victon battery monitor

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Re: victon battery monitor



Bericht door compay »

ah ja campo, je hebt gelijk. ik heb de 09 gebruikt en das inderdaad kalibreren, jullie Vlamingen zijn gewoon beter in Nederlands. Nog steeds graag antwoord op mijn vragen van hierboevn. Zijn alle waarden die de BM aangeeft schattingen? welke waarde is een exacte meting? lijkt me toch dat jhe de spanning tussen de polen exact zou moeten kunnen meten of datgeen erin en eruit gaat. Dat hoevol de accu een schatting is begrijp ik zeer zeker.
Laatst gewijzigd door compay op di 13 mar 2018, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: victon battery monitor



Bericht door myway »

Aan de spanning heb je niet zo veel.
Als de belasting omhoog of omlaag gaat gaat de voltmeter dat ook.
Als je het aan voltage wil meten kan dat ook met een digitaal metertje van een paar euro.
Het zijn juist de andere waardes die belangrijk zijn.
Ook die zijn een berekening maar wel heel nauwkeurig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Re: victon battery monitor



Bericht door compay »

welke waardes zijn van groot belang? de meter heeft wel eens op 11,8V gestaan. De180Ah AGM accu gebruik ik ook om te starten! en dan gloeit ie perfect en starmoter draait zeer goed rond. Het is een beetje tegen alle adviezen in van veel camperaars. Maar hoorde van "mijn" adviseur dat ook veel politieauto's e.d. tegenwoordig veelal met 1 grote AGM accu rijden met al het licht, geluidwerk en andere electronische fratsen.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: victon battery monitor



Bericht door myway »

Belangrijke waardes zijn het aantal verbruikte Ah en de laadstatus.
Daarnaast de Amp die op dat moment geladen/ ontladen wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Re: victon battery monitor



Bericht door compay »

dank voor je bericht. Zelf trek ik wel vaak de conclusie dat als ik de laadwaarden tijdens het rijden terug zie gaan naar zo een 2A dat de accu aardig vol moet zitten. En dat er gewoon niet meer inkan. Maar dat kan ook bedrog zijn want zo las ik laatst als je accu stuk is dat er ook niet meer dan 2 a 3A in kan gaan. De verbruikte Ah is inderdaad interessant, kijk ik eigenlijk nooit naar. Datis dan een vrij exacte waarde denk ik. Betekent het getal dat je afleest het aantal Ah dat er meer uitgegaan is dan er is ingekomen sinds de manuele synchronisatie van de volle accu?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: victon battery monitor



Bericht door Kroppie »

ik denk toch dat het nog eens goed lezen en begrijpen van de handleiding dingen een stuk duidelijker zal maken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Re: victon battery monitor



Bericht door compay »

ja das altijd goed. Heb deze wel aardig doorgenomen. Ik heb hier in de buurt iemand die een bedrijf heeft en zeer veel verstand heeft van auto elektronica. Maar die haalt echt een beetje zijn neus op over die BM. Het is een schatting/benadering van de status, peukert en al die andere zaken die instelbaar zijn hij waagt zich er niet aan. Wel nog een vraag aan kroppie over een gewone tafelmodel koelkast in je bus/camper. Naar mijn idee heb jij dat en ben je daar heel tevreden over. Daar wil ik wel meer over weten
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: victon battery monitor



Bericht door myway »

Voor de goede rekenaar zie je dan soms ook nog dat de percentage van de laadstatus niet overeen komt met de verbruikte Ah.
Dat heeft te maken met de Peukert exponent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie