klepspeling peugeot j5 2.5td

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
john240955
Berichten: 122
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 9:02
Locatie: geleen

klepspeling peugeot j5 2.5td



Bericht door john240955 »

ik heb op het forum de afstelling klepspeling van mijn peugeot j5 2.5td gezocht.
klopt het dat dit ! Inlaat 0,3 en uitlaat 0,2 moet zijn?
alvast bedankt
Eigenwijs is ook wijs
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: klepspeling peugeot j5 2.5td



Bericht door Kroppie »

klopt, inlaat speling groter dan uitlaat, staat ook in alle peugeot handboeken en ook in de handboeken van de citroen cx waar de motor uitkomt.

ga je de speling meten maak dan de voelermaatjes over een lengte van +- 15mm smaller, een mm of 6, bij deze motoren slijt vaak in de tuimelaar waar deze de klep raakt een kuiltje, met een gewone voeler meten word de speling dus groter want dan overbrugd de voeler het kuiltje, klepsteel is 7mm .
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
john240955
Berichten: 122
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 9:02
Locatie: geleen

Re: klepspeling peugeot j5 2.5td



Bericht door john240955 »

hallo Jos bedankt voor de snelle reactie.
en de goede uitleg :thumbup:
Eigenwijs is ook wijs
Gebruikersavatar
john240955
Berichten: 122
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 9:02
Locatie: geleen

Re: klepspeling peugeot j5 2.5td



Bericht door john240955 »

nog een vraag over de versnellingsbak olie hoeveel moet daar nu in ik lees op het forum 1.6 liter maar forum leden doen er iets meer in hoeveel moet er nu met dat beetje meer in.
alvast bedankt
Eigenwijs is ook wijs
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: klepspeling peugeot j5 2.5td



Bericht door Kroppie »

ik doe er 2 liter in, en als de keerringen goed zijn, lekt er niets want met de voorgeschreven 1,6 liter staat het olieniveau ook al tot bijna het midden van de keerringen , en de gevreesde druk opbouw kan ook niet want er zit een ontluchting op de bak.
als de keerringen gaan/blijven lekken na vervanging komt dat meestal doordat de speling van de differentieellagers te groot is geworden, deze moeten een VOORSPANNING (negatieve speling)hebben van 0,15mm, en lekken ze, dan lekken ze het meest als de camper in de versnelling en niet op de handrem op een lichte helling staat, de speling word dan 1 kant op gedrukt , en dus ook de zonnewielas in de keerring.
de zonnewielas loopt in de keerring en de aandrijfas gaat in de (holle)zonnewielas

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
john240955
Berichten: 122
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 9:02
Locatie: geleen

Re: klepspeling peugeot j5 2.5td



Bericht door john240955 »

ik word steeds wijzer bedankt weer 88I
Eigenwijs is ook wijs
Plaats reactie