Kranen open zetten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Kranen open zetten



Bericht door hymer66 »

Hallo,
misschien een simpele vraag :oops: . 's Winters zet ik de dompelpomp uit en alle kranen in de middenstand open.
Omdat het niet meer zo erg zal gaan vriezen wil ik binnenkort weer met de camper op stap en water erop zetten.

Is het dan nodig, wanneer ik terug kom de pomp uit te zetten ( gaat natuurlijk automatisch als ik het 12volt eraf zet ), en dan ook weer alle kranen open te zetten in de middenstand. Misschien duurt het weer 4 weken voor ik weer kan gaan. Of hoe doen jullie dit.

Bedankt voor de tips !
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Kranen open zetten



Bericht door Maranopreis »

Het water moet er toch uit, dus kranen open is altijd goed, ongeacht de winter. En vergeet de boiler niet.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Kranen open zetten



Bericht door EasyBee »

Heeft niets met kans op bevriezing te maken. Je wilt het hele waterleidingsyteem leeg hebben. Dus hopelijk zet je niet alleen de kranen in de middenstand open, maar ook de uitloop zodat alles er uit is. Wel zo fris. Althans zo doen wij het.
ALs we weg gaan vullen we het systeem weer met schoon fris helder leidingwater. En wat maranopreis schrijft: vergeet de boiler niet leeg te laten lopen door de vorstbeveiliging te openen en de boiler te legen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Kranen open zetten



Bericht door dedruivenplukker »

Hier ook, bij vorst zonder verwarming in de camper blaas ik alle leidingen even door.
Er blijft anders altijd water in de geiser staan met kans op vorstschade.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Kranen open zetten



Bericht door hymer66 »

Dank voor de snelle reacties.

Ik heb voor de winter ook alle leidingen doorgeblazen en alles leeg laten lopen, ook de boiler en dompelpomp en het toilet.
Maar misschien stel ik de vraag niet duidelijk :oops: .

Als jullie de camper in het voorjaar en zomer langere tijd, bijvoorbeeld 4 a 5 weken niet gebruiken.
Ik neem aan dat dan niet de leidingen worden leeggeblazen en de rest. Maar zetten jullie de kranen dan ook open in de middenstand.
Ik meen dat dit beter zou zijn voor de kranen in verband met een magneetsluiting of iets dergelijks :?:
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Kranen open zetten



Bericht door 't Busje »

Zodra wij thuis komen, laat ik watertank en de boiler leeglopen. Alleen als er vorstgevaar is, tap ik de zaak echt grondig af en zet ik de kranen open.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Kranen open zetten



Bericht door Frank1954 »

Hi hymer66

Water kost nog steeds geen geld...
Stel dat wij 4 dagen weg zijn met de camper dan...laat ik bij thuiskomst altijd "alle" water weglopen uit de tank de boiler en de leidingen
Alle kranen plus de vorstbeveiligingsklep blijven dan open staan
Wij gebruiken het water uit de tank om te koken en de koffie/thee
Ik ga me wél terug Micropur Forte aanschaffen want voor de winterstalling in november '17 stelde ik vast dat het aanvoerslangetje in de tank aan de buitenkant met zwarte slijm vervuilt was :bang:
Mogelijks is er lang voor wij de camper in ontvangst hebben genomen een hoeveel water in de tank blijven staan... :bang:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Kranen open zetten



Bericht door EasyBee »

hymer66 schreef:
ma 12 mar 2018, 21:30
Maar misschien stel ik de vraag niet duidelijk :oops: .
Als jullie de camper in het voorjaar en zomer langere tijd, bijvoorbeeld 4 a 5 weken niet gebruiken.
Ik neem aan dat dan niet de leidingen worden leeggeblazen en de rest. Maar zetten jullie de kranen dan ook open in de middenstand.
Ik meen dat dit beter zou zijn voor de kranen in verband met een magneetsluiting of iets dergelijks :?:
Wat ik al schreef :
Je wilt het hele waterleidingsyteem leeg hebben. Dus hopelijk zet je niet alleen de kranen in de middenstand open, maar ook de uitloop zodat alles er uit is. Als we weg gaan vullen we het systeem weer met schoon fris helder leidingwater.
Heeft niets met die kranen te maken, maar schone leidingen behouden en niet weken lang water er in laten staan.

