Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
EugeneW
Berichten: 132
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 18:02

Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door EugeneW »

Wij hebben een Fiat Ducato 280 camper van 1985 en nadat ik hem van de oprit afreed deed ineens de achteruit het niet meer. De pook aan het stuur gaat wel in zijn achteruit maar vervolgens gebeurd er niets als ik de koppeling los laat. Ik heb de pook van de versnellingsbak gehaald en met de hand hem in de achteruit gezet maar de achteruit doet niets. De andere versnellingen werken wel normaal. Weet iemand wat er stuk kan zijn? :lol3:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door Aloys »

En daarbij lig je te schateren van het lachen?? Een échte dijenkletser? :lol3:

Lijkt me helemaal niet zo leuk... ) :-?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280 gaan achteruit



Bericht door Kroppie »

kan eigenlijk vanalles zijn, heb toevallig vandaag onderdelen van 2 versnellings bakken bij het oud ijzer gedaan, zal ze wat droger leggen ligt nu gewoon buiten , ik hoor wel bij interesse, zijn van een 1985 peugeotj5 maar op het alu huis na identiek.
wel snel reageren volgende week gaat het weg, en is nu nog roestvrij
is gratis!

een zelfde probleem heeft u al eerder gehad niet waar?, wat was toen de oorzaak.?


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
EugeneW
Berichten: 132
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 18:02

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door EugeneW »

Of gewoon een andere eronder leggen? Weet iemand nog een goed bakje te liggen?
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door dieseltje+ »

Wat was er in aug 2017 en nov 2017 aan de hand dan? (de andere topics over versnellingsbak problemen)
Gerepareerd destijds? Miss niet goed gedaan, of weer (nog steeds) hetzelfde?!
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op zo 11 mar 2018, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door Kroppie »

of niets aan gedaan en nog steeds geen achteruit, om wat voor reden dan ook.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
EugeneW
Berichten: 132
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 18:02

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door EugeneW »

Sorry Jos je hebt gelijk, de camper op de dam laten staan en vergeten dat ik het al hier op het forum had gezet :bang:
Ik twijfel waar ik nu verder moet gaan hier of op mijn oude bericht.....
Laat ik dat eerst even hier doen.....uit het vorige bericht begrijp ik dat ik naar een paar veren moet gaan kijken in de bak :wink:
Zijn er foto's (of filmpjes) op het net te vinden als handleiding of zo?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door Kroppie »

nee, als de bak gewoon in de achteruit schakeld maar niet achteruit gaat ligt, dat niet aan de bewuste veren want dan is de achteruit beweging geblokkeerd dan moet de bak er onderuit en uitelkaar.
meestal als die veren er uitgesprongen zijn is er al meer loos, en kun je na de achteruit niet meer in een andere versnelling schakelen, bij het proberen te schakelen klikt ie ook goed in de vergrendeling?, zo ja dan vrees ik met grote vreze, klikt ie niet echt goed in de achteruitversnelling kun je kijken achter het deksel links op de bak of de syncromof op het tandwiel van de 5 goed zit.
zit dat niet goed en is de vergrendeling de veren eruit gesprongen dan komt dat meestal omdat van het kleinste tandwiel van de 5e de lager bus en het tandwiel te veel speling heeft(versleten is), daardoor kan het gaan wiebelen met genoemd gevolg.
maar zoals gezegd dan kun je meestal na in zijn achteruit geschakeld te hebben niet meer in een ander versnelling


jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 11 mar 2018, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
EugeneW
Berichten: 132
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 18:02

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door EugeneW »

Klopt Jos, hij schakelt wel in zijn achteruit maar na het loslaten van de koppeling gebeurd er niets. Wat zou er dan stuk kunnen zijn in de bak? Is het dan niet verstandiger een andere bak eronder te hangen?
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door leftlanebandit »

Haal de bak eronder vandaan en maak hem open zie je wat er mis is en kun je alsnog beslissen wat je doet repareren of vervangen kapot is hij al dus heb je niets te verliezen je kunt er alleen maar van leren

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door Kroppie »

gaat ie eigenlijk wel vooruit?, zo nee kan er iets heel anders aan de hand zijn.(aandrijfas, koppeling o.i.d in die buurt))

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
EugeneW
Berichten: 132
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 18:02

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door EugeneW »

De andere versnellingen doen het gewoon, het gaat echt alleen om zijn achteruit. Handschakel pook in achteruit, koppeling los en hij doet helemaal niets, koppeling in en in zijn 1 en rijden maar.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door Kroppie »

dan word het bak demonteren , uit elkaar en inspecteren, ,t is niet anders.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
EugeneW
Berichten: 132
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 18:02

Re: Versnellingsbak Fiat Ducato 280: geen achteruit



Bericht door EugeneW »

Dat vreesde ik al maar dat ga ik niet zelf doen want als de bak eronderuit ligt kan ik de camper niet meer verplaatsen. Ik denk dat ik er maar een gereviseerde bak onder laat zetten ::S , heb al geïnformeerd en heb nu een garage die voor 1000,00 er een gereviseerde bak onder wil leggen, hard geld maar ik denk dat ik niet anders kan :cry:
Plaats reactie