Startprobleem Fiat Ducato 2800 (2005/32.000km)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Johan,

Ik zou het geld voor het vervangen van die krukassensor en de nokkenassensor bij die Fiatgarage gewoon terugvragen.

Die had moeten weten hoe het probleem opgelost had kunnen worden.
Ze hebben nu gewoon maar het één en ander vervangen in de hoop dat het zou helpen, terwijl ze van het rondschrijvenvan van Fiat Italië op de hoogte hadden moeten zijn.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ron en Marja
Berichten: 1092
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 21:31
Locatie: Geen



Bericht door Ron en Marja »

javanes schreef:Johan,

Ik zou het geld voor het vervangen van die krukassensor en de nokkenassensor bij die Fiatgarage gewoon terugvragen.

Die had moeten weten hoe het probleem opgelost had kunnen worden.
Ze hebben nu gewoon maar het één en ander vervangen in de hoop dat het zou helpen, terwijl ze van het rondschrijvenvan van Fiat Italië op de hoogte hadden moeten zijn.
Is altijd een probleem, zal bij elk merk wel zijn
Hymermobil B 614 SL 2009 op C rijbewijs.
Gebruikersavatar
pvhpsb
Berichten: 68
Lid geworden op: do 15 jan 2009, 11:26
Locatie: Prinsenbeek

Re: Startprobleem Fiat Ducato 2800 jaar 2005 32.000km



Bericht door pvhpsb »

Wim, Kirsten en Binck schreef:
Hymer Johan schreef: Garage denkt dat er een fout zou zitten in de canbus of dat de achteraf ingebouwde radio die geen canbuscode??? heeft een storing zou kunnen teweeg brengen. Bij het starten komt er ook rook uit de uitlaat.
Johan
Achteraf ingebouwde accessoire leveren vaker problemen op.
Misschien erg simpel maar begin eens met het demonteren van de radio.
De 2.8jtd van 2005 heeft geen CAN bus, maar een K Line.
MVG,
Patrick
Hymer Johan
Berichten: 126
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 13:41
Locatie: Brabant



Bericht door Hymer Johan »

:D Ok dank voor de info.

:D Het probleem is ondertussen opgelost met het plaatsen van twee vulstukjes onder de nokkenas sensor waardoor hij 2mm hoger kwam te liggen.

Dank u

Johan
Hymer Johan
Berichten: 126
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 13:41
Locatie: Brabant



Bericht door Hymer Johan »

:D Hoi, nog even bijkomende info.

Als het iemand heeft geholpen laat het dan weten.

De gebruikte plaatjes (Bestelnummer bij Fiat 10523401 benaming "RING" worden gebruikt voor versnellingdozen van de fiat alfa lancia groep. Buitendiameter 18mm binnendiameter 6,4mm en dikte 2mm.
Driezer
Berichten: 15
Lid geworden op: do 01 mar 2018, 8:23

Re: Startprobleem Fiat Ducato 2800 (2005/32.000km)



Bericht door Driezer »

Hoi Allemaal,

Ik weet dat dit een (heel) oude draad is, maar ik probeer toch... Mijn fiat ducato 2.8jtd van 2001 start ook moeizaam. Eerst dacht ik aan de vlamstart, maar nu blijkt dat hij ook bij warmer weer slecht start. Het vlamstart systeem is volledig nagekeken en is in orde volgens de fiat verdeler. Wanneer ik m’n ducato wil starten dan gaat m’n startmotor mooi rond, misschien een beetje traag maar wel naar behoren. Maar de motor slaat niet aan. Soms na enkele tellen, soms de 2de of 3de keer, soms helemaal niet. Zelfs niet met startkabel. Enkel met een beetje startpilot slaat hij aan. Zou ik geholpen zijn met de oplossing die jullie aankaarten? Alvast bedankt! Dries
Hymer Johan
Berichten: 126
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 13:41
Locatie: Brabant

Re: Startprobleem Fiat Ducato 2800 (2005/32.000km)



Bericht door Hymer Johan »

Beste,

ik heb indertijd bij soortgelijke problemen de foutcodes laten uitmeten bij een Fiat garage.

Deze gaf als foutcode nokkenas sensor en of krukas sensor aan. De motor ging niet aan de praat omdat de signalen die het motormanagement ontving niet juist bleken te zijn. De garage wou de krukas sensor en de nokkenas sensor vervangen. Dat was echter niet nodig. De nokkenas sensor die je uiterst links ziet zitten als je voor de camper staat en het kleppendeksel er van af hebt gehaald moet een magnetisch veld zien voorbijkomen van het tandwiel naast hem waar een riem op loopt. Dat zag hij niet omdat ze meestal iets te laag staan. De oplossing was van de spleet op te meten tussen de voeler en dat tandwiel. De sensor los te schroeven en er twee rondsels van ongeveer 3 mm (rondellen hier in Belgie) onder de sensor te plaatsen, alles terug vast te schroeven met dezelfde spleet tussen de sensor en het tandwiel.
Alles terug keurig monteren en starten.
Normaal gezien moet hij vanaf dan steeds van de eerste poging starten.... :bow:
voor 50 centiem ben je dan geholpen. Ik ben daarna terug naar de garage gegaan en gevraagd van de foutcodes te wissen en daarna na te gaan of deze weg bleven en dat was ook zo. Dus probleem definitief van de baan. 8-)
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Startprobleem Fiat Ducato 2800 (2005/32.000km)



Bericht door Huub56 »

Ben bang als je met startpiloot aan de gang moet het probleem groter is als 2 ringetjes.
Hymer Johan
Berichten: 126
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 13:41
Locatie: Brabant

Re: Startprobleem Fiat Ducato 2800 (2005/32.000km)



Bericht door Hymer Johan »

eens foutcodes uitlezen en dan pas beslissing nemen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Startprobleem Fiat Ducato 2800 (2005/32.000km)



Bericht door Bas vd laar »

Gaat hij met die startkabels erbij wel sneller rond?
Zo niet, dan doen ze niet veel, als het van die goedkope kabels zijn dan gaat daar niet veel stroom door.

Mijn broer had dit euvel ook ( Boxer 2.5 TDI ) maar met professionele startkabels er op ging hij wel snel rond en startte direct.
Toen een nieuwe accu er in gezet en geen problemen meer.
Driezer
Berichten: 15
Lid geworden op: do 01 mar 2018, 8:23

Re: Startprobleem Fiat Ducato 2800 (2005/32.000km)



Bericht door Driezer »

Dankje voor de reacties!
Driezer
Berichten: 15
Lid geworden op: do 01 mar 2018, 8:23

Re: Startprobleem Fiat Ducato 2800 (2005/32.000km)



Bericht door Driezer »

Bas vd laar schreef:
di 13 mar 2018, 19:44
Gaat hij met die startkabels erbij wel sneller rond?
Zo niet, dan doen ze niet veel, als het van die goedkope kabels zijn dan gaat daar niet veel stroom door.

Mijn broer had dit euvel ook ( Boxer 2.5 TDI ) maar met professionele startkabels er op ging hij wel snel rond en startte direct.
Toen een nieuwe accu er in gezet en geen problemen meer.

Neen met de startkabels gaat hij niet sneller rond. Het zijn goede, dikke startkabels waar ik zelfs een Mercedes 508 mee aan de praat krijg dus daar zal het niet aan liggen...
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Startprobleem Fiat Ducato 2800 (2005/32.000km)



Bericht door kareltje cola »

@Driezer
vermoed dat je probleem bij het drukopbouw van het hogedruksysteem ligt (te veel retour),kan je ook uitlezen met een diagnosecomputer.
Laat je verstuivers nakijken,als die goed zijn dan ligt het in de commonrailpomp/hogedrukregelaar.

mvg Glen
Plaats reactie