Zet eens een glas water in je vensterbank of op het aanrecht voor een week of 4 en kijk wat er gebeurt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Kranen open zetten



Bericht door Bob Diesel »

hymer66 schreef:
ma 12 mar 2018, 21:30

Ik meen dat dit beter zou zijn voor de kranen in verband met een magneetsluiting of iets dergelijks :?:
Als jij zelf dat aaneemt ,dan doe je dat toch :idea:
Is gewoon goed voor je eigen gevoel :thumbup:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Kranen open zetten



Bericht door JoopBrekken »

Omdat er meestal een terugslagklep in het systeem zit zullen de leidingen naar de kranen NIET leeglopen, ook niet met kraan open en pomp uit.
Bij een dompelpomp zit die terugslagklep direct op de pomp.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Kranen open zetten



Bericht door Bob Diesel »

Dan zitten er in de leidingen ,normaal gesproken, :!: aftap kranen
en dien je zelfs de kraan open te zetten om de leiding leeg te laten lopen
aangezien in de leiding anders als in bv de boiler geen standard ontluchting is aangebracht

Zo als je het nu beschrijft zou je dus de leiding nooit leeg kunnen laten tenzij je ze loskoppelt
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Kranen open zetten



Bericht door isoplus »

Je moet het niet te ingewikkeld maken, jouw tank hangt meestal onder de camper of in de dubbele bodem en is dus niet aan direct zonlicht blootgesteld. De dagen dat het water in de tank opwarmt tot 30 graden C. zijn op de vingers van één hand te tellen.
Ergo, waar maak je je druk over? Belangrijker is dat je water tankt zonder gebruik te maken van de slang die al bij het servicestation hangt.
Dus bijvoorbeeld tanken met je eigen(schone) gieter die je nergens anders voor gebruikt!
Bij ons is de tank altijd vol, ook bij matige vorst omdat dan de verwarming op een laag pitje bijstaat. De camper wordt door ons wekelijks gebruikt voor welke vorm van transport dan ook( naar de bouwmarkt, supermarkt, boot, bezoek elders), we hebben het ding tenslotte en van stilstaan wordt het ding niet beter.
Het ding is nu tien jaar oud en de waterleidingen en tank zijn nog steeds keurig schoon, ik heb deze week een nieuwe kraan geplaatst in de keuken en de leidingen dus inwendig kunnen zien.
De tank tap ik eenmaal per jaar af en spoel het systeem dan door met gewoon leidingwater, hier thuis uit de waterleiding.
Voor thee en drinkwater hebben we twee 5 liter doorzichtige plasticflessen gevuld met kraanwater, daarvan is de omlooptijd snel genoeg :wink:
Het water uit de campertank dient voor afwassen via de boiler( 60 graden), spoelen van het toilet en wassen waar nodig.
De douche gebruiken wij nooit(wij hebben een Hymer uit 2007/2008 :( )omdat de douchecel er niet uitziet als erg stevig en waterbestendig.
Zou je de douchecel wel willen gebruiken dan moet je het water verwarmen tot 60 graden en de 40 graden stand van de boiler geheel vergeten. Legionella ontstaat in stilstaande leidingen, daar is bij de keuken en wastafelkranen niet zo veel kans op. Wel als je je douche maar af en toe gebruikt en de boiler maar verwarmt tot 40 graden.

Enfin ieder doet het op zijn manier, wij doen het zo :D
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Kranen open zetten



Bericht door JoopBrekken »


Bob Diesel schreef: Zo als je het nu beschrijft zou je dus de leiding nooit leeg kunnen laten tenzij je ze loskoppelt
Dat is precies mijn punt!
Doordat ik onze dompelpomp moest vervangen kwam ik die terugslagklep tegen, en nergens een aftap in de leiding naar de kraan!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Kranen open zetten



Bericht door Bob Diesel »

Andere camper kopen :mrgreen: :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie