Cataloguswaarde BPM berekenen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Cataloguswaarde BPM berekenen



Bericht door Bringamosa »

Beste allemaal.

Voor het berekenen van de BPM ben ik op zoek naar informatie. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kon niet precies vinden waar in naar op zoek ben.

Ten eerste de netto cataloguswaarde. Ik kan überhaupt geen cataloguswaarde vinden van een Opel Movano-2 2.5CDTI/84KW 3.3T L2H2 van Juni 2005.
(wel verschillende van 2011-2014 maar ik neem aan dat dat niet hetzelfde zal zijn).
Dan dan de belasting diesnt site gequote:
"Is uw bestelauto op of na 1 juli 2005 voor het eerst in gebruik genomen? Dan moet u bpm betalen. De datum waarop uw bestelauto voor het eerst in gebruik is genomen, staat op uw kentekencard bij 'datum eerste toelating'."
Echter vervalt dit als hij omgedoopt wordt tot kampeerauto als ik het goed heb?

Ik heb gekeken op https://www.autoweek.nl/bpmcalculator om het geheel automatisch uit te laten rekenen echter kom ik ook hier weer alleen Opel Movano's tegen van 2011 en jonger.

Op zich moet het wel lukken zonder deze online calculators want het is niet zo moeilijk, de gegevens invoeren in het pdf formulier. Echter de cataloguswaarde vinden blijft lastig.

Graag wil ik weten hoe jullie achter de cataloguswaarde zijn gekomen.
Laatst gewijzigd door Bringamosa op vr 09 mar 2018, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: BPM berekenen.



Bericht door moosev »

Voor een indicatie heb ik de volgede site gebruikt:

https://autoimport.autotelex.nl/merk.aspx

gr

Rene
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Cataloguswaarde BPM berekenen.



Bericht door Bringamosa »

Dank. Ik heb deze website ook bekeken, echter kom ik daar niet aan een cataloguswaarde. Wel een indicatie van de uiteindelijke bpm inderdaad.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Cataloguswaarde BPM berekenen.



Bericht door Huub56 »

Juni 2005 zit geen bpm meer op volgens mijn ander niet meer dan een paar tientjes
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Cataloguswaarde BPM berekenen.



Bericht door Bringamosa »

Huub via autotelex kom ik uit op een indicatie van 420 euro. Er moet dus wel nog wat betaald worden. Geen probleem, maar graag zou ik gewoon zelf het formuliertje invullen. Ergens moeten de mensen bij autotelex ook een cataloguswaarde vandaan toveren.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Cataloguswaarde BPM berekenen



Bericht door frank_h »

In mijn ervaring is autotelex de beste manier. Kost weinig en is gebaseerd op de marktwaarde. Die is vaak lager dan de vroeger gebruikte afschrijvingstabel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Cataloguswaarde BPM berekenen



Bericht door EasyBee »

Bringamosa schreef:
vr 09 mar 2018, 14:23
Ik kan überhaupt geen cataloguswaarde vinden van een Opel Movano-2 2.5CDTI/84KW 3.3T L2H2 van Juni 2005.

Dan de belasting dienst site gequote:
"Is uw bestelauto op of na 1 juli 2005 voor het eerst in gebruik genomen? Dan moet u bpm betalen. De datum waarop uw bestelauto voor het eerst in gebruik is genomen, staat op uw kentekencard bij 'datum eerste toelating'."
Echter vervalt dit als hij omgedoopt wordt tot kampeerauto als ik het goed heb?
De Movano is van voor 1 juli 2005, want je schrijft dat hij van juni 2005 is.
1) Heeft de auto een NL kenteken?
2) Als hij NL kenteken heeft, is het nu op kenteken een bestelauto of een personenauto?
Als het al een personenauto op NL kenteken is, maak je je druk om niks. BPM moet al betaalt zijn.
3) Of is het een bestelauto op NL kenteken die je tot personenauto wilt ombouwen?
4) Of is het een bestelauto nog op buitenlands kenteken die je in Nederland tot personenauto wilt ombouwen?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Cataloguswaarde BPM berekenen



Bericht door Bringamosa »

Een Nederlands grijs kenteken wat dus kampeerauto moet worden inderdaad.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Cataloguswaarde BPM berekenen



Bericht door Bringamosa »

Ik zie autolex inderdaad heel erg veel langs komen. Echter vind ik het zelf ook wel interessant om me er in te verdiepen en mogelijk met jullie hulp gewoon wat meer duidelijkheid te scheppen. Per slot van rekening moeten we het tegenwoordig zelf doen van de belasting ik vind het wel fijn om dan wat inzicht erin te krijgen.

