Kachel wordt niet warm in Fiat Ducato 2.5D (1990)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Kachel wordt niet warm in Fiat Ducato 2.5D (1990)



Bericht door Mgubbels4 »

Hallo,

Ik heb het vermoeden dat de kachelkraan niet open gaat de aanvoer naar de Kachelradiateur en retour worden wel allebei warm.

Het gaat om een Ducato 2500 dsl uit 1990
Systeem is ook ontlucht
Maar helaas blijft er koude lucht uit de aanjager komen soms lijkt t een beetje lauwig warm

Is er iemand die nog een oplossing weet of is de kraan overleden en moet ik hem vervangen wat een aardige klus lijkt

Volgens mij moet ik de Kachelradiateur dan compleet vervangen omdat de kraan niet apart gemonteerd zit maar eraan vast

Kan het nog zijn dat de kraan ooit weer gangbaar word omdat er wel doorstoming is of is dat uitgesloten
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Kachel word niet warm Ducato 2500 dsl 1990



Bericht door c.westerman »

Is idd wel een werkje, maar de kraan is wel los te vervangen. Met een 3/8 rateltje en verlengstukjes en bloedende handen lukt het wel. Goed kijken, uiteindelijk uurtje werk. Succes :cheers:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Kachel word niet warm Ducato 2500 dsl 1990



Bericht door Mgubbels4 »

Bedankt voor de reactie ik kan de kraan dus zien zitten als ik onder t dashboard ga liggen

Ik ga er t weekend wel naar kijken of het te doen is uurtje werk is de moeite niet
Moet je nog iets demonteren van het dashboard of kan je er gewoon bij

Grt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kachel wordt niet warm in Ducato 2.5D (1990)



Bericht door Kroppie »

als de aanvoer en de afvoerslang warm worden is er dus doorstroming en zou de kachel warm moeten worden, zit er niet een luchtklep klem zodat de warme lucht naar buiten verdwijnt o.i.d., of op een verkeerde plek eruit komt .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Kachel wordt niet warm in Ducato 2.5D (1990)



Bericht door Bas vd laar »

Zijn de slangen wel echt goed warm?
Als je thermostaat open blijft staan, zeker in de winter, dan wordt je kachel ook niet warm.
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Kachel wordt niet warm in Ducato 2.5D (1990)



Bericht door Mgubbels4 »

Werkt de kachelkraan wel als er doorstroming is ?
Volgens mij worden de slangen wel redelijk heet
Thermostaat kan ik zoiezo wel f wisselen dat zijn de moeite en kosten zoiezo niet

Maar ook als de thermostaat open blijft staan zou ik gewoon warme lucht door de aanjager moeten krijgen en dat krijg ik niet

Ik ga de oude eigenaar wel f bellen ik kwam er pas achter dat de aanjager koud bleef toen ik bijna thuis was met mijn nieuwe aanwinst
Wel zit er net een nieuwe radiateur in kwam er ook achter dat 1 vd ventilatoren niet werkt
Neem aan dat ze allebei moeten werken als de ventilator aangaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kachel wordt niet warm in Ducato 2.5D (1990)



Bericht door Kroppie »

de ene ventilator gaat bij 87 gr draaien , de ander komt pas bij +92 gr in.
en als er doorstroming is, is de kraan open , en als de thermostaat open blijft , dan word de motor niet warm, zeker s,winters niet , dus ook de kachel dan niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Kachel wordt niet warm in Ducato 2.5D (1990)



Bericht door hathi »

Als er net een nieuwe radiateur in zit,zit er mss wel lucht in de kachel,al zijn die kachels,dan wel niet zo geweldig,warm moet ze toch worden. (heb je al. een flink stuk gereden,met de kachel open,dan wil de lucht er wel eens uit ?)
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kachel wordt niet warm in Ducato 2.5D (1990)



Bericht door Kroppie »

als er lucht in de kachel zit word (1)een slang wel warm en de ander veel minder of niet, want door de lucht is er dan geen of minder doorstroming

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Kachel wordt niet warm in Ducato 2.5D (1990)



Bericht door Mgubbels4 »

Hoi bedankt

In ieder geval iets wijzer als er doorstroming is moet er dus ook warme lucht komen

T heeft toch niets met de klep onder de motorkap te maken die je open en dicht kan maken

Misschien is t toch de thermostaat laat ik die zoiezo maar even vervangen al lijkt het me sterk
Ik ga er van t weekend zoiezo f een stukje mee rijden

Ik ga er dan ook f naar kijken of ik iets over t hoofd zie waarom ik geen warme lucht krijg omdat t eigenlijk omdat er doorstroming is wel zou moeten werken dus
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kachel wordt niet warm in Ducato 2.5D (1990)



Bericht door frank_h »

Ik heb toevallig afgelopen zaterdag met mijn ducato 2.5d uit 1985 een stuk gereden. Het was toen vrij koud. Ik heb zelf afgelopen najaar de radiateur vervangen. De verwarming werd heerlijk warm. Dus ook bij dit weer moet de verwarming werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Kachel wordt niet warm in Ducato 2.5D (1990)



Bericht door Mgubbels4 »

Hoi

Ja dat is mooi dat de kachel warm word dat is nou net mijn probleem die van mij niet

Met de radiateur heeft t niets te maken in ieder geval
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kachel wordt niet warm in Ducato 2.5D (1990)



Bericht door frank_h »

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat hij ondanks de leeftijd wel warm moet worden.

Je hebt nog niets geschreven over de temperatuur van het koelwater. Wordt dat wel warm volgens de meter op het dashboard? Zo nee dan wordt het koelwater misschien niet warm genoeg om te verwarmem en is de thermostaat waarschijnlijk kapot. Zo ja verdenk ik toch de kachel radiator of kraan. Een nieuwe kachelradiator is voor een goede prijs op de Duitse eBay te vinden, net zoals veel onderdelen voor dit type Ducato. Of op Autodoc (eveneens Duits maar ook met Nederlandse site)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Kachel wordt niet warm in Ducato 2.5D (1990)



Bericht door Mgubbels4 »

Hoi

Ja snap ik temperatuur word gewoon 90 graden
Volgens mij ook tijdens t rijden misschien dat ie iets terug loopt maar niet veel
Plaats reactie