TPMS bandenspanningscontrolesysteem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: TPMS



Bericht door Cee Pee »

En is dat per as instelbaar of kun je maar één onderwaarde instellen
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: TPMS



Bericht door Going »

Als ik hier eerder schreef, heb ik heden geen TPMS omdat de rechtsachter sensor had opgegeven. Mijn vrouw heeft er deze winter geen prettig gevoel bij gehad. Nou dat is uitgekomen.
Zaterdag twee honderd km van huis, na de wintertrip van een tienduizend kilometers,gebeurde wat je nou net niet wilt.
Een klapband rechtsachter.
Het gebeurde op een viaduct op de A73. Geen stuur probleem. De stuurbekrachtiging ving het goed op. Ik heb doorgehobbeld tot er weer gras naast de vluchtstrook was. Daar de schade opgenomen. Band aan gort, de velg heeft een goede deuk en de spatbord heeft matige schade. Dankzij de hydraulische poten kon ik in twintig minuten weer verder op het reserve wiel.
Nu thuis twee nieuwe banden en een velg besteld. Ook heb ik de volgende TPMS sensoren besteld. Met de interne sensoren
https://nl.aliexpress.com/item/Newest-U ... autifyAB=0
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: TPMS



Bericht door de Jonckheer »

Het is toch helemaal niet gezegd dat die klapband voorkomen had kunnen worden door TPMS? Een klapper kan zomaar opeens gebeuren terwijl een TPMS alleen waarschuwt bij een te lage bandenspanning. Daar heb je in dat geval niks aan. Dat het goed is om te hebben kan ik wel beamen, ik ben zonder het te weten uit Spanje komen rijden met een lekke band aan de binnenzijde achter. Pas later op de brug kwamen we er achter omdat de bus een ietsje scheef stond wat op de weg totaal niet opviel. De band was niets aan te zien maar toen er lucht in werd gepompt werd ie 2 maal zo dik :lol: :lol: em dus naar de knoppen. Om die reden heb ik ook een TPMS aangeschaft. Better safe than sorry zoals de Fransen zeggen. :mrgreen:
Oemoemenoe
Berichten: 91
Lid geworden op: za 15 aug 2015, 10:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: TPMS



Bericht door Oemoemenoe »

Going schreef:
wo 28 mar 2018, 9:56
Een klapband rechtsachter.
Misschien kun je iets meer info geven, aangezien sommigen beweren dat na 5 jaar een band al vervangen "moet" worden.

Hoe oud was die band en hoeveel km was er al mee gereden ?

Hoeveel mm profiel zat er (ongeveer) nog op ?

Ik zelf heb nog maar 1 keer een klapband gehad, met een ISUZU dumptruck waar het loopvlak in het terrein er af gegaan was, niks van gemerkt dus.

Ik heb toen met 80 km/H op het canvas gereden op het asfalt, toen ik iets van 30-40 km reed klapte hij, binnen 0,1 seconde reed ik op de velg.

Normaal moet er toch iets mis zijn met de band, in of uitwendig of een voorwerp er door gereden.
McLouis Sovereign 74 150PK Gerobotiseerde Schakelbak.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: TPMS



Bericht door Cee Pee »

Als hij het zat is klapt hij gewoon dat kan in de eerste kilometers zijn maar ook pas na twintig jaar er is geen zinnig woord over te zeggen.
Maar normaliter blijven ze heel hoor. :wink:

Maar een te lage bandenspanning of een van buiten komend onheil wil nog wel eens de oorzaak zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: TPMS



Bericht door Going »

De band was 2 jaar op dot code. Had een 121/120 index.
Ik heb er ongeveer 18000 km mee gereden.
Toen het gebeurde reed ik 105 km/hr
Wat de oorzaak ook moge geweest zijn, niets over te zeggen. Kan een scheurtje van tegen een stoeprandje gebotst zijn geweest, tpms doet geen scheur waarschuwing. Had ie te warm geweest of iets minder op druk, dan had een tpms alarm gegeven.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TPMS



Bericht door kampo »

Met IoT is nu nog meer mogelijk.
Van uit internet wordt de bandenspanning van de TPMS gemonitord (door een fleetmanager)
Continental heeft zo een systeem voor de handel uitgebracht.
Je sluit je aan op een digitaal platform.

https://www.continental-tires.com/trans ... nticonnect
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: TPMS



Bericht door blizard »