Tot nu toe na een middag research:
1) Autolex komt met een indicatie van 420 euro

2) ANWB krijg ik een reactie van iemand die uitkomt op 21.625 netto waarde, als ik dit invul in het rekenbestand van de belasting kom ik uit op een bedrag van 400 euro. (ik weet echter niet waar dit berag

3) Autoweek komt uit op een bedrag van 356 euro, echter met een ander model, 2011-2014 aangezien daar geen eerdere modellen te kiezen zijn. Met een brutowaarde van 25858 zoals gevonden op https://ovi.rdw.nl (kan een nieuwere auto op een lager BPM uitkomen?)
autoweek berekening.png
autoweek berekening.png (52.49 KiB) 7730 keer bekeken
Ik heb de volgende website gevonden via een automonteur: https://ovi.rdw.nl
Met mijn kenteken kom ik uit op een catalogusprijs van € 25858

Bij de uitleg staat: De catalogusprijs is gebaseerd op informatie van de importeur en is als volgt berekend: netto-catalogusprijs, verhoogd met de BTW en de BPM. Het registreren van de catalogusprijs is wettelijk verplicht voor voertuigen die na 1 januari 2010 voor het eerst op naam gezet worden.

Met andere woorden, die € 25858 daar zit nog BPM en BTW in en is dus de bruto waarde. Dan nog even uitvogelen hoeveel % BPM er af mag. Ik Had gelezen op de www.automotiveimport.nl dat eerst de BPM er af moet omdat daar geen BTW over wordt betaald en daarna pas de BTW er af.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Cataloguswaarde BPM berekenen



Bericht door hathi »

Juist bring Amosa,en die Bpm van €420,- zou best eens kunnen kloppen,......3 weken geleden een Renault Master (is Familie v movano) voor €505 bouwjaar 2006,dus gewoon uitdraaien voor €19,95 ,Autotelex alles opgelost,als je maandag morgen om 7 uur bij de rdw bent,ben je de eerste,aan ausparken,doen ze niet meer,kaartje trekken wel,is de Mode tegenwoordig,succs
Hans
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Cataloguswaarde BPM berekenen



Bericht door martinb007 »

Ik heb gewoon de merkdealer gebeld die kon de nieuwwaarde zo vertellen.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Cataloguswaarde BPM berekenen



Bericht door Bringamosa »

Ik ga het ook maar gewoon via Autotelex doen, lees er genoeg goede dingen over en dan weet ik zeker dat het gegarandeerd goedgekeurd wordt.


Ik vind het alleen nog steeds bijzonder hoe het werkt.
Als ik het pdf bestand van de belasting zelf invul met de netto waarde die autotelex zelf aangeeft kom ik uit op € 401 terwijl Autotelex daarmee een indicatie geeft van € 420.

De berekening van bruto naar netto wordt daar dus niet uitgelegd. De netto catalogus prijs is via de autoweek berekening € 6000 minder uitkomend op € 292 euro bpm.

:think:

martinb007, ik heb nu dus via https://ovi.rdw.nl de Catalogusprijs van € 25858 gevonden. Daarbij staat: De Belastingdienst maakt bij controle gebruik van de hier vermelde gegevens.

Dus ik ga even uitvogelen hoe de een van € 25858 naar € 21625 gaat en de ander naar € 15.548
Gebruikersavatar
Guzzi
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 17 sep 2014, 9:36
Locatie: Oldenzaal

Re: Cataloguswaarde BPM berekenen



Bericht door Guzzi »

Hallo Bringamosa,

Een waarschuwing: pas op met sites die de aangifte voor je regelen!
Vaak wordt er een Flexibele fee gerekend, d.w.z zijn ze b.v. sacherijnig dan betaal je maar zo €500 aan fee. Echt schandalig.
Ben er zelf ingestonken. a.Teveel BPM betaald en b. Dik € 300 aan fee betaald voor het importeren van een 10 jaar oude personenwagen uit Duitsland.

Doe het gewoon zelf.

Jan
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Cataloguswaarde BPM berekenen



Bericht door Bringamosa »

Guzzi bedankt voor de waarschuwing. Ik geloof dat de genoemde site hier op het forum meerdere malen is gebruikt met goed resultaat.

Tot nu toe zou ik het niet eens zelf kunnen doen want ik heb geen idee hoe ik van de € 25858 bruto naar een netto bedrag ga. Drie verschillende resultaten gezien dus tja.
Plaats reactie