Tja, als je een redactioneel stukje in Autoweek gaat opvoeren als deskundige bron, dan wordt alles ineens mogelijk. De samensteller van dit bericht weet duidelijk niet waar hij/zij het over heeft, getuige de opmerking "kan er met deze technologie een drie keer zo grote hoeveelheid stroom worden opgeslagen". Ben je een beetje in de materie ingevoerd, dan weet je dat je stroom niet kunt opslaan.seth_space schreef: ↑wo 14 mar 2018, 23:15De ontwikkelingen op accu gebied gaan snel en er zijn diverse veelbelovende technologien en systemen die op vrij korte tijd productierijp gemaakt kunnen worden.
Hier nog een voorbeeld: https://www.autoweek.nl/nieuws/doorbraa ... uwe-accus/
De techniek van brandstofcellen die met mierenzuur werken is meer dan 10 jaar oud. Ze vallen een beetje in dezelfde categorie als de directe methanol brandstofcel die sommige camperaars wel kennen (EFOY). De studenten van Eindhoven pakken het anders aan: die zetten de koolwaterstof (mierenzuur in dit geval) in een reformer om in H2 en CO2. Dit proces is overigens ook al minimaal 10 jaar oud (Bron). Voorlopig heb je voor een bus nog wel een aanhanger nodig om de boel op te slaan (Bron). En, er is nog geen pomp waar je mierenzuur kunt tanken. Naast de opbouw van een netwerk van laadpalen wordt er internationaal ook ingezet op waterstof, links en rechts is er al infrastructuur in ontwikkeling. Als er daarnaast nóg een brandstof geintroduceerd moet worden, dan pleit ik voor DME (DiMethylEther). Daar kan een diesel heel schoon op lopen, en je kunt het met een reformer omzetten in H2 voor de brandstofcel. Mogelijk kan het zelfs rechtstreeks in een brandstofcel worden gebruikt, bijvoorbeeld net als de methanol in de EFOY. Dat een diesel daar veel schoner op kan draaien weten we al zeker zo'n 15 jaar. Zo oud zijn de eerste publicaties daarover. Hadden we daar toen maar gebruik van gemaakt, dan hadden we nu geen PM probleem. En geen algen in je dieseltank vanwege de biodiesel.seth_space schreef: ↑wo 14 mar 2018, 23:15Er zijn ook interessante nieuwe benaderingen zoals deze:
https://www.tankpro.nl/brandstof/2017/0 ... ge-ritten/
Meer lezen over DME: Hier, en hier.
Ronald