Wat is het verschil? Gaat die fleetmanager de chauffeur bellen?
Ik zie de toegevoegde waarde niet, of het moet een nieuwe AVG eis zijn...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TPMS



Bericht door kampo »

In principe is het meer gedacht voor de buschauffeurs die nooit naar hun banden kijken.
Veel tijdwinst, want je moet niet meer rondgaan en kan alle busbanden in één keer op het scherm zien.
Misschien iets om alle camperleden hun banden centraal te monitoren via het forum ? :-B
Zover af is deze idee en oplossing niet meer.
Vergeet niet dat het al in de verschillende auto's zit die nu via bv Vodafone al op internet staan...
Rechtsvoor mag wat lucht bij.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: TPMS



Bericht door Hoofdnoorman »

kampo schreef:
vr 06 apr 2018, 21:31
Met IoT is nu nog meer mogelijk.
Van uit internet wordt de bandenspanning van de TPMS gemonitord (door een fleetmanager)
Continental heeft zo een systeem voor de handel uitgebracht.
Je sluit je aan op een digitaal platform.

https://www.continental-tires.com/trans ... nticonnect

Goedenmiddag meneer, U spreekt met de belastingdienst.
Volgens gegevens op een CD, welke ons door een Klokkenluider ter beschikking is gesteld, is aan het licht gekomen dat U met uw personenauto op 11 november 2017 om 10.32 plaatselijke tijd in Valencia de banden van uw auto heeft opgepompt.
In Uw aangifte echter hebt u niet meer als 500 kilometer privé gebruik opgegeven.
Kunt u ons per ommegaande verklaren hoe het zit?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: TPMS



Bericht door seth_space »

Op jouw rit naar valencia sta je op zoveel kentekengestuurde cameras dat ze dat al lang weten ;)
Bij elke grensovergang of vaak zelfs gemeentegrens overgang legt men je vast.

Praktijk geval:(tekst even uit mijn hoofd, is al weer paar jaar geleden tijdens de ombouw A2 Eindhoven)
Op basis van uw gebruik van de A2 RICHTING MAASTRICHT willen wij u in het kader van filevoorkoming een abonnement op de trein aanbieden bij reizen tijdens spitsuur. Bent u hierin geintresseerd?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TPMS



Bericht door kampo »

Bekijk het even met een ander paar ogen.

Vandaag staan er in zo een stalling >30 campers naast elkaar.
Om de 2 à 3 weken komt iedere eigenaar kijken naar de stand van zijn accu, of banden en zet die dan even op de lader of pomp. Meestal is het een verplaatsing voor niets want banden lopen niet zo snel leeg. De helft van de camperaars doet het niet of is slordig. Er is jaarlijks absurd veel schade en af en toe uitval onderweg wat voor onnodige ellende zorgt.

Met een centrale monitoring van accu’s en banden kan je dat veel efficiënter doen.

Een gepensioneerd camperaar met veel tijd, zal tegen kleine vergoeding en met een appje mijn voertuig accu monitoren en banden oppompen als nodig. Hetzelfde in een jachthaven. De havenmeester ziet op zijn scherm welke boten een accuprobleem hebben.

Wat de privacy betreft, is het te laat. Mijn smartphone en personenwagen staan al op internet en ik kreeg zopas een telefoon van de garage dat ik binnen 22 dagen binnen moet gaan voor onderhoud. Binnenkort ook zo een systeem voor mijn bloedwaarden en als ik een glas teveel gedronken heb. Laten we hopen dat Europa in de komende jaren mijn account en privacy verder bewaakt. Van de eigenaars van facebook en consoorten verwacht ik dat niet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: TPMS



Bericht door Atoz »

Ik lees:

Een gepensioneerd camperaar met veel tijd, zal tegen kleine vergoeding en met een appje mijn voertuig accu monitoren en banden oppompen als nodig.


Op deze gepensioneerde camperaar moet jij alvast niet rekenen .... Die is onderweg met zijn camper ;)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TPMS



Bericht door kampo »

nee het laatste waar ik aan zou denken is dat jij die gepensioneerd camperaar zou zijn :-B
Ik dacht daarbij meer aan een mooie, aangename, zachte lieve blonde ...
Beeld je in dat ze dan in de toekomst niet enkel mijn bandenspanning maar ook mijn bloedwaarden zou komen verzorgen...

Maar je hebt gelijk ik had er een smiley moeten bijzetten in mijn tekstje want het was wel met humor bedoeld.
Bij deze even rechtzetten :-B :-B :-B :-B
Groeten Kampo
Plaats reactie