolbanken voor een cursus Duits! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door Bob Diesel »

En dat alleen omdat iemand denkt :bang:
Ik lees een duits motorblaadje
Dus spreekt verder niemand een mondje over de grens
Ich sage , :lol: LMAA, auf wiedersehen :wave: :cheers:
Ich pinkel essig :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door nicolasfirst »

Laat ik vooropstellen dat ik op motortechniek compleet atechnisch ben. Wel zie ik de trend naar steeds meer elektrisch gaan. Of het nou 5 of 25 jaar gaat duren, de fossiele brandstof motoren hebben hun langste tijd gehad.

Jammer, zonder fossiele brandstoffen zouden de Mad Max films er heel anders uitzien :)

Fossiele groet,
Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
ikkemijnnaam
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 15 jan 2018, 22:35

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door ikkemijnnaam »

Laten we dan nog ff genieten van mijn dieseltje die het koud heeft . :-D
https://www.youtube.com/watch?v=nuODhAHVEjw&t=1s
1ste camper mb100 2.4 liter 68 pk! uit 1993 met een zelfgemaakte opbouw ( niet door mij)
2de camper peugeot FFB europe 650 2.5 td 93 pk uit 1990
3de camper Fiat ducato 230 2.5tdi uit 1995 van binnen in 2016 opnieuw opgebouwd
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door Dafluc »

Als nu nóg iemand niet snapt waarom het einde van de diesel nabij is......
Afbeelding
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door dieseltje+ »

En de volgende stap is geen vuurwerk meer met oud en nieuw?!

Heerlijk filmpje :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Kijk eens verder op youtube, cold start diesel. Heerlijk, zou niet zonder willen, kippevel van het geluid. Onbetaalbaar!

https://www.youtube.com/watch?v=_lJyaAhn2gA
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op wo 28 mar 2018, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door Dafluc »

Nee, volgende stap is de cv-ketel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Einde diesel bij Fiat



Bericht door dieseltje+ »

Dat word fris, nog ff en de houtkachel mag ook niet meer
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie